مرغ از بازار پرکشید

در آخرین روزهای هفته گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر نبودن مرغ از طریق خوانندگان به گوش رسید. بررسی ها و مشاهدات از بازار نشان داد که در منطقه طلاب، بلوار رسالت و گاز حتی یکی از مغازه هایی که در راستای فروش محصولات پروتئینی فعالیت می‌کند، مرغی برای فروش نداشتند. در فروشگاه های زنجیره ای هم اوضاع از این بهتر نبود و وعده روز شنبه را به امید رسیدن سفارش های جدید می دادند.  

چرا این وضعیت را شاهد هستیم، ایا دولت از تقاضای مرغ در این برهه زمانی بی خبر بود؟ کافی است نگاهی به آخرین مواضع دولت در این زمینه نگاه کنیم و نسخه ای که همیشه در این مواقع روی میز می‌آید؛ «واردات»

مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ۳۰ هزار تن مرغ منجمد از ترکیه‌ و برزیل و ۹۰ هزار راس دام زنده از رومانی وارد کشور می‌شود تا برای تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها در بازار توزیع شود.

رضا کریمی روز جمعه افزود: ۳۰ هزار تن مرغ منجمد از کشورهای ترکیه و برزیل به منظور تنظیم و تعدیل بازار از شنبه وارد گمرک شهریار می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت فروش این محصول ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که در کنار ذخایر استراتژیک مرغ شرکت پشتیبانی امور دام قرار می‌گیرد و به تدریج در بازار توزیع خواهد شد.

حدودا 6 روز پیش نیز ددبیر ستاد تنظیم بازار از توزیع ۱۰ هزار تن مرغ با قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی در میادین میوه و تره‌بار خبر داده بود و گفت: بعد از تصویب نرخ 11 هزار و 500 تومان برای هرکیلوگرم مرغ گرم، متاسفانه به مشکلاتی برخوردیم و گرچه قیمت مصوب، نرخی کارشناسی شده بود، به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات مالی و بانکی برای واردات چند کشتی حامل نهاده‌ها وجود داشت، نوساناتی در میزان نهاده‌های موجود در کشور به وجود آمد.

عباس قبادی در تشریح چرایی اختلاف قیمت مرغ در بازار با قیمت مصوب افزود: افزایش قیمت مرغ تا مرز ۱۷ هزار تومان در برخی سوپرگوشت‌های پایتخت به دلیل تفاوت در قیمت هاست.

وی تاکید کرد: در جریان نرخ‌گذاری مرغ، تشکل مربوطه و جهاد کشاورزی پیشنهادات خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده می‌برند و پس از بحث و بررسی نرخ تمام شده تولید و فرایند تولید تا توزیع، قیمت آن مصوب می‌شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار اضافه کرد: بعد از تصویب نرخ 11 هزار و 500 تومان برای هرکیلوگرم مرغ گرم، متاسفانه به مشکلاتی برخوردیم و گرچه قیمت مصوب، نرخی کارشناسی شده بود، به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات مالی و بانکی برای واردات چند کشتی حامل نهاده‌ها وجود داشت، نوساناتی در میزان نهاده‌های موجود در کشور به وجود آمد.

وی با تاکید بر اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان کشورمان هستیم، در پاسخ به این سوال که بر اساس آمار گمرک که مدعی واردات نهاده‌ها به میزان 1.5 میلیارد دلار طی 10 ماهه ابتدایی امسال است، چطور این نوسانات بوجود آمده است، افزود: باید به یک نکته توجه کرد و آن نحوه تولید مرغ و جوجه‌ریزی و ارتباط مستقیم آن با نهاده‌ها است؛ چراکه وقتی یک مرغدار، جوجه‌ریزی می‌کند، باید غذای جوجه‌ها آماده و مهیا باشند؛ به هرحال جوجه، یک موجود زنده است و باید نهاده‌ها برای مرغدار و تولیدکننده فراهم باشد.

مرغ دولت یک پا دارد

شاید این تصور ایجاد شود که صنعت مرغداری در این روزها با افزایش قیمت مرغ باید روزهای پرباری را تجربه کند، اما از خلال همین خطوط می توان به راحتی متوجه حلقه مفقوده شد. تفاوت قیمت بین قیمت تمام شده مرغ و نرخی که دولت مصوب کرده است باعث شده تا مرغداران در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند. تولیدکنندگانی که با ممنوعیت صادرات و قیمت غیرمنصفانه داخلی ناگزیر به ورشکستگی هستند.

در این میان دولت همزمان با ممنوعیت صادرات که خلاف قانون است، راه را بر مرغداران بسته است. از سوی دیگر دولت برای کنترل و تنظیم بازار از نسخه همیشگی واردات استفاده می کند. ارزی که دولت به این امر اختصاص می دهد به تولیدکنندگان ترک کمک می کند وتولید این کشور همسایه را رونق می بخشد.

مرغی که از بازار پر کشیده است، زمانی بر می گردد که دولت حمایت واقعی از تولید کننده داخل را در دستور کار قرار دهد.

سرویس اقتصادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *