هرجا پول هست، قدرت هم آنجاست

رییس دانشگاه علوم­پزشکی مشهد در نشست تخصصی سالانه مدیران توسعه سازمان و تحول اداری کشور گفت: سازمان برای انجام وظایف و دست­یابی به موفقیت به دو عنصر مهم نیروی انسانی و منابع مالی نیاز دارد. نیروی انسانی براساس شاخص­ها، نیاز و تخصص­ برای فعالیت در سازمان پذیرش می­شود. معتقدم جا پول هست، قدرت هم آنجاست و در این راستا باید منابع مالی باشد تا بر اساس آن پرداخت­های سازمانی انجام گیرد.

به گزارش «صبح امروز» محمدرضا دارابی افزود: اگر به شاخص­های حوزه سلامت چه در قبل از انقلاب و چه در بعد از انقلاب دقت­کنیم، پیشرفت بسیاری داشته­ایم و کارهای زیادی نیز در زمینه تامین نیروی انسانی و فضاهای فیزیکی در تمام دولت­ها انجام­شده­است و از خارج کشور بی نیازیم.

وی تصریح کرد: اگر فعالیت­های انجام شده در حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید را در یک کفه ترازو، و در کفه دیگر عملکرد بقیه دولت­ها را قراردهیم، فکر می­کنم این 6 سال سنگینی­کند.

رییس دانشگاه علوم­پزشکی مشهد اذعان داشت: دولت فعلی به روایت پیامبر اسلام(ص) جامه عمل پوشانده­است. پیامبر می­فرماید: «نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان » نعمت صحت و امنیت دو اولویت اصلی در دولت تدبیر و امید است که در سایر دولت­ها جزو اولویت­های دهم به بالا بود. دادن اولویت به این امر باعث شد که حوزه سلامت خوش بدرخشد. با اجرای طرح تحول نظام سلامت علیرغم اشکالاتی که دارد، حداقل مزیت آن کاهش پرداختی از جیب مردم است و بزرگترین فاکتوری که مردم ما با آن درگیر بودند پرداخت هزینه­های کمرشکن چه در بخش تشخیص، چه در بخش درمان و چه در بحث پیشگیری در حوزه سلامت بود.

دارابی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان، بهداشت، آموزش، توسعه فضاهای فیزیکی، تامین نیروی انسانی، منابع مالی، آموزش مداوم و مستمر کارکنان، تکریم ارباب رجوع و پیشبرد اهداف سازمانی براساس نیازهای جامعه، خوب کارشد. به­طوری که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حدود 320 هزار متر مربع بازسازی و به همین مقدار نوسازی شد و خانه­های بهداشتی که در اقصا نقاط کشور شکل گرفت، ثمره این تلاش بود.

وی افزود: اگر سازمانی به لحاظ اداری متحول شود، بایستی نیروها بر اساس تخصص در جایگاه خود قرارگیرند تا با قدرت ابتکار و نوآوری، کیفیت خدمات افزایش­یابد و سازمان در کنار حمایت از سیاست­های نظام مانند اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، با شکستن حصارهای تنگ سنت­گرایی، با استفاده از دانشِ روز تجربه افراد موفق، در جهت اهداف خود پیشرفت کند.

رییس دانشگاه علوم­پزشکی مشهد تاکید کرد: علیرغم کمبودهای فراوان، اما به جهت اولویت حوزه سلامت، موفقیت­های بسیار زیادی در همه زمینه­های این حوزه کسب شد. اگرچه فضای فیزیکی مانند بیمارستان­ها، درمانگاه و خانه بهداشت نیاز است اما سازمان بدون نیروی انسانی راه به جایی نمی­برد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ساید دانشگاه­ها براساس نیاز خود، با کمبود نیروی انسانی مواجه­اند.

دارابی ادامه داد: در همین مدت زمان کمِ هیجده ماهه، خدمات زیادی در راستای بازبینی، تدوین و توسعه ساختارهای تشکیلاتی ستادهای دانشگاه­ها، اورژانس، بیمارستان­ها و دانشکده­ها انجام­شده­است که این مهم نیازمند تامین نیروی انسانی و مالی از سوی مسئولین ذیربط دولتی است.

وی بیان کرد: باوجود همه مشکلات مالی در دانشگاه علوم پزشکی­مشهد و سایر دانشگاه­ها و کمبودهای نیروی انسانی، اما یکی از موسسات پیشرو و موثر در کشور در امر خدمت رسانی به مردم، در حوزه سلامت بوده­است. رضایتمندی مردم حاصل اجرای سیاست­ها و برنامه­هاست و یکی از برکات پیشرفت در حوزه سلامت است.

رییس دانشگاه علوم­پزشکی مشهد گفت: با وجود اینکه شهر مشهد هرساله پذیرای بیش از 30 میلیون زائر است، این شهر 1200 نفر حاشیه نشین و بیش از 500 هزار نفر تبعه خارجی بدون هویت دارد که همه این­ها از حوزه سلامت خدمات دریافت­می­کنند. اگرچه سیاست­های وزارتخانه در راستای ارتقای حوزه سلامت است ولی برخی مواقع دانشگاه­ها را به چالش می­­کشاند. محدود و محصور کردن مشهد به ارایه سقفی از خدمات، کار غیر منطقی و غیر منصفانه­ای است و شهر مشهد در روزهای پایان سال پذیرای بیش از 8 میلیون نفر زائر است.

وی در پایان افزود: امید است بیمارستان 320 تخته خوابی هاشمی نژاد که در محروم­ترین منطقه شهر و در دسترس عمده خانواده­های شهدا و جانبازان است، با همت مسئولین در اوایل سال 98 برای زایرین و مجاورین به بهره برداری برسد.

در ادامه این نشست معاونت سازمان برنامه و بودجه در اولین جشنواره ملی مدیریت دانش گفت: اگرچه که تحول و نوآوری سازمانی به لحاظ تخصص در حیطه مدیریت جای دارد، اما وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده­است که برای نیل به اهداف و انجام خدمات­رسانی از این علم و تخصص حداکثر استفاده را ببرد و علاوه بر دانش اختصاصی خود نیاز دارند، از آخرین تحولات و نظریه­های حوزه مدیریت بهره­مند شود.

ریاست محترم سازمان نقشه برداری کشور افزود: می­بایست وضعیت توسعه در کشور، چالش­ها و آسیب­ها شناسایی­شود و برای تصمیم­گیری و تصمیم­سازی­ها ارایه گردد. امیداست نیازهایی که در حوزه بهداشت و درمان در سطح استان احساس می­شود از طریق سازمان برنامه و بودجه مرتفع گردد.

مسعود شفیعی تصریح کرد: الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی یکی از موضوعات مهم و جدی است که بیش از یک دهه توسط مقام معظم رهبری مطرح می­شود و به این ترتیب مرکزی تحت همین عنوان تاسیس و زیر نظر مستقیم ایشان فعالیت می­­کند. الگوی پایه ایرانی و اسلامی مشتمل بر مبانی و آرمان­ها، رسالت، افق و تدابیر است و در پایان این سند ابلاغی توسط رهبری، عنوان شده که انتظار می­رود همه دستگاه­ها و صاحب­نظران و متخصصین، درباره این سند اظهارنظر کنند و نکات مهم را منعکس­کنند تا این سند تکامل یابد. و نهایتا به عنوان یک سند الزام­آوری با اجماع ملی به تصویب و تاییدرسد و در همه جوانب نصب العین باشد.

وی خاطرنشان کرد: در افق سال 1444 یعنی در حدود 46 سال بعد، باید در حوزه های مختلف و بر اساس مبانی که تعریف شده، به جایگاه کشور چهارم در جمع کشورهای آسیایی به لحاظ پیشرفت عدالت، و کشور هفتم در سطح جهان برسیم.

ضرورت درون سازمانی با اثر گذشت زمان

در ادامه این نشست، معاونت سازمان برنامه و بودجه  گفت: لازمه رسیدن به این افق ایرانی-اسلامی، اجماع، انسجام و باور مشترک ملی نسبت به آرمان­ها و اهداف تعریف شده در این سند است. موضوع تحول سازمانی یا نوآوری سازمانی قطعا در همین مسیر قرار می­گیرد. زمانی به تحول قایلیم که یا در درون سازمان و یا برون سازمان احساس ضرورت پیش­آید. ضرورت درون سازمانی با اثر گذشت زمان بر امکانات، منابع، سرمایه پیش می­آید و مهمتر از همه سرمایه انسانی، که دچار استهلاک و عقب ماندگی شده و به روز نیست. بنابراین باید خود را از درون بازسازی کرده و ارتقا دهیم.

مسعود شفیعی اذعان کرد: ضرورت برون سازمانی زمانی است که در محیط پیرامونی تغییراتی به وجود آمده باشد و از جهت فناوری و شرایط اجتماعی، نیازها و رقابت­هایی در جامعه به وجود آمده و باید خود را با انتظارات و محیط پیرامونی تطبیق داد. برای رسیدن به افق ترسیم شده، تدابیر و راهبردهای تعریف شده در بسیاری از موارد با شرایط فعلی انطباق ندارد و تحول و ترمیم خلاها از درون و برون سازمان ضرورت می­یابد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *