نارضایتی از پرواز قیمت الیت

شرکت ترافیک هوشمند الیت به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه شهرداری مشهد، با مأموریت بهبود وضعیت ترافیک شهری از طریق بهره‌برداری و نظارت بر پارکینگ‌های حاشیه و غیرحاشیه و با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند است،  این شرکت ایجاد شده است تا در جهت بهبود عبور و مرور و کاهش ترافیک در جهت استفاده عادلانه از فضای پارک حاشیه و معابر شهری  درمان بر درد ترافیک این شهر باشد.

تعرفه و هزینه استفاده از پارکینگ های این شرکت طی هفته‌های اخیر افزایش  یافته که موجبات نارضایتی برخی از شهروندان شده است. گزارش صبح امروز را می خوانید.

یکی از شهروندان دراین باره می گوید: به یکی از پارکینگ های تحت مدیریت شرکت الیت در منطقه طلاب مشهد رفتم با وجود این که 3 هزار تومان شارژ داشتم اما مامور الیت اعلام کرد که باید شارژ بخرم ، وقتی به او اعلام کردم که هنوز شارژ الیت دارم اعلام کرد که باید 2 هزار تومان ورودی پارکینگ شارژ کنم.

شهروند دیگری که از پارکینگ های الیت استفاده کرده، با اشاره به افزایش قیمت پارکینگ های الیت می گوید: همه قیمت های سیرصعودی گرفته است، هزینه استفاده از الیت را هم افزایش داده اند تا از رقابت افزیش قیمت ها الیت جا نماند.

وی با گلایه از دست اندرکاران افزایش قیمت قیمت می گوید: مسئولان که قیمت ها را افزایش داده اند در این شهر زندگی نمی کنند و نمی دانند که وضعیت اقتصادی مردم چگونه است؟

شهروند دیگری نیز با اعلام نارضایتی از عملکرد شرکت الیت می گوید: برابر قانون الیت هر شهروند می تواند نیم ساعت از حاشیه خیابان رایگان استفاده کند و هزینه استفاده از پارکینگ حاشیه خیابان بعد از پایان نیم ساعت اولیه توقف محاسبه می شود اما شرکت الیت اگر بعد از نیم ساعت از محل پارک خارج نشدید و نیم ساعت دوم را نیز از پارکینگ استفاده کنیم، هزینه پارکینگ را از همان ابتدا  دریافت می کند.

سخنگوی الیت چه پاسخی می دهد؟

در همین راستا با سخن‌گوی شرکت الیت گفت‌وگو می کنیم. علی فاطمی نسب درباره افزایش هزینه استفاده از پارکینگ های الیت می‌گوید: طبق مصوبه شورای پنجم پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای افزایش بهای خدمات را داشته که از اول بهمن ماه سال جاری این افزایش صورت گرفته است.

وی ادامه می دهد: برای آگاهی و اطلاع مردم از افزایش قیمت، قیمت‌های مصوبه جدید درروی وب سایت شرکت الیت و هم‌چنین در تمامی پارکینگ‌های الیت نصب شده و قابل مشاهده است.

وی درباره علت افزایش تعرفه الیت می گوید: به صورت سالیانه و براساس تورم بهای تمام خدمات شهرداری از قبیل هزینه تاکسی و مترو و اتوبوس و … افزایش پیدا کرده اما با وجود به افزایش هزینه‌های سربار شرکت الیت،  تعرفه های این شرکت از سال 93 افزایش نداشته است.

فاطمی نسب ادامه می دهد: با توجه به تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی دیگر کالاها و خدمات، بر اساس مصوبه شورای پنجم تعرفه‌های الیت نیز پس از گذشت چند سال افزایش یافته است و از اول بهمن ماه برای پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای شهر اجرایی شده است.

سخن‌گوی شرکت الیت توضیح می دهد:مدیریت پارکینگ‌هایی که زیر نظر شهرداری مشهد مشغول به فعالیت هستند را شرکت الیت برعهده دارد و تنها طبق مصوبه شورا قیمت‌های این پارکینگ‌ها تغییر پیدا می‌کند و طبق مصوبات 3 نوع قیمت‌گزاری برای پارکینگ‌ها داشته و بهای پارکینگ‌های روباز با پارکینگ‌های طبقاتی متفاوت بوده و پارکینگ‌های مکانیزه نیز تعرفه خاص تعریف شده‌ای برای خود دارد.

وی ادامه می دهد: براساس شورای شهرمشهد مدیریت تمایم پارکینگ های سطح شهر مشهد به شرکت الیت واگذار شده است  تا این شرکت به صورت یک‌پارچه پارکینگ ها را مدیریت کند که  البته این مصوبه نیز از سال آینده اجرایی شود.

ادعای سخنگوی الیت نسبت به تصورات مردم

فاطمی نسب مدعی می شود: برخی ار تصورات مردم در خصوص شرکت الیت بر این مبنا بوده که این شرکت به دنبال درآمدزایی است اما حقیقت این است که این شرکت بیش‌تر به فکر خدمت‌رسانی به شهروندان در جهت تسهیل رفت‌وآمد و تردد است و این شرکت به دنبال کنترل ترافیک و فضای پارک بوده و بر همین اساس، طبق برنامه ریزی شرکت الیت پارکینگی در انتهای خیابان وکیل آباد تعبیه شده تا مسافرین خودروهای خود را در این مکان به صورت رایگان پارک کرده و از وسایل حمل‌و نقل عمومی استفاده کرده تا بدین گونه از حجم ترافیکی سطح شهر کاسته شود.

وی تاکید می کند: شرکت الیت به دنبال ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌و نقل عمومی توسط شهروندان بوده و یکی از حامیان تردد پاک به وسیله دوچرخه بوده و به دنبال ترغیب شهروندان به استفاده از این وسیله سبک و پاک هستیم.

مقایسه هزینه پارکینگ در مشهد با کشورهای همسایه!

هم چنین رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد دراین خصوص می گوید: مصوبه افزایش تعرفه بهای الیت از شهریور ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفته و پس از تائید این مصوبه در مراجع مربوطه از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرایی شد.

مجتبی بهاروند می افزاید: هزینه پارکینگ در کشور ما به نسبت سایر کشورها بسیار ارزان قیمت و ناچیز بوده و به همین جهت شغل پارکینگ داری برای بخش خصوصی قابلیت توجیه اقتصادی نداشته و افراد به مدیریت در این حوزه وارد نمی‌شوند.

وی تصریح می کند: اگرارزش بهای پارکینگ‌ها را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم متوجه عدم توجیه اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمن در این خصوص شده و به همین جهت ما باید به دنبال روش‌هایی بوده تا این حوزه برای بخش خصوصی نیز قابل توجه آمده و بخش خصوص رغبت سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشد.

بهاروند ادامه می دهد: شرکت الیت قطعا به دنبال خدمت رسانی بهتر بوده اما باید در نظر گرفت که ابتدای امر باید این افزایش بها صورت گرفته و نیز این افزایش برای توجیه اقتصادی بخش خصوصی لازم است.‌

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *