فقط خون سالم را می‌پذیریم

 

 

 

در چند سال گذشته سازمان انتقال خون در مراکز خود علاوه بر دریافت خون از اهداکننده برای انتقال به بدن بیمار نیازمند خون آزمایشگاه‌ها و پرسنلی را داشته که اقدام به خون‌درمانی کرده بدین معنا که اگر فردی به‌خاطر بیماری غلظت خون باید خونی را از بدن خود خارج کند در این سازمان این عمل انجام می شد.

اما با توجه به افزایش نیاز به خون و کاهش پرسنل این سازمان و نیز هزینه‌های اضافی که این کار برای این سازمان به همراه داشت مدیریت سابق این سازمان درخواست حذف این ازمایشگاه‌ها و انجام خون‌درمانی را داشت و آن را درزمان خود اجرایی کرد و دیگر سازمان انتقال خون فعالیتی مبنی بر خون‌درمانی برای افراد انجام نداده و افراد برای انجام چنین اقداماتی باید به بیمارستان هایی که در آن این اقدام صورت می‌گیرد مراجعه کنند.

چندی پیش یکی از مخاطبین روزنامه در تماس با ما گفته بود: «من دچار بیماری غلظت خون هستم و به همین دلیل در طی سال چند باری به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنم اما حدود دو سال پیش در یک بازه زمانی به‌خاطر یک‌سری مشکلات درون خانوادگی مصرف سیگارم به شدت افزایش پیدا کرده و هنگام مراجعه مرکز انتقال خون برای خون‌دهی در پاسخ به موافقت یا عدم موافقت برای انتقال خون اهدا شده «عدم موافقت خودم را به صورت کتبی اعلام کردم» و از مرکز خارج شدم.

چندی پیش به خاطر غلظت خون حمله کوچک قلبی داشتم که دکتر پیشنهاد حجامت و اهدای خون رو به من داد و من به مراکز انتقال خون مراجعه کردم اما پرسنل این سازمان به من اعلام کردند  که پرتال من بسته شده و من نمی‌توانم خون اهدا کنم.

پس از گذشت چند هفته مجدد برای اهدای خون به شعب مختلف این سازمان مراحعه کرده که دوباره از دریافت خون من امتناع کرده و مجدد علت را جویا شدم که گفتند بسته شدن پرتال علت این امر است و زمانی که توضیح بیشتر خواستم. گفتند ما از علت این بسته شدن بی اطلاعیم. تنها مشاور سازمان انتقال خون که یک روز در هفته در شعبه تقی‌اباد حضور پیدا می‌کند امکان دسترسی به این پرتال را دارد و با وجود مشکلات قلبی که دارم چندین بار جهت پیگیری این موضوع به مراکز انتقال خون مراجعه کرده ولی پاسخی دریافت نکردم.

در راستای مشکل پیش امده برای این شهروند که شاید برای دیگر شهروندان نیز پیش آمده با مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی به انجام مصاحبه‌ای پرداختیم تا از چرایی این موضوع و چالش عدم پاسخ‌گویی پرسنل این سازمان به این شهروند مطلع شویم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان گفت: طبق قوانین تعریف شده برای سامانه انتقال خون اگر فردی بنا به خواسته خود از اهدای خون ممانعت کرده اسم وی از اهداکنندگان حذف شده و پرتال او به صورت جامع و یک‌پارچه برای تمام مراکز بسته می‌شود.

به گزارش روزنامه ” صبح امروز” حمیدرضا اسلامی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه در خصوص پاسخ‌گویی به این شهروند افزود: زمانی که سامانه و پرتال فرد به هر دلیلی بسته شود دیگر نه تنها پرسنل مراکز انتقال خون بلکه من به عنوان مدیریت این سازمان در سطح استان توانایی باز کردن این پرتال را ندارم.

وی تصریح کرد: همان‌طور که امار این سازمان در رسانه‌های مختلف به اطلاع عموم رسیده ما در سال گذشته از بین ۱۸۰هزار مراجعه کننده برای اهدای خون حدود ۴۰ هزار مراجعه کننده را از اهدای خون به صورت موقت و یا دایم معاف کردیم.

اسلامی اظهار داشت: اگر چه با توجه به افزایش ۲هزار تخت بیمارستان و خدمت‌رسانی به بیمارستان‌ها گاها با کمبود خون مواجه شده اما اولویت ما اهدای خون سالم بدون کوچک‌ترین مشکل به فرد نیازمند خون است.

وی ادامه داد: شاید وجود ویروس در بدن اهداکننده ان‌قدر خودنمایی نکند اما با توجه به این موضوع که گیرنده خون فرد بیماری بوده و ایمنی بدن او تا ۵۰ درصد کاهش یافته ممکن است کوچک‌ترین ویروس در بدن گیرنده خون منجر به بیماری شود در نتیجه اولویت این سازمان اهدای خون سالم برای اهدای زندگی است.

اسلامی مطرح کرد: طبق قوانین سازمان انتقال خون فرد هنگام مراجعه و پاسخ به سوالات پزشک این سازمان در پایان برگه سوالات سوالی مبنی بر موافقت یا عدم موافقت انتقال خون به فرد دیگر وجود داشته که ممکن است فرد به هر دلیلی با صداقت به سوالات پاسخ نداده اما در پایان تحت فشار وجدانی که قرار گرفته اقدام به عدم موافقت اهدای خون کند و در نتیجه پرتال او بسته می‌شود.

وی بیان کرد: اگر چه باز کردن پرتال این شهروند و یا هر اهداکننده دیگر از دست من خارج بوده و در حوزه اختیاری وزارت بهداشت است اما این شهروند با مراجعه به دفتر من و درخواست کتبی مبنی بر باز کردن پرتال ارایه کرده است من به هیچ وجه قول باز شدن پرتال را به چنین شهروندانی نداده‌ام، چون از حوزه کاری ما خارج است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: این شهروند عزیز اگر بنا به بیماری خود باید به خارج کردن خون خود اقدام کند می‌تواند با مراجعه به بیمارستان‌ آریا در شیفت عصر اقدام به اهدای خون کند اما این عمل در مراکز سازمان انتقال خون خلاف قانون و غیرممکن است.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *