دست مافیا در جیب کشاورز

سبحانی‌فر، نماینده سبزوار در مجلس: تنها در یک استان 100 هزار تن  کسری در میزان گندم خریداری شده طی یک سال اعلام شده است

«مافیای گندم به نوعی خون کشاورزان را مکیده است و سود محصول تولیدی آنها به جیب  مافیای حاضر در این بخش می‌رود.»

این سخنان را نماینده رزن در مجلس شورای اسلامی درست 20روز پیش در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت مطرح کرد.

حسن لطفی با گلایه از بی تفاوتی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع تاکید کرد:

اکثر اعضای تعاونی‌های روستایی که مراکز خرید گندم هستند دیگر در قید حیات نیستند. به جرات می‌توان گفت 60 درصد از اعضای در حال حاضر حضور ندارند، تعاونی‌های جدیدی که شکل گرفته‌اند سهام این اعضا را به روزرسانی کنند و همان سرمایه اولیه سرمایه‌گذار را به وی یا ورثه بازگردانده‌اند.

وی در افشای فعالیت مافیای گندم تصریح کرد: کشاورز گندم خود را به سیلو می‌برد صاحب سیلو عواملی را آنجا قرارداده و به کشاورزان اعلام می‌کنند گندم وی افت بالا یا خاک زیادی دارد، این گندم از سیلو برگردانده می‌شود، دلالانی از طرف صاحب سیلو جلوی درب به کشاورز اعلام می‌کنند که 200تومان زیر قیمت بازار گندم وی را خریداری می‌کنند، این گندم با همان ماشین و راننده به داخل سیلو برگردانده می‌شود که یکی از معضلات است!

وی اضافه کرد: اعضای تعاونی وجود ندارند تا از هیات مدیره بازخواست کند، کیلویی 28 تومان هزینه خرید دریافت می‌شود مقرر است از این مبلغ هزینه تعاونی و کشاورزان پرداخت شود؛ اما متاسفانه نصف این مبلغ را اتحادیه‌ها می‌برند اینکه چه افرادی در اتحادیه‌ها حضور دارند مشخص نیست.

لطفی تصریح کرد: اتحادیه‌ها در هر شهرستان فردی را قرارداده‌اند که در فصل برداشت گندم هدایایی برای مسئولین جهاد خریداری ‌کنند تا از این طرق گندم را با زدن افت بالا خریداری کنند همچنین گندم خوراک دام وارداتی با قیمت هرکیلو 850 تومان در مناطق مختلف از طریق تعاونی‌های روستایی وارد چرخه و با قیمت 1 هزار و 350 تومان به دولت فروخته می‌شود این اختلاف قیمت 500تومانی در هر کیلو به جیب مافیای پشت پرده می‌رود.

بی‌اطلاعی وزیر

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچگونه ارزیابی برای تشخیص گندم وارداتی در تعاونی‌های روستایی وجود ندارد، عنوان کرد: از این ناحیه پول کلانی در اختیار مافیای گندم قرار می‌گیرد، این موضوع را شخصا به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردم اما ایشان اظهار بی اطلاعی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثر مافیای گندم در کنار سیلوهای خود کارخانه آرد دارند و زمانی که «گندم با کیفیت» با «گندم بی کیفیت» مخلوط می‌شود نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد، عنوان کرد: هیچگونه سیستم نظارتی و بازرسی وجود ندارد تا بر عملکرد سیلوها نظارت کند بر اساس قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره غله مسئول نظارت بر عملکرد سیلوها هستند؛ اما متاسفانه واگذاری غلات در استان‌ها به بخش خصوصی بیشتر به تخلفات صورت گرفته دامن زده است.

تلاش برای انحصار خرید گندم

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مافیای گندم به نوعی خون کشاورزان را مکیده است و سود محصول تولیدی آنها به جیب  مافیای حاضر در این بخش می‌رود، ادامه داد: در سال اول نمایندگی به حضور مافیای گندم تاکید داشتم که باعث عقب نشینی آنها شد، قصد داشتند خرید گندم در منطقه انحصاری شود و با فشار بر استانداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث جلوگیری از این انحصار شدیم؛ اما این انحصار در اکثر نقاط کشور وجود دارد، به‌صورت مثال فردی که دارای سیلو و رانت در وزارتخانه است با فشارهای وارده مجوز ممنوعیت خرید و فروش گندم در فضای باز را صادر می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  در پایان گندمی که کشاورز با زحمت و کیفیت بالا تولید می‌کند در سیلوها با گندم بی کیفیت مخلوط می‌شود همین موضوع باعث دور شدن از هدف ارائه کیفیت و خدمات خوب به مردم است زیرا در کیفیت آرد و نانی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.اثرگذار است.

نماینده سبزوار در مجلس تخلفات را تایید کرد؛

کسری 100هزار تنی گندم تنها در یک استان

روز گذشته نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید وجود تخلفات گسترده در خرید تضمینی گندم و سایر بخش های مربوط به خرید و فروش این کالای استراتژیک تصریح کرد: تنها در یک استان‌ طی یک سال ۱۰۰ هزار تن نسبت به میزان گندم خریداری شده کسری وجود داشت، این درحالی است که هنگام خرید افت رطوبت، افت مفید و غیر مفید محاسبه می‌شود.

رمضانعلی سبحانی‌فر درباره تخلفات صورت گرفته در زمینه گندم، افزود: سوء استفاده‌ها و تخلف‌های مختلفی در زمینه گندم صورت می‌گیرد که بخشی از اطلاعات آن را در اختیار بازرسی وزارت جهاد کشاورزی قرار داده‌ایم، این تخلفات نه تنها در خرید تضمینی بلکه در همه موارد وجود دارد.

دو هفته زمان برای بازرسی جهاد کشاورزی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده است، بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در مدت زمان دو هفته جمع‌بندی لازم را داشته باشد و همچنین در نشست مشترک با وزیر موارد بررسی شود، گفت: افردای که تخلف‌ها را تکذیب کرده بودند در جلسه برگزار شده بخشی از تخلفات را تایید کردند. پرونده افراد متخلف مفتوح و به مراجع قضایی ارجاع داده شده و تعدادی از مدیران نیز برکنار شده‌اند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخلفات اتفاق افتاده مربوط به سنوات گذشته است، ادامه داد: بعد از جمع‌بندی پرونده متخلفین به دستگاه‌ قضایی ارجاع داده می‌شود و در برخی موارد نیز وزیر تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

100هزارتنی که کم شد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه تخلفات اتفاق افتاده به چه شکلی بوده است، اظهار داشت: تنها در یک استان 100 هزار تن  کسری در میزان گندم خریداری شده طی  یک سال وجود داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گندم از کشاورز خریداری می‌شود و به انبار می‌رود بعد از مدتی به منظور تبدیل شدن به آرد از انبار خارج می‌شود، ادامه داد: در این جابجایی مشخص شده است که 100  هزار تن گندم نسبت به میزان خریداری شده کسری وجود دارد.

وی در خصوص اینکه آیا کسری به وجود آمده به دلیل خشک شدن گندم ایجاد شده است، گفت: ابتدا در زمان خریداری گندم میزان افت رطوبت، افت مفید، و افت غیر مفید در نظر گرفته  شده و سپس گندم تحویل سیلو می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: اطلاعاتی در  خصوص اینکه  گندم‌های وارداتی بی کیفیت  با گندم‌های با کیفیت تولید داخل مخلوط و تحویل سیلو  می شود به دست ما رسیده و این موضوع نیز بخشی از مواردی است که مدعی هستیم باید پیگیری شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *