داستان‌ خوانی به جای تکلیف نوروزی

معاون آموزش ابتدایی استان خراسان رضوی گفت: تکالیف نوروزی ممنوع است و از مدارس خواسته‌ایم به شکل گذشته به دانش‌آموزان تکلیف داده نشود. آزادی عمل به معلمان داده‌ایم تا با کتاب‌هایی که معرفی می‌کنند، بچه‌ها از دید و بازدیدهای عید بهره‌مند شوند و از این فرصت برای مطالعه نیز استفاده کنند.

 

ابوالحسن حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سنگینی کتب درسی برای برخی دانش‌آموزان، اظهارکرد: نیازی نیست که والدین در بخش آموزش به معلمان کمکی کنند، بلکه به همکاری آن‌ها نیاز است. آموزش موضوعی تخصصی برای معلمانی است که آموزش و تخصص را دیده‌اند. بیش از آن که نیاز باشد والدین آموزش دهند، نیاز به همکاری آن‌ها داریم. به شکل تخصصی برای والدین پایه اول هرسال قبل از شروع سال تحصیلی آموزش گذاشته می‌شود تا از مسائل و مطالبی که لازم است، آگاهی کافی داشته باشند تا با این همکاری‌ها و ارتباطات، از افت تحصیلی فرزند خود جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم تمام والدین پایه اول در طی سال، ارتباط مستقیم با معلم فرزند خود داشته باشند. اختلال خواندن، نوشتن و حساب‌کردن را در طی سال معلم تشخیص داده و اگر والدین با معلم و مدرسه ارتباط مستقیم داشته باشند، درزمانی که  باید مداخلات موثر از سوی معلم صورت ‌گیرد، معلم به والدین برای این بخش آموزش می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد در خانه به فرزند خود آموزش دهند که اسم آن همکاری نامیده می‌شود. هرچقدر ارتباط والدین دانش‌آموز با مدرسه بهتر باشد، کیفیت کار دانش‌آموز از بُعد آموزشی و پرورشی بهتر است. اگر قرار باشد والدین آموزش دهند، نیاز به مدرسه نخواهد بود. ما نیازمند همکاری و توجه والدین دانش‌آموز را داریم.

 

اعتقادی به سخت‌ بودن کتاب‌های درسی نداریم

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی بیان کرد: ما اعتقادی به سخت‌بودن کتاب‌های درسی نداریم. گروهی از متخصصین در سازمان پژوهش برنامه‌ریزی درسی با توجه به سن، مهارت‌ها و مطالب مورد نیاز دانش‌آموز، کتاب‌ها را تدوین کرده‌‎اند. بعضی از مطالب درسی نیاز به کار بیش‌تری دارد، اما به هیچ عنوان نیازی نیست که والدین به سمت کتاب‌های کمک‌آموزشی بروند. مطالب درون کتاب‌درسی به اندازه کافی گویا، ساده و روان است.

وی ادامه داد: همکاری والدین با معلم مربوطه باعث تسهیل مطالب می‌شود و نیاز به کتاب کمک‌آموزشی نیست. استفاده از کتاب کمک‌آموزشی به رونق گرفتن موسسات غیرمجاز و غیرتخصصی کمک می‌کند. ما نسبت به ورود این موسسات نقد داریم و نباید به‌خاطرکیفیت آموزش، استرس افزایش پیدا کند، به‌خصوص موسساتی که به مافیای کنکور برمی‌گردند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص کمبود معلم اظهار کرد: در حال حاضر کمبود معلم نداریم. در شهریور امسال و سال گذشته پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و در حال حاضر در تمام کلاس‌ها معلم حضور دارد و تا سال تحصیلی آینده فکری برای کمبود معلم خواهد شد.

 

کلاس‌ها فعلا پر است

 

وی با بیان اینکه «کلاس ها فعلا پر است» خاطرنشان کرد: با شیوه‌های خرید خدمات، نیروهای دانشگاه فرهنگیان، نومعلمان، حق تدریس استان و سربازمعلمان کمبودهای  سال گذشته جبران شد. تمام نیروهایی که وارد سیستم آموزشی می‌شوند، توسط آموزش و پرورش مناطق در تابستان امسال و در طی سال تحصیلی تحت پوشش آموزش‌ها  قرار می‌گیرند. ممکن است کافی نباشد اما آموزش‌های اولیه داده شده و استمرار دارد.

 

به جای پیک نوروزی تکلیف «عید داستان» داریم

 

حقیقی در خصوص پیک نوروزی تاکید کرد: امسال دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند و فقط فعالیت‌هایی را دارند که خود معلمان تعیین می‌کنند. سال گذشته تکلیف «عید داستان» داشته‌ایم که به صورت متمرکز خود مدارس و مناطق اعلام می‌کردند، بچه‌ها باید کتابی را بخوانند و در کلاس بازگو و ارائه دهند. تکالیف نوروزی ممنوع است و از مدارس خواسته‌ایم به شکل گذشته به دانش‌آموزان تکلیف داده نشود. آزادی عمل به معلمان داده‌ایم تا با کتاب‌هایی که معرفی می‌کنند، بچه‌ها از دید و بازدیدهای عید بهره‌مند شوند و از این فرصت برای مطالعه نیز استفاده کنند.

 

به دنبال تجهیز اتاق بازی 100 مدرسه در استان هستیم

 

وی با اشاره به اینکه «سه اقدام شاخص در سطح استان خراسان رضوی داشته‌ایم»، اظهارکرد: از 10 استان، طرح پایلوت بازی و یادگیری در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود. 100 مدرسه را برای طرح بازی و یادگیری در سطح استان انتخاب و آموزش‌های آن‌ را برای مدیران گذاشته‌ایم و در این مدارس در حال تجهیز اتاق بازی برای آن‌ها هستیم. آموزش مدیران و معلمان را در اولویت قرار دادیم که به کمک بازی یادگیری بهتری را در دانش‌آموزان ایجاد کنند که این یکی از رویکردهای جدید ما در سند تحول بنیادین برای دوره اول ابتدایی است.

حقیقی ادامه داد: برای دوره دوم مدارس، برنامه ویژه مدارس است که به صورت دو ساعت در هفته و 60 ساعت در طی سال تحصیلی است. این برنامه در سطح استان برای تمام مدارس دوره دوم در حال اجراست که اختیار به مدیر مدرسه داده شده تا این دوساعت برنامه را به کمک شورای معلمان مدیریت کند. هر برنامه‌ای که مدیر مدرسه با نظر شورای معلمان برای یک کلاس تایید کند این اختیار را مدیرکل به مدرسه داده تا اجرا کند.

وی افزود: در دوره اول ابتدایی پرداختن به تکالیف مهارت‌ محور بود که امسال با این رویکرد به آن پرداخته و آموزش‌ها به معلمان داده شد تا به جای مشق شب سنگین، بچه‌ها در خانه به تکالیف مهارت‌محور بپردازند. تکالیف مهارت‌محور به معنای  پیوندزدن اهداف و فعالیت برنامه‌درسی با مهارت‌های زندگی است.

 

به دنبال تولید محتوا هستیم

 

حقیقی با بیان اینکه «برنامه‌ سال آینده اجرای سند تحول با برنامه‌هایی است که پیش‌بینی شده و در سال 98 باید اجرایی کنیم»، خاطرنشان کرد: شاخص‌ترین برنامه ما در سال آینده تولید محتواست. براساس تفویضی که وزارت آموزش و پرورش در برنامه درس ملی به ما داده است، استان‌ها بین 10  تا 20 درصد محتوا را می‌توانند خود تولید و در سطح استان خود اجرایی کنند. برای پایه پیش‌دبستانی خود این کار را کرده‌ایم و برای پایه‌های دیگر تا آخر تابستان سال آینده، 10 تا 20 درصد محتوای سطح ملی را در استان خود اجرایی خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *