سرمایه گزاری 7هزار میلیاردی برای مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس مرکزتوسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی گفت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی طی سال‌های ۹۲ تا 97نزدیک به 7هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گزارش «صبح امروز»، کامبیزعباسی شب پنج شنبه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد افزود: ما در شرایط جنگ و تحریم اقتصادی قرار داریم و این جنگ اقتصادی در کشور ما در تمام بخش‌ها برای ما لمس می‌شود. در این موقعیت ما نیازمند همبستگی بیشتر و تعامل در صنعت داخلی کشور هستیم.

عباسی در خصوص تامین نیاز کشاورزان به ماشین آلات گفت: تمام کشاورزانی که نیازمند تامین تراکتور و ادوات کشاورزی بودند در طی این ایام به نیاز خود دست پیدا کردند و بانک کشاورزی مشارکت خوبی در این زمینه با وزرات جهاد کشاورزی داشته است.

وی تاکید کرد: ما در حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی و در حوزه صنعت لوازم و تجهیزات آبیاری در کشور یک خوداتکایی ۹۰ درصدی را از آن خود کردیم.

عباسی مطرح کرد: درشرایط تحریم‌ها خودباوری در کشور بیشتر به چشم می‌خورد، ودر شرایط تحریم‌ها همیشه ثابت کرده ایم که ضریب خوداتکایی درکشور بیشتر می‌شود. امروز بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز تولید محصولات کشاورزی کشور در داخل تولید می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: خوشبختانه در طی چند سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری که در کشور صورت گرفته نزدیک به ۹۹ هزار دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفته و بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی توزیع شده است.

عباسی در خصوص تامین نیاز کشاورزان به ماشین آلات گفت: تمام کشاورزانی که نیازمند تامین تراکتور و ادوات کشاورزی بودند در طی این ایام به نیاز خود دست پیدا کردند و بانک کشاورزی مشارکت خوبی در این زمینه با وزرات جهاد کشاورزی داشته است.

وی اظهار کرد: قیمت ماشین‌های کشاورزی در کشور ما یک پنجم قیمت ماشین‌های کشاورزی کشورهای اروپایی است، اما به لحاظ کیفیت با استانداردسازی که بر این ماشین‌آلات صورت گرفته، تفاوت چندانی ندارند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: درکشور صنعت ماشین‌های کشاورزی مانند صنعت خودرو نیست، صنعت ماشین‌های کشاورزی، صنعت امنیت غذایی کشور و تامین کننده مایحتاج است.

عباسی با اشاره به نمایشگاه‌هایی که در سراسر کشور در خصوص ادوات کشاورزی برگزار می‌شود، مطرح کرد: مشهد به عنوان یک قطب نمایشگاهی درکشور می‌بینیم و شهر مشهد همواره یکی از بزرگترین تولید کننده‌های ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات آبیاری و صنعت کشاورزی کشور است .

وی در ادامه عنوان کرد: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های بزرگ محصولات کشاورزی است و همواره سیاست وزارت جهادکشاورزی به سمت کشاورزی صنعتی است .

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور ما فقط در 5تا10درصد نیاز‌های خود نیازمند واردات محصولات است.

عباسی با بیان اینکه یکی از رکن‌های مهم نهاده‌های کشاورز است، ادامه داد: حوزه نهاده‌های کشاورزی رکن مهم‌تر از محصول است، یعنی نهاده‌‌های کشاورزی باید باشد تا یک محصول کشاورزی تولید شود،در این راستا سیاست وزارت خانه هم این بوده تا جای ممکن از نهاده‌های کشاورزی حمایت کند.

وی گفت: درحال حاضر مشکل مراوده بااروپا وکشورهای بزرگ دنیا را نداریم واکثر کشورهای دنیا ارتباط خود را با کشور ما حفظ کرده اند وامروزه مشکل نقل وانتقال پول را داریم.

رئیس مرکزتوسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: درباره راهکارهای مهم درکاهش مصرف آب می‌توان به توسعه روش‌های نوین آبیاری و توسعه حفاظتی اشاره کرد و در راستا کاهش مصرف آب به دنبال کشت گلخانه‌ای ونشایی هستیم . از دیگر راهکارهای مهم در کاهش مصرف آب می‌توان به توسعه روشهای نوین آبیاری و توسعه کشاورزی حفاظتی اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از رویکرد‌های بخش کشاورزی این است که ما در بخش کشاورزی باکمبود آب مواجه‌ایم و درپی آن هستیم که نیاز‌های آبی کشور را کاهش دهیم .

عباسی تاکیدکرد: یکی از برنامه ریزی‌های ما در کشور این است که کشت نشایی را در کشور افزایش داده وآب یاری محصولات را هوشمند سازی کنیم،ما به دنبال این هستیم که با آب کمتر، محصول بیشتری را تولید کنیم. امروز بیش از ۲.۵ هکتار از اراضی کشور ما تحت عملیات کم خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشور در خصوص پلاک گذاری ماشین الات در 4سال گذشته نزدیک به 215دستگاه تراکتور را پلاک گذاری کرده‌است.

عباسی در اشاره به زیر ساخت‌های سوختی گفت: زیرساخت‌های توزیع سوخت در بخش کشاورزی باید مورد توجه واهمییت بیشتر قرار گیرد ویکی از خواسته‌های بخش کشاورزی اعطای کارت سوخت برای تامین سوخت ماشن آلات بخش کشاورزی است .

وی درپایان افزود: با اشاره مهم بودن امر توزیع لاستیک برای ماشین‌های کشاورزی، ماباید علاوه بر توزیع لاستیک دربخش حمل ونقل به فکرتوزیع لاستیک برای ماشین آلات کشاورزی باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *