تافته جدا بافته نیستیم

سخنان روحانی در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت به مذاق عده‌ای خوش نیامده است. رئیس جمهور با یادآوری ایثار و گذشت پزشکان در دوره‌های مختلف از جمله دفاع مقدس گفته بود که دانشگاه‌های ما طوری پزشک تربیت می‌کنند که برخی از آن‌ها خود را «تافته جدا بافته» می‌دانند. او به این اعتراض کرد که در کشورهای توسعه یافته پزشک زیر بغل بیمار را می‌گیرد و زخمش را پانسمان می‌کند ولی در کشور ما پزشکان آمپول زدن را عار می‌دانند و کارها را به پرستاران می‌سپارند. روحانی به وزیر جدید بهداشت تاکید کرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی از این حیث باید متحول شوند.

موضوع قصور پزشکی در بوشهر و انعکاس آن در رسانه ملی آغاز موج جدیدی از گرفتن ذره بین روی کار دکترهاست. اگر اعتراض‌های جامعه پرستاری به دریافتی‌های پزشکان و مطرح شدن فرار مالیاتی پزشکان را هم به خاطر داشته باشید، به این نتیجه می‌رسید که این روزها فضای رسانه‌ای چندان بر وفق مراد طبیبان نیست. این فضا البته معترضینی هم دارد که معتقدند «پزشک ستیزی» در جامعه رواج پیدا کرده و نباید فضای جامعه را به سمت تخریب این قشر پیش برد.

روز گذشته سرپرست سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور، نسبت به نادیده انگاشتن خدمات جامعه پزشکی کشور و تخریب این سرمایه اجتماعی واکنش نشان داد.

رنجش جامعه پزشکی

محمدرضا ظفرقندی، در این نامه خطاب به حسن روحانی، نوشته است: سخنان اخیرتان در نقد رفتار پزشکان و تعریف جنابعالی از رفتار حرفه‌ای آنان موجب رنجش بسیاری از همکاران جامعه پزشکی شده است.

اینجانب به عنوان نماینده‌ای کوچک از جماعتی بزرگ به استحضار می‌رسانم پزشکان این مرز و بوم نه تنها خود را تافته جدا بافته از مردم نمی‌دانند بلکه در عرصه‌های گوناگون به عنوان یکی از خدوم‌ترین و فداکارترین اقشار مردم ایران زمین به وظایف انسانی و حرفه‌ای خود عمل کرده‌اند.

با زبان احترام سخن بگویید

خوب است با پزشکان شریفی که عمری صادقانه و خالصانه در سخت‌ترین شرایط و در دوردست‌ترین مناطق کشور به مردم ایران خدمت می‌کنند، با زبان احترام و تکریم سخن بگویید، آنچنان که مردم قدردان چنین می‌کنند. بدون تردید ستون سترگ اعتماد عمومی در جامعه ایرانی، مرهون تلاش جامعه پزشکی در بنای مفاهیم بلندی چون مراقبت و نوع دوستی است.

جنابعالی حتماً اطلاع دارید در بررسی و ارزیابی‌های مکرر، به رغم تلاش‌های تخریبی رسمی و غیر رسمی، همچنان پزشکان در بالاترین رتبه‌های اعتماد و احترام مردم قرار دارند.

ما را با آن سوی آبی‌ها مقایسه نکنید

جناب آقای دکتر روحانی، تمام تلاش و افتخار جامعه پزشکی تسکین آلام همین مردم است و به این منظور در دانشکده پزشکی، در طول سال‌های مدید و سخت تحصیل، خدمت شبانه‌روزی و فراغ از خانه و کاشانه را آموخته‌اند.

در سال‌های دفاع مقدس و بعد از آن در بحران‌های متعدد دیگر، بارها و بارها علاوه بر خدماتی که ذکر کردید،که البته این موارد در هنگام ضرورت‌ تزاحمی هم با شأن این حرفه مقدس ندارد، خود شاهد حمل مجروحان بر دوش همکاران و تحمل سختی‌های فراوان این عزیزان بوده‌ام. شهیدان کثیر جامعه پزشکی گواه این مدعا هستند.

جناب آقای رئیس جمهور در این مقال بیان بی‌مهری‌ها و سختی‌هایی که بر جامعه پزشکی می‌گذرد نمی‌گنجد ولی مقایسه کسانی که روز و شب را در گیرودار خدمت گم کرده‌اند، در شرایطی که خدمات برخی از ایشان ماه‌هاست جبران نشده است با پزشکانی که در آن سوی آب‌ها هستند مناقشه انگیز و قیاس ناپذیر است. اکیداً بر این باورم اگر مقایسه‌ای منطبق با شرایط زمینه‌ای صورت گیرد، کفه خدمت پزشکان این مرز و بوم سنگین‌تر خواهد بود.

در خاتمه لازم است صادقانه بگویم نادیده انگاشتن خدمات عظیم و بی‌ شمار جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور و تخریب این سرمایه اجتماعی به نفع کشور و ملت شریف ایران نیست.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *