تمرکززدایی از پایتخت و مدیریت یارانه‌ها

استاندار خراسان رضوی گفت : این استان باید در حوزه تمرکز زدایی از اختیارات در مرکز و واگذاری آنها و نیز مدیریت یارانه‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها پایلوت کشور قرار گیرد.

علیرضا رزم حسینی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان فریمان با اشاره به دستاوردهای گسترده انقلاب طی 40 سال گذشته در حوزه‌های مختلف سیاسی ، زیربنایی و عمرانی و دفاع و علمی افزود: در حوزه اقتصادی به رغم انجام اقدامات وسیع دولت‌های مختلف، هنوز با چالش‌های جدی مواجهیم.
وی اضافه کرد: در کنار اثر تحریم‌ها مجموعه ی چالش‌های جدی را شاهدیم که نمونه آن تمرکز گرایی در نظام اداری کشور است که با همه تلاش‌های دولت‌های بعد انقلاب نه تنها شاهد کاهش آن نبوده ایم که همچنان این تمرکزگرایی روند رو به رشد داشته است.
وی عنوان کرد: تا زمانی که این تمرکز زدایی شکل نگیرد خیلی نمی‌توان به توسعه کشور امیدوار بود و اتفاق اصلی که تقویت اقتصاد خانوار روستایی و شهری و در پی آن رفاه نسبی است شکل نمی‌گیرد.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امروز در تلاش هستیم طرح مثلث توسعه اقتصادی را با همراهی و همکاری همه بخش‌ها اعم از دولت ، نمایندگان مجلس وبخش‌های قضایی و ائمه جمعه و بیش و پیش از همه بخش خصوصی و مردم به اجرا درآوریم و آنچه در این زمینه برای تسریع در امور نیازمندیم افزایش اختیارات است که دولت هم بر این امر نظر موافق دارد.
رزم حسینی گفت : خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های گسترده برای تحقق طرح توسعه اقتصادی می‌تواند پایلوت واگذاری و افزایش اختیارات استان باشد و به طور قطع نتیجه مطلوبی هم در بر خواهد داشت.

تلاش برای کوچک کردن دولت

وی وجود بوروکراسی اداری را از دیگر چالش‌های مزمن و فسادآوری دانست که همواره دولت‌ها با آن مواجه بوده اند ، عنوان کرد : برای مقابله با آن حذف بسیاری از روندها و قواعد و دستورالعمل‌ها و قوانین مخل و مزاحم ضرورتی مهم است که در پی آن کوچک سازی دولت و افزایش دخالت مردم در امور را در پی خواهد داشت.
وی قوانین مزاحم و مخل کسب و کار را از جمله موانع در مسیر توسعه اقتصادی دانست و افزود : عدم تناسب اختیارات و مسئولیت‌ها که ناشی از تمرکز گرایی حاکم بر نظام اداری است باید اصلاح شود که برای حل بخشی از آن مدل مثلث توسعه اقتصادی را طراحی کرده و اجرا می‌کنیم .
وی با بیان اینکه تقویت ظرفیت و توان مردمی و ورود آنان به عرصه اقتصاد و فرصت ظهور و بروز دادن به این توانمندی‌ها می‌تواند به توسعه منجر شود، گفت : در واقع امروز علاوه بر توفیقات، یک سری ناکارآمدی‌ها و چالش‌ها هم وجود دارد که باید صادقانه آن‌ها را با مردم به عنوان صاحبان و مالکان اصلی انقلاب و کشور در میان نهاد و مسائل موجود را برای آنان شفاف تشریح کرد، در این صورت با همه توان پای کار می‌آیند .

ضرورت بسیج ارکان حکومت برای توسعه اقتصادی
استاندار خراسان رضوی افزود: امروز باید همه ارکان حکومت و کشور را برای توسعه اقتصادی بسیج کنیم ، افزود : در واقع امروز نیازمند نهضت توسعه فرهنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی هستیم که در این راستا باید این نهضت را ما از خراسان رضوی آغاز کنیم .
وی با بیان اینکه دولت حامی ایجاد اشتغال است نه تولید کننده شغ ، افزود : باید خود مردم در قالب شرکت‌های توسعه گرا و بخش خصوصی توانمند ورود یافته و از این طریق استان را اداره کنیم .

مجاهدین اقتصادی
وی تاکید کرد: تولید کننده و فعال اقتصادی و سرمایه گذار مجاهد اقتصادی است و تولید ثروت قانونی و مشروع در آموزه‌های دینی ما بسیار سفارش شده که هم به ارتقا فرد و هم به ارتقا جامعه می‌انجامد و رهبر معظم انقلاب هم بارها ” تولید ثروت از راه قانونی و مشروع را حسنه دانسته اند .
رزم حسینی ادامه داد : باید با حمایت از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران زمینه استفاده از توان منطقه و مردم و تجمیع سرمایه‌های خرد و ایجاد توسعه در این خطه را فراهم کرد که این استان با توجه به مزیت‌های فراوان ، شایسته الگو شدن در کشوررا داراست.
وی با تاکید بر اینکه در آغاز دهه پنجم انقلاب در اداره استان به امور جاری بسنده نکرده و با تحول در روندها و رویه‌ها به شکلی متفاوت با رویکرد توسعه‌ای و مدیریت جهادی اداره کنیم.
وی تصریح کرد : مدیریت جهادی بی حساب و کتاب عمل کردن نیست بلکه استفاده از خرد جمعی ، پاکدستی مدیران و قانونمند عمل کردن و تکریم سرمایه گذار و مردم است .

توزیع بی تاثیر 3هزار میلیارد تومان در استان
رزم حسینی همچنین افزود : خراسان رضوی در حوزه اقتصاد خرد و متوسط رتبه نخست کشور را دارد و باید از همین تجربه و فرصت و نقطه قوت برای توسعه استان استفاده و آن را ساماندهی کنیم .
وی تصریح کرد : در حوزه یارانه‌ها استان سالانه 3 هزار میلیارد تومان یارانه در این استان توزیع می‌شود که تاثیری در زندگی و معیشت مردم ندارد و باید زمینه مدیریت و ساماندهی مناسب آن را در استان بیایم که به کمک اقتصاد خانوارها بیاید.

امیدواری به اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی
در ادامه این نشست، نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاندار خراسان رضوی چهره‌ای مستقل با گرایش اقتصادی است، گفت: باید با همراهی و همدلی حرکت استان به سمت توسعه واقعی پیش برد.
احسان قاضی زاده‌هاشمی شرط توفیق در این عرصه را حضور افرادی توسعه گرا و آینده نگر دانست و افزود: مشکلاتی که در عرصه‌های مختلف طی سالیان گذشته ایجاد شده با همراهی و همدلی قابل رفع می‌باشد.
وی با اشاره به تجارب موفق استاندار خراسان رضوی در اجرای مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، عنوان کرد: امیدواریم این طرح در خراسان رضوی با توفیقات بیشتری اجرا و استمرار یابد.

دشمن، اقتصاد را هدف قرار داده است
امام جمعه شهرستان فریمان هم در این جلسه ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: در شرایطی که دشمن، اقتصاد نظام را مورد حمله قرار داده و ناامید از جنگ نظامی است همان گونه که در جنگ هشت ساله علیه کشور نتوانست به اهداف خود دست یابد باید در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود.
حجت السلام ایزدی ضمن تقدیر از برنامه‌های اقتصادی استاندار خراسان رضوی و اعلام حمایت از آنها ابراز امیدواری کرد: با همراهی مردم این برنامه‌ها به ثمر بنشیند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *