کاهش آمار ازدواج تکان‌دهنده است

دارابی:

یکی از مولفه‌های اجتماعی مهم درجهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، ازدواج جوانان است. با آموزش علمی‌تر و جلوگیری از ازدواج‌های زودهنگام و تامین ازدواج جوانان بالای ۳۰ سال، می‌توان در راستای جامعه‌ای سالمتر گام‌های موثری برداشت

 

برکاتی:

در راستای آموزش با اولویت پنج سال اول ازدواج، دسترسی زوجین به کانال آموزش حضوری و غیرحضوری، در کلینیک‌های ویژه با محوریت آموزش مسایل مذهبی و احکام ازدواج، موضوعات روان‌شناسی، نکات سلامت جنسی در دانشگاه‌های مختلف کشور میسر می‌گردد

 

رام پناهی:

استان خراسان رضوی در جمع ۱۰ استان بحرانی کشور و در ردیف هشتم آن قراردارد. اگرچه در مساله ازدواج و میانگین سن اولین ازدواج وضعیت بد نیست؛ اما با آمارهای نگران کننده‌ای در مساله طلاق مواجه‌است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، علیرغم ترغیب به امر مهم ازدواج از طریق رسانه‌های جمعی، نهادهای دولتی و غیردولتی، سمن‌ها و مبلغین دینی، با آمارهای تکان‌دهنده ‌ای مبنی بر کاهش نسبت ازدواج به طلاق و افزایش نسبت طلاق به ازدواج مواجه‌ایم.

به گزارش «صبح امروز»، محمد رضا دارابی روز شنبه در نشست تخصصی مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج استان خراسان رضوی که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: ازدواج اولین رکن اجتماعی یعنی خانواده را در پی‌دارد و در همه جوامع، با آداب و رسوم مختلف برگزار می‌شود و بنا بر آیات و روایات در دین اسلام، بر آن تاکید شده‌است.

وی تصریح کرد: بنا به گفته چارلی چاپلین، زندگی مطالعه نشده، هیچ ارزشی ندارد. یکی از راه‌های تحکیم بنیان خانواده، آموزش‌های پیش ازدواج در زمانی است که زوجین یکدیگر را بر اساس تفاهمات فرهنگی، اجتماعی و دینی انتخاب کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های اجتماعی مهم درجهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، ازدواج جوانان است. با آموزش علمی‌تر و جلوگیری از ازدواج‌های زودهنگام و تامین ازدواج جوانان بالای ۳۰ سال، می‌توان در راستای جامعه‌ای سالمتر گام‌های موثری برداشت.

آموزش برای سلامت جنسی زوجین

در ادامه این نشست، مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: افزایش سن ازدواج، دیرباروری و افزایش طلاق، باعث سالمندی و کاهش نرخ رشد جمعیت شده ‌است. به طوری‌که از سال۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ ازجمعیت کودکان کاسته و به جمعیت میان‌سالان جامعه اضافه شده‌است.

سید حامد برکاتی افزود: در استان خراسان رضوی که شاهد نرخ قابل‌توجه مهاجرت نیروی جوان از شهرها و استان‌های مجاور‌ می‌باشد، روند ازدواج از 82هزار مورد به 53هزار مورد کاهش یافته است.

وی اذعان کرد: با همکاری وزارت کشور، قوه قضاییه، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و شورای انقلاب فرهنگی و…۱۰ تا از پرخطرترین استان‌های کشور نظیر تهران، البرز، قم، مرکزی و اصفهان، گیلان و مازنداران، کرمانشاه، خراسان رضوی و فارس مورد بررسی قرارگرفتند.

وی ادامه داد: در راستای آموزش با اولویت پنج سال اول ازدواج، دسترسی زوجین به کانال آموزش حضوری و غیرحضوری، در کلینیک‌های ویژه با محوریت آموزش مسایل مذهبی و احکام ازدواج، موضوعات روان‌شناسی، نکات سلامت جنسی در دانشگاه‌های مختلف کشور میسر می‌گردد.

خراسان رضوی در بین 10 استان بحرانی کشور

دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق گفت: استان خراسان رضوی در جمع ۱۰ استان بحرانی کشور و در ردیف هشتم آن قراردارد. اگرچه در مساله ازدواج و میانگین سن اولین ازدواج وضعیت بد نیست؛ اما با آمارهای نگران کننده‌ای در مساله طلاق مواجه‌است.

ناهید اعظم رام‌پناهی افزود: آموزش‌های لازم از طریق کارگاه‌های تخصصی بهداشت، روان شناسی و حقوقی در اختیار زوجین قرارمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: برنامه جامع تشکیل و تحکیم خانواده در اسناد بالادستی، ملزم به چاره‌اندیشی در ارتباط با سیر روز افزون طلاق، کاهش ازدواج و کاهش نرخ رشد جمعیت شد؛ بطوری‌که از سال ۱۳۹۴  دغدغه‌های طلاق در شورای انقلاب فرهنگی مطرح و برنامه‌هایی تصویب و ابلاغ شد

دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق تصریح‌کرد: بررسی ۱۲ بحران در حوزه خانواده طی اقدامات پژوهشی و اجرایی شورای اجتماعی کشور و نقش مهندسی فرهنگی کشور، تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری، در دستور کار قراردارد.

وی بیان کرد: در بدترین وضعیت، زنان در گروه سنی  ۲۹ تا ۳۵ سال حدود سه و نیم درصد و مردان دو و هشت دهم  درصد در وضعیت طلاق قراردارند که طی دوره سرشماری همواره افزایشی بوده است و باید به چاره‌اندیشی دقیق و سریع پرداخت و از طریق اهرم‌های الزامی مدیریت جهادی کرد.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در جمع ۱۰ استان بحرانی کشور و در ردیف هشتم آن قراردارد. اگرچه در مساله ازدواج و میانگین سن اولین ازدواج وضعیت بد نیست؛ اما با آمارهای نگران کننده‌ای در مساله طلاق مواجه‌است.

دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق افزود: با توجه به اینکه سالانه ۶۰۰هزار زوج  ازدواج می‌کنند، باید دوره بحرانی ۵ سال اول زندگی مشترک سپری شود تا زوجین به ثبات نسبی در رفتار و تعاملات دست‌یابند و امر طلاق کاهش یابد. به علت اینکه قبح طلاق در جامعه کمرنگ شده‌است، میانگین ماندگاری ازدواج ۱۵ سال است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی ذیربط با بهره‌گیری از توان نهاهای مردمی و سمن‌ها در راستای ترویج ازدواج و کاهش طلاق در سطح جامعه همکاری می‌کنند و گزینش دقیق و آموزش صحیح مربیان در کارگاه‌های تخصصی بهداشت، روان‌شناسی و حقوقی یکی از این اقدامات بسیار مهم است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *