کمپانی سهیلی تقدیم می‌کند

در عرصه هنر و بطور جزئی‌تر، در سینمای ایران، پیوند خویشاوندی بین هنرمندان چیز عجیب و تازه‌ای نیست و هستند چهره‌هایی که اعضای یک خانواده‌اند. اگر بخواهیم برای این موضوع مثال بومی بزنیم شاید بهترین انتخاب، خانواده ارجمند باشند که داریوش پیرو انوشیروان بود و فرزندان این دو چهره سرشناس نیز راه پدران خود را ادامه دادند و درخشیدند. خواهران اسکندری نیز دو چهره سرشناس سینما و تلویزیون ایران هستند که هردو جلوی دوربین کارگردانان بزرگی رفته‌اند.

البته این پدیده هیچ ارتباطی به ژن خوب ندارد که اگر هم داشته باشد برعکس چیزی که در عرصه‌های دیگر مانند سیاست رخ داده‌، منشا خیر بوده‌است.

طبیعتا زمانی که نام خانواده‌های هنرمند مشهدی که در سطح اول کشور مطرح هستند آورده می‌شود نمی‌شود از استاد محمدرضا شجریان و فرزند خلف او یعنی همایون شجریان یاد نکرد.

اما در خانواده «سهیلی» تقریبا هرکس به دنیا آمده است وارد سینما، تلویزیون و یا تئاتر شده‌است. از نویسندگی کارگردانی بگیرید تا بازیگری، شاخه‌هایی هستند که معمولا یک سهیلی در آن وجود دارد.

حمیدرضا سهیلی، پیشکسوت تئاتر خراسان، آخرین اخبار این خانواده را در اختیار ما گذاشت که در ادامه همراه با توضیحاتی دیگر می‌خوانید.

 

 

سعید سهیلی

 

سعید سهیلی یکی از سرشناس‌ترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران است که با فیلم « مردی شبیه باران» خودش را به سینمای ایران معرفی کرد و یکی از آخرین ساخته‌های او یعنی «گشت ارشاد» با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد.

جدیدترین فیلم او که «ژن خوک» نام دارد قرار است به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر بیاید.

نویسنده این فیلم گفته‌است: ژانر فیلم سینمایی ”ژن خوک” فیلمی اجتماعی-کمدی است. محتوای آن ممکن است به حواشی اخیر در مورد ادعای برخی راجع به ژن خوب و بد، ربط داشته باشد.

جمشید هاشم پور، هادی حجازی‌فر و سینا مهراد(پسر سعید سهیلی) بازیگران اصلی این فیلم هستند.

 

 

ساعد سهیلی

ساعد سهیلی یکی از پرکارترین بازیگران جوان سینممای ایران و فرزند سعید سهیلی است.

او کار هنری خود را در ۱۴ سالگی با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه، به کارگردانی پدرش آغاز کرد. ساعد همچنین فیلم‌بردار پشت صحنه در برخی از کارهای پدرش بوده‌است. ساعد سهیلی کارشناسی گرافیک از دانشگاه آزاد را دارد.

این بازیگر جوان با گلوریا هاردی بازیگر فرانسوی سریال کیمیا، ازدواج کرده است و نکته جالب اینکه بخاطر بازی در فیلم لاتاری به دوبی ممنوع‌الورود شده‌است.

ساعد سهیلی بخاطر بازی در فیلم «گشت ارشاد2» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر95 نیز شده‌است.

او درحاضر مشغول بازی در یک سریال نمایش خانگی بعنوان نقش اول به نام «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی است و اولین تجربه خود را در شبکه نمایش خانگی پیش رو دارد.

این سریال به سبک اجتماعی می‌باشد و از اوایل همین ماه پخش خواهد شد.

ساعد همچنین دو خواهر به نام‌های سارا و صبا دارد که آنها نیز به حرفه بازیگری و هنر علاقه دارند.

 

سینا مهراد(سهیلی)

 

سینا سهیلی فرزند دیگر سعید سهیلی است که با بازی در سریال «پدر» درخشید.

او که در اولین تجربه سینمایی‌اش در فیلم «کلاشینکف» مقابل دوربین پدر قرار گرفته بود حالا دومین فیلم سینمایی خود را نیز در « ژن خوک» بازی خواهد کرد.

تا به امروز درباره اینکه چرا او نام هنری سینا مهراد را برای خود انتخاب کرده است مشخص نشده است اما به نظر می رسد سینا برای اینکه با نام و شهرت پدرش مشهور نشود ترجیح داده است نام هنری سینا مهراد را برای خود انتخاب کند تا بتواند با اتکا به علم و استعداد خود در این حرفه به اوج محبوبیت برسد.

او از کودکی بازیگری را تجربه کرده است و برای اولین بار در 4 سالگی در فیلم مردی شبیه باران در کنار ابوالفضل پورعرب به ایفای نقش پرداخته است.

 

امیراطهر سهیلی

 

امیراطهر سهیلی نویسنده، منتقد، مدرس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون است. نخستین فیلم سینمایی او «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» نام دارد که برای جشنواره فجر امسال آماده می‌شود.

از سال ۷۷ و با ساخت فیلم «عکس‌های یادگاری» قدم به عرصۀ فیلم‌سازی گذاشت و طی سال‌ها فعالیت خود با تله‌فیلم‌هایی چون «طرقه»، «یک خیانت منصفانه»، «سمفونی کاغذهای خط‌خطی» و «سوم شخص مفرد» حضور جدی خود را در سینمای مشهد به اثبات رساند. همچنین در کارنامه این فیلم‌ساز ۳۴ساله ساخت فیلم‌های کوتاه موفق بسیاری چون «چنگالی برای یک کاسه سوپ»، «مرثیه‌ای برای ژاله و قاتلش» که بارها در جشنواره‌های خارجی همچون فرانسه، کره و دیگر کشورها درخشیده، به چشم می‌خورد. البته به فعالیت‌های او می‌توان ساخت سریال‌های مستند در بازه‌ای زمانی همچون «خانه به خانه» و «سفری دیگر» را نیز افزود.

این فیلم داستانی است که در حاشیه جنگ رخ می‌دهد، اما نمی‌توان آن را یک اثر جنگی دانست. درواقع داستان «زنانی که با گرگها دویده اند» تنها در یک لوکیشن جنگی رخ می‌دهد و می توان آن را یک درام عاشقانه دانست.

 

کمیل و امیرمسعود سهیلی

 

کمیل سهیلی یکی از جوان‌ترین اعضای این خانواده برزگ است که علاقه خاصی به سفر دارد و مشغول مستندسازی در خارج از کشور است. او در حال حاضر در کشور کره به‌سر می‌برد. برادر او امیر مسعود سهیلی نیز در کره تحصیل کرده و داوری چند جشنواره بین‌المللی فیلم  کوتاه را در کارنامه خود دارد. «چشم آبی» معروف‌ترین فیلم اوست که در بیش از ۱۴۰ جشنواره بین‌المللی حضور داشته  و ۲۰ جایزه هم از این جشنواره‌ها دریافت کرده است. کوچکترین عضو این خانواده نیز که تنها 17سال سن دارد اولین فیلم موزیکال داستانی مشهد و دومین فیلم خود را ساخته است.

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *