وضعیت نابسامان رمز ارزها؛

بازداشت سینا استوی و شروع تردیدها درباره رمزارزها

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به بازدداشت سینا استوی و ریزش بازار ارز دیجیتال اشاره کرد.

به گزارش صبح امروز به نقل ایمنا، در ماه‌های اخیر، به دلیل نابسامانی‌های مستمر و فراگیر در بازار سرمایه ایران، تعدادی از شهروندان به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها روی آورده‌اند.

خلاءهای قانونی در این زمینه بیش از پیش نمایان شده و ضرورت تسریع در تعیین تکلیف و تنظیم و تصویب قوانین و سیاست‌های کلی در حوزه رمز ارز بر همگان روشن شده است.

بدیهی است که فقدان قانون و نظارت برای چارچوب مند نمودن تحرکات فعالان این بازار، راه را برای شیادان و کلاه بردارانی که با سو استفاده از ناآگاهی مردم، آنها را فریب می‌دهند، باز کرده و جامعه نخبگانی حوزه فناوری اطلاعات را که در راستای منافع ملی، علاقمند به حضور فعالانه در این بازار هستند را ناامید می‌سازد.

بازداشت سینا استوی کلاهبردار کریپتولند

روز دوشنبه – ۲۷ اردیبهشت‌ماه، سینا استوی فعال حوزه ارز دیجیتال و بلاکچین و مدیر عامل صرافی کریپتولند، به جرم کلاهبرداری دستگیر شد.

کریپتولند یک پلتفرم خرید، فروش و تبادل رمزارزی است که بیش از ۳۰۰ رمزارز مختلف را هم‌اکنون پشتیبانی می‌کند. کارمزدها در این پلتفرم بسیار کم بوده و قابل رقابت با بسیاری از صرافی‌های معروف دنیا همچون بایننس و Huobi Global تعریف شده است.

این در حالی است که تندیس بهترین سایت کسب و کار سال ۹۹ در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل به صرافی کریپتولند اهدا شد.

همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آکادمی کریپتولند تعلق گرفت.

شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ به مدت چهار سال است که در زمینه بلاکچین و رمز ارزها فعالیت دارد و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فارسی زبان در سر تا سر دنیا از مشتریان این صرافی هستند.

کریپتولند اولین و معتبرترین صرافی رمز ارزی کشور است که خدمات معاملاتی بیش از ۳۰۰ رمز ارز از جمله بیت کوین، تتر، اتر، لایت کوین، ریپل و غیره را عرضه می‌کند. این صرافی همچنین به صورت دو زبانه طراحی شده و از زبان‌های فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

بیانیه انجمن بلاکچین در مورد بازداشت سینا استوی

بعد از انتشار خبر دستگیری اعضا توکن غیر قانونی و بدون پشتوانه BRG، انجمن بلاکچین ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن فین تک بیانیه‌ای رسمی منتشر کردند.

در این بیانیه اعلام شده که مدیر این مجموعه بر خلاف آنچه ادعا شده، عضو هیچیک از تشکل‌های صنفی و علمی نبوده و انجمن بلاکچین ایران بارها نسبت به این موضوع هشدار داده است.

بیش از ۱۰۰۰ کامنت شکایت از BRG جمع آوری شد

محمد شرقی مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در خصوص ورود مردم به بازار رمز ارزها و خرید و فروش توکن ها در کشور اظهار داشت: گرایش مردم به خرید توکن ها بسیار بالا رفته است اما مردم باید به عنوان یک سرمایه‌گذار بدانند که همه توکن‌ها دارای پشتوانه قوی نبوده و بسیاری از آنها فعالیت‌های کلاهبرداران دارند.

وی در ادامه افزود: اکثریت توکن ها شِید کوین هستند؛ واژه شید کوین را انجمن بلاک چین برای برخی از رمز ارزها به کار برده است و این واژه از شیادی آمده و برای توکن‌هایی به کار می‌رود که پروژه کلاهبرداری و پانزی هستند.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران ضمن بیان این مساله که انجمن بلاک‌چین نسبت به مردم احساس مسئولیت کرده و رمزارزهای بی پشتوانه را به مردم معرفی می‌کند، تصریح کرد: در یک سال گذشته بارها اعتراضاتی از سوی مردم درباره برخی از توکن ها به دست ما رسید از همین جهت انجمن بلاک چین فضایی را برای طرح شکایت از این توکن ها اعم از BRG فراهم کرده است تا مستندات جمع آوری شود.

شرقی با بیان اینکه تلاش ما تحلیل پروژه BRG بدون پیش داوری بود عنوان کرد: در دقایق نخست بارگذاری این فراخوان بیش از ۱۰۰۰ کامنت شکایت در خصوص بسته بودن فضای تحلیل و نقد این پروژه به ما ارجاع داده شد.

وی در ادامه افزود: مؤسس پروژه BRG که آقای سینا استوی است فضای رسانه‌ای کشور را به گونه‌ای در دست گرفته است که امکان روشنگری و نمایش پشت پرده این پروژه بسیار کم شده است و بعد از این کامنت ها ایرادات این رمز ارز BRG برای ما مسلم شد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران همچنین تصریح کرد: پروژه مربوط به رمز ارز BRG در لایه‌های مختلف کسب و کار، تیم استراتژی کار، تبلیغات، نحوه جذب سرمایه گذار و … ایرادات اساسی داشته و فریبکاری در آن رخ داده است هرچند در بیرون به خاطر تبلیغات زیاد، پروژه خوبی به نظر می‌رسد.

درباره رمزارز BRG به سرمایه گذاران اطلاعات غلطی می‌دهند

شرقی با بیان اینکه درباره رمزارز BRG به سرمایه گذاران اطلاعات غلطی می‌دهند تصریح کرد: تخلفات قانونی ریز و درشتی در فرآیندهای فروش و جذب سرمایه گذار توسط پروژه BRG صورت گرفته است که لازم است مردم برای سرمایه گذاری و خرید BRG دقت زیادی به خرج بدهند و به راحتی سرمایه خود را به BRG تبدیل نکنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ ماه است درباره رمز ارز BRG به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌ایم عنوان کرد: سرمایه گذاری در حوزه رمز ارزها بسیار پرخطر است و روزانه پروژه‌های متعددی به مردم معرفی می‌شود که اکثریت آنها پشتوانه علمی و عملیاتی ضعیفی داشته و بعد از مدتی سرمایه مردم از بین می‌رود.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در ادامه افزود: هر توکن و پروژه برای راه اندازی یک کسب و کار جذب سرمایه می‌کند تا در نهایت به سوددهی برسد؛ متأسفانه بسیاری از سرمایه گذاران احساس می‌کنند اگر یک پروژه دارای white paper باشد پس پروژه مطمئنی است در حالی که اینگونه نیست.

شرقی همچنین گفت: صرف داشتن یک white paper دلیلی بر موجه بودن آن پروژه نیست و white paper یک متن انگلیسی است که پروژه را توضیح می‌دهد و مهم این است که این پروژه چه موضوعی را در بر می‌گیرد.

شرقی اضافه کرد: در حالی که مدعی هستند پروژه BRG در مالزی است اما جالب است که تنها کد ملی ایرانی‌ها گرفته می‌شود؛ این در حالی است که دریافت اطلاعات محرمانه حتی برای فروش توکن ها نیز مرسوم نبوده ولی در این پروژه داده‌های محرمانه دریافت می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه نحوه پرداخت‌های ریالی BRG هم بسیار سخت است عنوان کرد: BRG برای شرکت کریپتولند است، اما در صرافی کریپتولند نقد نمی‌شود این در حالی است که در صرافی کریپتولند ۱۵۰ توکن جا به جا می‌شود، ولی BRG جز آنها نیست و همین مساله شائبه‌های زیادی ایجاد کرده است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با تاکید بر اینکه تا زمانی که کلاهبرداری اتفاق نیفتند یک فرد کلاهبردار شناخته نمی‌شود، گفت: در مورد BRG هم رفتارهای این پروژه که هر کدام تخلفاتی دارد، نوید یک کلاهبرداری گسترده در ۶ ماه آینده را می‌دهند و باید جلوی این کلاهبرداری هرچه سریع‌تر گرفته شود.

شرقی ادامه داد: تا جایی که مردم سرمایه‌های خود را وارد این پروژه می‌کنند اتفاق خاصی نمی‌افتد ولی در شرایطی که دیگر امکان پس دادن سود نباشد و یا اینکه سرمایه‌های کلانی از مردم جمع شد، آنگاه کلاهبرداری آغاز می‌شود. چنین حادثه تلخی ترکیه هم به وقوع پیوست و مردم زیادی سرمایه‌های خود را از دست دادند.

تمام رفتارهای BRG شبیه پروژه‌های کلاهبرداری است

وی با بیان اینکه تمام رفتارهای BRG شبیه پروژه‌های کلاهبرداری است عنوان کرد: اعلام سود بالا و غیر طبیعی همزمان با ریسک پایین، عدم ارائه گواهی مشارکت برای سرمایه گذاران، سودهای غیرواقعی بدون توجه به اوضاع رکود اقتصادی و روند بازار، شفاف نبودن پشتوانه پروژه، راندمان و بازگشت هزینه کم، تبلیغات شعاری و … تنها بخشی از شاخصه‌های کلاهبرداران پروژه BRG است که توسط آکادمی the balance برشمرده شده است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در ادامه افزود: اکثریت توکن هایی که ارزش پایینی دارند در دست یک گروه محدودی است در مورد BRG هم حدود ۸۰ درصد آن در دست ۴ نفر و ۹۰ درصد آن در دست ۱۰ نفر است یعنی این افراد به راحتی با یک تصمیم می‌توانند قیمت BRG را بالا و پایین ببرند.

شرقی اضافه کرد: طبق قوانین دنیا باید ۸۰ درصد یک توکن در دست سرمایه‌گذاران و ۲۰ درصد آن شناور باشد اما رد مورد توکن BRG دقیقاً برعکس است و این خطرپذیری و ریسک بالایی را برای این توکن به دنبال می‌آورد و این باعث انتقال سرمایه‌های مردم به جیب نهنگ‌های بازار رمزارز می‌شود.
وی با بیان اینکه BRG روی شبکه ترون درست شده است تصریح کرد: رتبه اعلام شده برای BRG بر اساس حجم سرمایه گذاری اگرچه خوب است اما رتبه بندی بر اساس شفافیت و نحوه کارکرد و … در مورد BRG اصلاً جالب نیست.

سرمایه گذاران در BRG مشخص نیست

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه سرمایه گذاران در BRG مشخص نیست هم عنوان کرد: بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه در توکن BRG قرار دارد، اما این مساله که این حجم از سرمایه چطور در این توکن در دست چند نفر وجود دارد مشخص نیست؛ مشخص نبودن سرمایه اولیه برای راه اندازی این توکن خود دلیل دیگری بر کلاهبرداری بودن این توکن است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *