پیوند متن و حاشیه مشهد

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که شکاف موجود میان حاشیه و متن شهر را برطرف کنیم، گفت: پروژه های شهری به گونه ای تعریف و جانمایی شوند که این شکاف ها کمرنگ و حاشیه و شهر را به هم پیوند دهند.
محمدرضا کلایی در بازدید از کارگاه جانمایی، مکانی کردن و اولویت بندی پروژه های شهری در پهنه های مختلف مشهد در راستای برنامه عملیاتی 97-1400 شهرداری مشهد افزود: به دنبال این هستیم که بررسی شود چگونه می توان در طراحی پروژه ها بگونه ای عمل کرد تا شکاف موجود به ویژه شکاف احساسی میان حاشیه و متن شهر برطرف شود.
وی اضافه کرد: بر این نکته تاکید داریم که پروژه های شهری به ویژه در مناطق اتصال دو منطقه کم برخوردار و برخوردار شهر به گونه ای جانمایی شود که بتواند همانند حیاط یک فضای ارتباط و ملاقات را برای جذب شهروندان دو منطقه کم برخوردار و برخوردار ایجاد کند تا احساس حاشیه بودن برای افرادی که در مناطق کم برخوردار هستند از میان برود.

ایجاد مرکز محله و حیات اجتماعی
وی با بیان اینکه برای ما اتصال متن و حاشیه شهر با ایجاد مرکز محله و حیات اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: لذا باید پروژه هایی برای اعتمادسازی در مفصل های میانه شهر همانند پارک های بزرگ، محل های کسب و کار و یا مراکز درمانی در این راستا در نظر گرفته شود.
کلایی ادامه داد: معتقدم جانمایی و مکانی کردن پروژه ها باید در مناطق حاشیه و کم برخوردار شهر برندساز باشد .

تعریف کاربری های گردشگری در جنوب مشهد
شهردار مشهد در خصوص جانمایی پروژه های شهری در برنامه عملیاتی چهار ساله شهرداری مشهد در پهنه جنوب غرب مشهد نیز گفت: برای استفاده شهروندان از جاذبه های طبیعی ارتفاعات جنوب غرب مشهد مشاوران طرح های تفصیلی، کاربری های جاذب گردشگری در نظر بگیرند تا شهروندان از این فضاهای طبعی زیبا استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بر در نظر گرفتن پروژه هایی که باعث پیوسته شدن متن و حاشیه شهر به ویژه در مناطق شمال شرق می شوند تاکید بسیار داریم، افزود: لذا مشاوران این موضوع را در جانمایی، اولویت بندی و مکان یابی پروژه ها به صورت ویژه در نظر داشته باشند.
وی در خصوص پروژه های محدوده مرکزی شهر مشهد نیز اظهار کرد: در این محدوده باید سه موضوع نظام حرکت و دسترسی، فضاهای کار و فعالیت و عرصه های فازو عمومی تعیین تکلیف شود.
مرکز نوآوری و شتابدهی پروژه های خلاق شهری برندساز شود
همچنین شهردار مشهد با حضور در مرکز نوآوری و شتابدهی پروژه های خلاق شهری که آماده افتتاح است از روند اقدامات انجام شده بازدید و ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت این مرکز گفت: مرکز نوآوری و شتابدهی پروژه های خلاق شهری شهرداری مشهد باید افراد خلاقی را که در جامعه نفوذ کرده اند را جذب کند و به گونه ای عمل کند که چرخ نو آوری در آن دائم در حرکت باشد.
کلایی تصریح کرد: مرکز نوآوری باید شتاب دهنده کارها باشد و در این راستا یکی از دغدغه هایمان این است که مرکز را در چرخه بروکراسی بیندازند لذا کار باید جدی گرفته شود و تنها منتظر طرح مسئله از سوی دیگران نباشد و خود طرح مسئله کرده وآن را حل کند.
وی افزود: در مرکز نوآوری و شتابدهی پروژه های خلاق شهری ما به دنبال حل مسائل، تجاری کردن ایده ها و برندسازی هستیم

تاکید بر 3 نکته جدی گرفتن کار، مسئله یابی و برندسازی

شهردار مشهد با اشاره به اینکه در این مرکز بر توجه به سه نکته تاکید داریم، اظهار کرد: نکته اول جدی گرفتن کار در این مجموعه است، نکته دوم مسئله یابی، ایجاد چرخه کار و تجاری سازی ایده ها و نکته سوم برندسازی تا با اجرایی کردن این نکات به محققان، پژوهشگران و افراد خلاق این امیدواری داده شود که کار مرکز نوآوری و شتابدهی پروژه های خلاق شهری شهرداری مشهد در این عرصه جدی است در غیر اینصورت ثمر این مجموعه تنها هزینه است که نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.
لازم به ذکر است محمدرضا کلایی شهردار مشهد در ادامه بازدیدهای خود از نمایشگاه “باغ بی برگی” که در پارک کوهسنگی مشهد دایر است بازدید و با تعدادی از هنرمندان نابینای حاضر در این نمایشگاه دیدار و گفتگو کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *