طلسم کنسرت‌ در مشهد شکسته نشد

قرار بود بعداز سال‌ها یک‌نفر بیاید با رعایت چارچوب‌ها آواز بخواند، جمعیتی را سر ذوق بیاورد و کمی حال شهر را خوب کند اما بازهم نشد که بشود. بازهم قوانین نامرئی مانع یک رویداد فرهنگی و هنری در مشهد شدند آن‌هم درحالیکه بلیط فروشی بطور کامل انجام شده‌بود و همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت.

قرار بود علی زندوکیلی خواننده محبوب سبک تلفیقی در تالار سپید به روی صحنه برود. موسیقی او بیشتر به سنتی نزدیک است تا پاپ و بنظر می‌رسید علی‌رغم سختگیری‌هایی که همگان از آن باخبرند، برای او مانعی وجود نداشته باشد؛ اما در آخرین لحظات منتهی به برگزاری این اجرای صحنه‌ای، خبر لغو آن منتشر شد.

نکته جالب اینکه یک گروه بی‌نام و نشان که پیش‌از این نیز با حرکت‌های خودسرانه مشکلاتی را فراهم کرده‌بودند، با انتشار بیانیه‌ای مدیران فرهنگی شهر را به برپایی تجمع تهدید کردند.

در بیانیه این گروه آمده است: در یک ماهی که گذشت اتفاقات ناگوار بسیاری در کشور رخ داد و افراد بسیاری در گوشه کنار شهرها از برخی نابسامانی‌ها و کوتاهی‌ها ناراضی بودند اما این اتفاقات طی چند روز اخیر به اشکال گوناگون به شهر مشهد رسیده است تا جایی که در پی غفلت مدیران انقلابی و مسئولین فرهنگی این شهر بناست تا در روزهای اینده کنسرت اجرای صحنه در شهر مشهد برگزار شود.

از این دست مجوزات توسط مدیران در گذشته به تعدد صادر شده بود اما اتفاقی که تعجب ما را برانگیخت زمامداری اداره ارشاد خراسان رضوی به دست یک آیت الله زاده انقلابی است که به این اتفاق رضایت داده است و یا انتظاری که تاکنون میرفت مقابله و دستور لغو این کنسرت توسط دادستان انقلابی شهر مشهد بود.

تاکنون به هر لحاظ این اتفاقات صورت نگرفته و جنبش مطالبه ضمن مطالبه از مدیران و مسئولان انقلابی شهر از دستگاه های  نظارتی می خواهد تا زمینه لغو برگزاری کنسرت را در شهر مشهد فراهم سازند.

اما در یک سوی سخن درخواست داریم تا تشکل های  انقلابی و سایر جوانان مذهبی و هئیتی شهر مشهد نسبت به برگزاری کنسرت آن هم تنها چند روز قبل از ایام فاطمیه واکنش نشان دهند و این کار شنیع را تقبیح کنند؛ حال نیز با توجه به اهمیت موضوع در صورتی که هرکدام از تشکل های دانشجویی، فرهنگی و مذهبی نظر به برپایی تجمع بر علیه این اتفاق داشته باشند می‌توانند اعلام نمایند تا اتحاد در برخورد با چنین اقدامی چند برابر شود.

آخرین سخن نیز قطعا با دستگاه های نظارتی محترمی است که همواره در دقایق پایانی تصمیم به برگزاری جلسه اضطراری می کنند؛ لغو نشدن این کنسرت قطعا واکنش هایی را از سوی جوانان انقلابی شهر به همراه خواهد داشت.

اما اینکه چرا گروهی اجازه دارند با ادبیات تهدید در این شهر جولان دهند جای سوال دارد.

 

بعداز لغو این برنامه، معاون هنری ارشاد استان در اظهار نظری جالب گفت: وجود مشکلات فنی باعث لغو این کار در لحظات پایانی شد و مجبور شدیم برای این‌که کنسرت به سلامت اجرا شود آن را لغو کنیم.

محمدرضا محمدی در مصاحبه با ایسنا، درخصوص لغو کنسرت علی زندوکیلی در مشهد اظهار کرد: مسئله‌ خاصی پشت لغو این کنسرت وجود ندارد و این اولین باری بود که برای صدور مجوز کنسرت در مشهد از حمایت اکثر دستگاه‌هایی که به کمک آن‌ها نیاز داشتیم برخوردار بودیم و با حمایت آن‌ها بود که این اتفاق افتاد و کار به فروش بلیت هم رسید.

وی در خصوص مشکلات فنی که به‌وجود آمده خاطرنشان کرد: مشکلات فنی کار را هم باید از اهل فن این ماجرا پرسید و من در مورد مشکلات فنی که اتفاق افتاده است اطلاعات دقیقی ندارم.

معاون امور هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: هزینه بلیت‌هایی که فروخته شده است از شب گذشته در حال تسویه است، به دلیل این‌که بلیت‌فروشی مربوط به سایت ایران کنسرت می‌شود و این سایت از برنامه‌ی دقیقی برخوردار است و در مورد تسویه  مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

محمدی تشریح کرد: زمانی که اجرا از روی سایت برداشته می‌شود بلافاصله تسویه حساب شروع می‌شود و مبالغ به حساب مردم باز می‌گردد؛ آن‌هایی هم که حضوری بلیت تهیه کرده‌اند از دفتر موسسه‌ای که مجری این کنسرت در مشهد بوده است می‌توانند هزینه‌ی بلیت‌شان را پس گیرند.

معاون امور هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امیدوارم گشایشی در اجرای کنسرت در مشهد اتفاق بیفتد و ما تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی کرده تا این کار در یک فرصت مناسب اجرا شود.

 

مشکلات پیشبینی نشده!

 

موسسه خورشید حکمت پارس ضمن قدردانی از استقبال مشهدی‌ها از بلیت‌فروشی این کنسرت؛ به دلیل آنچه “مشکلات پیش‌بینی نشده” خوانده است؛ خبر از لغو این اجرا و موکول شدن آن به زمانی دیگر داده است.

در بیانیه این موسسه که در صفحه اینستاگرام آن منشتر شده، آمده‌است:

گروه موسیقی آقای زندوکیلی بنا داشت اجرایی فاخر را با رعایت تمامی شئونات قانونی در شهر امام مهربانی‌ها، مشهدالرضا برگزار نماید که خوشبختانه با اقبال عمومی خراسانیان هنردوست و همچنین همکاری بی‌دریغ مسئولین محترم شهر مشهد روبه‌رو گردید؛ به‌طوری‌که در ساعات اولیه کل بلیت‌های دو سانس به‌فروش رفت.

اما با نهایت تأسف در اواخر آماده‌سازی با مشکلات پیش‌بینی نشده روبه‌رو شده و با کمال شرمساری این اجرا لغو و به زمان دیگری موکول گردید.

 

به زمان دیگری موکول شد؟

 

آیا وعده اجرای این برنامه به زمانی دیگر تنها وعده سرخرمن است یا واقعا قرار است اتفاق بیفتد؟ درصورت درست بودن فرضیه دوم پس باید منتظر تکرار اتفاقات و واکنش‌های مختلف باشیم. احتمالا بازهم گروهی معترض خواهند شد و شاید بازهم به دلایل نامعلومی لغو شود. اما در این میان تکلیف مردمی که منتظر می‌مانند و بلیط می‌خرند تا منتظر تماشای رویداد موردعلاقه خود باشند چه می‌شود؟ آیا بازهم به مدیران و برگزارکنندگان اعتماد می‌کنند و تمامی بلیط‌ها را پیش‌خرید می‌کنند؟ ضربه به اعتماد هنردوستان و مخاطبین موسیقی در مشهد را چه‌کسی باید بدهد؟

صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *