تقدیر در روزهای سخت تحریم

امینی:

قطعا در شرایط فعلی کشور فعل صادرات است که می‌تواند زنجیرهی تحریم‌ها را درهم شکسته و امید دشمنان را در ایجاد موانع و محدودیت در تولید درآمد ارزی نا امید سازد. در این راستا ضرورت تقویت و حمایت از توسعه صادرات بسیار جدی بنظر می‌رسد

 

شیردل:

حداقل انتظار ما این است که بخشی یا کارشناسی را در سازمان صنعت، معدن و تجازت به امر صادرات اختصاص دهند تا سوالات ما را پاسخگو باشد و تفسیر قانون را به صورت شفاف بیان کند. به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنیم کسی پاسخگو نیست، به بانک مرکزی رجوع می‌کنیم، پاسخی نمی شنویم

چهارشنبه 26دی ماه مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در مشهد برگزار می‌شود. در روزهایی که جنگ اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارآفرینان را به زحمت انداخته است. این مراسم برای تقدیر از کسانی برگزار می‌شود که در روزهای سخت هم از تلاش نایستادند.

جزئیات برگزاری این مراسم و گزارشی از روزهایی که صادرکنندگان در سال جاری پشت سر گذاشتند را از زبان دو نفر از فعالین حوزه صادرات خراسان رضوی جویا شدیم، که در ادامه می‌خوانید.

دبیر اجرایی برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان خراسان رضوی در ارتباط با برگزاری این مراسم گفت: روز چهارشنبه 26 دیماه طبق سنوات گذشته قرار است بار دیگر در کنار هم تلاش فعالان حوزه صادرات استان را ارج نهیم.

امینی گفت: امسال نیز بر اساس معيارها و شاخص‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعداد 27 صادرکننده نمونه استانی در گروه‌های رقابتی مشخص برگزیده و همراه با صادرکنندگان نمونه ملی طی این مراسم تجلیل خواهند شد.

دبیر و نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان عنوان کرد: حدود سه ماه است که دبیرخانه برگزاری این مراسم در تعامل مناسب با سازمان صنعت، معدن، تجارت، استانداری و اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های بخش خصوصی در محل اتحادیه صادرکنندگان پیگیر برگزاری مراسمی شایسته‌ی صادرکنندگان استان است.

وی افزود: قطعا در شرایط فعلی کشور فعل صادرات است که می‌تواند زنجیرهی تحریم‌ها را درهم شکسته و امید دشمنان را در ایجاد موانع و محدودیت در تولید درآمد ارزی نا امید سازد. در این راستا ضرورت تقویت و حمایت از توسعه صادرات بسیار جدی بنظر می‌رسد. ما در دبیرخانه برگزاری این مراسم تمام تلاش خود را در خصوص ارج نهادن به جایگاه صادرات و ارتقاء فرهنگِ توجه به صادرات در جامعه در جهت توسعه اشتغال و ارزآوری برای ایران اسلامی انجام داده‌ایم. جا دارد از حمایت‌های شهرداری مشهد نیز قدردانی نماییم.

تقدیر در روزهای سخت تحریم

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز درباره برگزاری این مراسم گفت: در شرایط دشوار تحریم‌های داخلی و خارجی تقدیر از صادرکنندگان اهمیتی دوچندان دارد چرا که این روزها شرایط به مراتب دشوارتر از قبل شده است.

کاظم شیردل درباره ملاک‌های انتخاب این افراد افزود: داشتن حداقل صادرات 500هزار دلاری یکی از پارامترهای این انتخاب است و موارد دیگری مثل داشتن استاندارد در محصولات صادراتی، عضویت در تشکل‌های اقتصادی و روحیه کارهای تیمی و گروهی و پارامترهای دیگری در این انتخاب نقش دارند.

وی اضافه کرد: نوسانات ارزی در سال جاری مشکلات زیادی را در سال جاری ایجاد کرد. چرا که تجار ما نمی توانستند ارزش واقعی ارزی که دریافت می‌کنند را براورد کنند. از طرف دیگر مشکلاتی مثل کمبود واگن مسیر صادرات را دشوارتر کرد. همین که این عزیزان صادرات را متوقف نکردند نشان دهنده از خودگذشتگی و تلاش آن‌هاست. چرا که امسال واقعا امنیت شغلی و کاری برای صادرکنندگان وجود نداشت.

وی با تاکید بر این مطلب که ما امسال دو نوع از تحریم را در کشور شاهد بودیم، تصریح کرد: دسته اول تحریم‌های خارجی بود که توسط آمریکا و هم پیمانانش وضع شده و دشمنی‌های آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. این تحریم‌ها باعث شده است که سیستم بانکی کشور به سیستم‌های دنیا متصل نباشد و جابجایی ارز به داخل کشور غیر ممکن شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: اما دسته دوم تحریم‌هایی است که در داخل کشور به ما تحمیل می‌شود. قوانین دست و پاگیر و روال غلط ادرای که تعریف شده است مانع صادرات و به تبع آن مانع جدی برای رونق تولید است.

وی اضافه کرد: عدم شفافیت در مالیات؛ صادرکننده و تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است. در بحث تامین اجتماعی هم ما مشکلات بسیاری داریم. به تولید کننده و صادرکننده بها داده نمی شود و احترام نمی گذارند و برخورد درستی با فعالین اقتصادی ندارند.

شیردل خاطرنشان کرد: اگر قوانین دست و پاگیر اصلاح شود و این موانع را بر طرف کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.در حال حاضر بعد از صدور بخشنامه‌های مختلف هنوز به ثبات و شفافیت در قوانین نرسیده ایم. برای مثال آخرین روالی که تعریف شده این است که کسانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات داشته باشند از ارائه ارز به سامانه «نیما» معاف هستند، حتی همین تبصره هم باعث سردرگمی شده است. چرا که صادرکننده نمی تواند این ارز را نقدی وارد کشور کند. اگر به صراف بدهد و آن صراف به یک وارد کننده تحویل دهد در نهایت باز هم «ریال» در داخل کشور به تاجر می‌رسد.

اگر ما سیستم بانکی متصل به دنیا داشتیم این تبصره می‌توانست کمک کننده باشد و «ارز» به داخل کشور و حساب تاجر بیاید.پ س همین قوانین جدید هم به دلیل توجیه نبودن دولت، باعث سردرگمی صادرکننده شده است. هر چند که شرایط نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به عنوان یک تشکل تخصصی تلاش کرده است تا در فضای موجود ساختارهایی را تعریف کند و رایزنی‌هایی را داشته تا بتواند کانال‌های رسمی ایجاد کند. به این دلیل که تجار ما مجبور به استفاده از روش‌های غیر رسمی یا غیرقانونی نشوند. این روزها صادرکنندگان به خاطر شفاف نبودن قانون با ترس و لرز تبادلات مالی خود را انجام می‌دهند و نمی‌دادند کارهایی که یک صراف برای آن‌ها انجام می‌دهد تا چه مرحله‌ای قانونی و قابل استناد است.

قوانین دو پهلو است و قابلیت تفسیر دارد. فرض کنید ما در مقابل صادرات خود یک برگه از صراف دریافت می‌کنیم که گزارش صادرات ماست. ما نمی دانیم این گواهی که مثلا برای صادرات زیر یک میلیون یورو صادر شده است، چه دردی را دوا می‌کند. باید سوالات خود را از چه کسی بپرسیم؟

این فعال حوزه صادرات خاطرنشان کرد: حداقل انتظار ما این است که بخشی یا کارشناسی را در سازمان صنعت، معدن و تجازت به امر صادرات اختصاص دهند تا سوالات ما را پاسخگو باشد و تفسیر قانون را به صورت شفاف بیان کند. به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنیم کسی پاسخگو نیست، به بانک مرکزی رجوع می‌کنیم، پاسخی نمی شنویم. این که یک نفر شفاهی به ما بگوید «مشکلی نیست»، دردی را دوا نمی کند. ما اطمینان می‌خواهیم

وی تاکید کرد: باید یک سامانه و نظام برای پاسخگویی باشد تا مشخص شود که وقتی برگه‌ای را با کد پیگیری از صراف می‌گیریم در مقطع بعدی مثلا به مشکل مالیاتی نخوریم. آموزش دادن و آگاه کردن صادرکنندگان از حقوق شان کار دشواری نیست. ما تشکل‌های تخصصی در خراسان رضوی داریم که آماده هستیم تا جلساتی را برای فعالین اقتصادی هماهنگ کنند و اعضای شان آموزش ببینند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری است.

انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *