اعتباراتی که به «آب» نمی‌رسد

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: در اثر کم توجهی و بی دقتی برخی مسئولان و بروکراسی بیمار موجود تخصیص اعتبارات به منظور احداث سدها و آب بندها با مشکل مواجه می‌شود.

عبدالله حاتمیان افزود: وزارت نیرو در مدیریت آب نه تنها عملکرد خوبی ندارد بلکه بسیار ضعیف عمل می‌کند زیرا در تصمیم‌گیری‌ها ارتباط خود را با تشکل‌های مردمی، دولت‌مردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قطع کرده‌ و به سمت اعداد و ارقام ناصحیح حرکت کرده‌اند و تصمیمات آنها با اقتصاد اقلیم و کشور متناسب نیست.

خروج آب از 5 نقطه شهرستان درگز به کشور همسایه

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بازدید اعضای کمیسیون از شهرستان درگز شاهد بودیم از حدود 5 نقطه این شهرستان آب از مرز خارج می‌شود که هرکدام از آنها به اندازه نیاز یک شهرستان آب خروجی دارد، تصریح کرد: در منطقه‌ای مانند کلاته چنار سالانه حدود 3 میلیون متر مکعب آب کشاورزی مازاد در فصول سرد که کشاورزان نیاز ندارند به همراه مقادیر بسیار زیادی سیلاب از مرز خارج می‌شود.

سالانه 60 میلیون متر مکعب آب رودخانه درونگر به کشور همسایه می‌رود

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از حوزه رودخانه درونگر حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آب از کشور خارج می‌شود و در برخی حوزه‌ها اقداماتی در زمینه احداث بند انحرافی صورت گرفته تا سیلاب‌ها را ذخیره کنند اما برای آن شبکه انتقال تعریف نشده است، ادامه داد: در اثر کم توجهی و بی دقتی برخی مسئولان و بروکراسی بیمار موجود تخصیص اعتبارات به منظور احداث سدها و آب بندها با مشکل مواجه می‌شود، در صورتی که پروژه‌ای امکان اجرایی شدن ندارد مسئولین امر باید به نمایندگان و مردم اعلام و اطلاع رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه کم توجهی‌ها و رفتارها نا مناسب در زمینه آب‌های مرزی به کشور آسیب وارد می‌کند، عنوان کرد: برخی پروژه‌ها در سطح کشور به صورت سلیقه‌ای اجرا و اقدامات غیرممکنی نیز آغاز شده است اما قدردان مختصر پروژه‌های مثبتی که به بهره برداری رسیده هستیم.

پروژه‌های انتقال برای مردم آب ندارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است در زمینه پساب‌ها و اصلاح الگوی مصرف آب برنامه‌هایی را داشته باشیم و باید برنامه‌های منطقه‌ای جایگزین پروژه‌های انتقال‌ آب بین حوزه‌ای شود، گفت: در مواقعی که کمبود آب در منطقه‌ای احساس می‌شود به دنبال پروژه‌های انتقال آب می‌روند زیرا این پروژه‌ها اگر برای مردم آب نداشته باشد برای برخی نان دارد.

کنترل آب‌های مرزی یکی از راه‌های جایگزین انتقال آب به حوزه‌ای

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ده‌ها راه جایگزین پروژه‌های انتقال آب از جمله کنترل آب‌های مرزی، استفاده از پساب‌ها برای کشاورزی، استفاده از آب چاه‌های کشاورزی به منظور شرب و اصلاح الگوس مصرف آب شهری وجود دارد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *