گمانه زنی در محوطه تاریخی 6 هزار ساله

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: عملیات گمانه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی شهر فرهادگرد فریمان باصدور مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و با اعتبار شهرداری این شهر، توسط باستان شناسان به سرپرستی حامد طهماسبی آغاز شد.

دوره‌های مختلف پیش از تاریخ،تاریخی و دوران اسلامی

ابوالفضل مکرمی فر با بیان این که برای اولین بار گمانه زنی در محوطه فرهادگرد انجام می‌شود، گفت: این محوطه که از وسعت قابل توجهی برخوردار است از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ،تاریخی و دوران اسلامی لایه‌های گوناگونی را در خود جایی داده است که می‌تواند بازگوکننده سیر تغییر و تحویل نحوه زیست، فرهنگ و هنر منطقه باشد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امیدواریم این اقدام زمینه انجام کاوش را درفرهادگرد مهیا کند.

فرهادگرد قصبه‌ای از ابرشهرتاریخی نیشابور

مکرمی فر تصریح کرد: فرهادگرد که از قصبات مهم ابرشهر تاریخی نیشابور بوده به واسطه برخورداری از آب وهوای مناسب، خاک حاصل خیز و قرار گیری در مسیر راه‌های اصلی خراسان بزرگ از حداقل ۶هزار سال پیش تاکنون دارای سکونت و استقرار بوده است و یکی از مهمترین مظاهر تمدن و یکجانشینی کشور است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: فرهادگرد از مراکز مهم تولید سفال و خشت شمال شرق ایران بوده که هم اکنون نیز کوره‌های آجرپزی این شهرازشهرت برخوردار است.

 

اجرای عملیات گمانه زنی طی یک ماه

هم چنین مدیراداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان دراین باره به «صبح امروز» گفت: این اقدام فرهنگی که به منظور تعیین محدوده عرصه و حریم محوطه کهن فرهادگرد انجام می‌شود یک ماه بطول خواهد انجامید.

حسن گیاهی گفت: سال‌ها پیش از ثبت محوطه در فهرست آثار ملی ساختمان‌های زیادی در عرصه و حریم آن ساخته شده اند که مدیریت آن را مشکل کرده است.

محوطه تاریخی فرهاد گرد با 50 هکتار وسعت

وی ادامه داد: محوطه تاریخی فرهادگرد که به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ هکتار وسعت داشته باشد بسیار ازعناصر معماری آن حداقل تا دوره صفویه پابرجا بوده است، به طوریکه شاه عباس صفوی هنگام حمله به هرات برای شکست ازبک‌ها دوشبانه روز در فرهادگرد اقامت داشته است.

گیاهی گفت: گمانی زنی‌ها، کاوش‌ها و بررسی‌ها باستان شناسی اطلاعات و داده‌های تاریخی مناطق را افزایش می‌دهد به همین منظور به تازگی بررسی سنگ‌های قبور تاریخی فرهادگرد توسط کارشناسان انجام شده است.

نمونه‌های سفال پیدا شده مشابه تپه تاریخی سیلک کاشان

وی افزود: طبق اظهارنظر و بررسی برخی از کارشناسان نمونه‌های سفالی که در فرهادگرد پیدا شده مشابه آن در سیلک کاشان نیز پیدا شده است که می‌تواند از ارتباطات فرهنگی این دو محوطه کهن خبر دهد.

وی اظهارکرد: محوطه فرهادگرد قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارد که این مهم با برنامه ریزی منسجم و تامین اعتبار جهت انجام کاوش و و تعریف برنامه حفاظتی لازم توسط میراث فرهنگی و شهرداری این شهر محقق خواهد شد.

مدیراداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان افزود: باتوجه به پیشینه کهن شهر فرهادگرد لازم است که نشانه‌های تاریخی آن در فضای معماری و شهرسازی حال حاضر فرهادگرد نیز دیده شود.لذا اخیرا با مدیریت شهری فرهادگرد تفاهم کرده ایم که ساختمان شهرداری با نمای سنتی تزئین شود.

گیاهی از تلاش‌های شهردار و اعضاء شورای اسلامی این شهر که گام‌های خوبی در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهادگرد برداشته اند تقدیر کرد و گفت: به تازگی با تشویق میراث فرهنگی و همت شهرداری فرهادگرد یک خانه قدیمی دراین شهر خریداری شده که قصد داریم بعد از مرمت تبدیل به موزه این شهر شود.

فرهادگرد در سال ۱۳۸۲ با تجمیع ۶ روستا تبدیل به شهر شده و محوطه تاریخی فرهادگرد در میانه این شهر قراردارد که در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب فریمان و ۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *