خون‌هایی که رنگین ترند

رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی کفت: از میان هر ۱۰ هزار نفر یک نفر به مانند دیگران دارای گروه خونی چهارگانه نبوده و گروه خونی منحصر به فرد و کمیابی را دارد.

به گزارش «صبح امروز» سید حمیدرضا اسلامی روز شنبه در مراسمی که به مناسبت روزملی خون‌های کمیاب و همزمان با روز پرستار برگزار شد، افزود: پرستاران ارگان انتقال خون بسیار مظلوم و در واقع تمامی کارکنان سازمان انتقال خون پرستار هستند چرا که وظیفه تامین و حفظ خون مورد نیاز برای سلامت افراد را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: نقش خون و فراورده‌های خون در بدن بر هیج‌کس پوشیده نیست و از ابتدای سال تا کنون حدود ۱۴۷ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند.

اسلامی اظهار داشت: با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان پرسنل زحمت‌کش انتقال خون موظف به انجام معاینات و مصاحبه با این تعداد افراد بودند که در نتیجه از این میان ۱۱۴ ازار نفر موفق به اهدای خون شدند. نتیجه این اهدای خون و تلاش بی وقفه پرسنل تامین ۲۷۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز ۵۹ یمارستان‌ و مراکز درمانی که در اختیار ان‌ها قرار گرفته است.

اسلامی در خصوص گروه خونی کمیاب در استان خراسان رضوی توضیح داد: از میان هر ۱۰ هزار نفر یک نفر به مانند دیگران دارای گروه خونی چهارگانه نبوده و گروه تونی منخصر به فرد و کمیابی را دارد.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون علاوه بر تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خود را نوطف می‌داند که در جهت حفظ امنیت جانی افراد دارای گروه خونی کمیاب این گروه‌های کمیاب را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. در آسیا تنها ایران و ژاپن و چین هستند که دارای گروه‌های خونی نادر بوده و در بین کشورهای اسلامی تنها کشور ایران است که بانک خون‌های نادر را دارد و ما مفتخریم که می‌توانیم برای کشورهای دیگر به عنوان اموزنده عمل کنیم.

وی عنوان کرد: وضعیت بودجه برای سازمان انتقال خون که بهترین پرسنل را دارد و نیز وظیفه حفظ امنیت و رفع نگرانی و دغدغه را دارد بسیار نامطلوب بوده به حدی که معوقات پرداختی این پرسنل به چند ماه می‌رسد.

اسلامی گفت: سیستم حمل‌و نقل بدن خون است و تمام مواد مغذی و اکسیژن از طریق همین خون به دور ترین سلول‌های بدن می‌رسد و تا کنون ۳۱ سیستم خونی و ۳۶۰ گروه خونی در جهان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: افراد دارای گروه خونی نادر تنها می‌توانند از گروه خونی مشابه خود خون گرفته و با به مشابه خود خون منتقل کنند. از سال ۱۳۸۹ ایران در عضویت گروه‌های خونی نادر جهانی درآمد و ایران جزو ۳ کشور در محدوده آسیا است که بانک گروه خونی نادر را دارد.

وی تصریح کرد: مسایل ژنتیکی و ازدواج فامیلی سبب شیوع گروه خونی نادر در بین افراد در بعضی مناطق افزایش می‌دهد به طور مثال گروه خونی بمبئی به علت شیوع این گروه خونی در هند به این نام شناخته شده است.

اسلامی تشریح کرد: برای شناسایی این افراد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و برای تمامی افرادی که گروه خونی ان‌ها شناسایی شده ملاکی تهیه شده که نوع گروه خونی او بر روی ان حک شده تا در صورت نیاز پزشک به راحتی به ان دسترسی پیدا کند.

وی یکی از تاکیدات و درخواست‌های سازمان انتقال خون از عامه مردم را این‌گونه مطرح کرد: خیلی از افراد از گروه خونی خود بیخبر هستند و به همین جهت از افراد خواستارم تا برای فهمیدن گروه خونی یا ازمایش داده یا به مراکز اهدای خون مراجعه کرده تا از گروه خونی خود مطلع شوند.

اسلامی آمار داد: در ۹ ماهه اخیر پرسنل این سازمان علی‌رغم تاخیراتی که در دریافتی حقوق خود دارند حجم تولید خود را افزایش دادند و نسبت به آمار سال گذشته ۷ درصد اهدای خون افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون افزایش اهداکنندگان مستمر بوده که در سال جاری ۶۱هزار و ۲۲۰مورد خون اهدا کرده که نسبت به دیگر اهداکنندگان عدد ۵۳ درصدی را به خود اختصاص داده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش پیدا کرده است.

اسلامی تعداد اهدای خون افراد با سابقه را ۳۲هزار و ۴۹۸نفر اعلام و بیان کرد: این تعداد عدد۲۸ درصدی از بین اهدا کنندگان خون را شامل می‌شود و اهداکنندگان بار اولی نیز ۲۰ هزار و ۹۴۷ نفر بودند که نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته که این کاهش نشان‌گر این است که این سازمان راه درستی را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: از بین رقم اهدا کنندگان ۱۰۸ هزارو ۹۲ نفر مرد بودند که عدد ۹۴ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند و ۶ هزار و ۵۸۳ نفر زن بودند که ۶ درصد امار را به خود اختصاص داده است.

اسلامی خبر داد: از ابتدای سال جاری تولید خون ۴درصد و عمل خون‌گیری ۷ درصد افزایش یافته که رقم بسیار قابل افتخاری است و در این ۹ ماه متجاوز از ۱۰۲ هزار کیسه پلاسما برای ساخت دارو به پالایشگاه ارسال کردیم که برای داروهای با ارزش بالا استفاده شود و این روش حتما باید حمایت بشود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *