کانالی که به زودی باز می‌شود

در روزهای خروج ترامپ از برجام و زمزمه های شروع شدن تحریم‌ها که خیلی زود هم شکل اجرایی به خود گرفت، اقتصاد ایران که همواره و بیش از اقتصاد دیگر کشورها تحت تاثیر تنش های سیاسی بوده است، روزهای سختی را پشت سر گذاشت. این روزها با نزدیک شدن به 13 آبان و شروع دور بعدی تحریم ها، خطر بروز تجربه ای که پشت سر گذاشته ایم پیش روی ما قرار دارد.

در شرایطی که پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه دشمنی های دولتش با ایران می گوید که از 13 آبان شدیدترین تحریم ها علیه ایران وضع خواهدشد، چشم امید مردم دوباره به «ظریف و یارانش» دوخته شده است. چرا که با ماندن اروپا و طرف های دیگر برجام در این توافق بین المللی نیاز است که سازوکاری برای ارتباط ایران با اروپا و کشورهای دیگر تعریف شود که هم از تحریم ها مصون باشد و هم بتواند حاشیه امنیت و انگیزه ای اقتصادی برای طرفین خارجی باشد.

طبیعی است که به خاطر عداوت های آمریکا و تک روی های ترامپ در عرصه بین الملل و جنگ تجاری ای که او این روزها با چین به راه انداخته است، بسیاری از کشورها و شکرت های چند ملیتی به خاطر ترس از تحریم ها عطای همکاری را به لقایش می بخشند. اما یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن این که امروز دوره یکه تازی به اتمام رسیده و آمریکا قدرت بلامنازع نیست. می توان راه سومی ساخت. در آخرین نشستی که با وزیر امور خارجه کشورمان با وزاری 5+1 منهای آمریکا برگزار کشد بیانیه ای صادر شد با این مضمون که طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تاکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند. همچنین در این بیانیه ذکر شده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت. طرف‌های توافق هسته‌ای در عین حال اعلام کردند که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

تحریم‌های بعدی کار را سخت تر می‌کند

 این نکته ای است که از چشم نمایندگان مجلس نیز دور نمانده است. پیش از این، حمید گرمابی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید پیگیری شود تا کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت، پیش از ۱۳ آبان ماه اجرائی شود تا اثر تحریم‌های آمریکا کمرنگ شود.

وی با اشاره به تعهد اروپایی‌ها در خصوص ایجاد ساز و کار مالی برای حفظ برجام بدون آمریکا، اظهار داشت: در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیداری بین وزرای خارجه 1+4 و وزیر امورخارجه ایران برگزار شد و در آنجا مقرر شد تا کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت بین اروپا و ایران برقرار شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم‌های بعدی آمریکا نیز در راه است که کار را برای ایران سخت‌تر می‌کند، بیان کرد: خوشبختانه اقدامات لازم برای برقراری کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت انجام شده و مطابق قول طرف مقابل تا پیش از 13 آبان ماه، قرار است این کانال اجرایی شود.

دفتر اتحادیه اروپا در ایران ربطی به توافقات مالی ندارد

وی افزود: اینکه بعضا گفته می‌شود تا قول و قرار‌هایی که کشورهای اروپایی‌ داد‌ه‌اند‌ اجرائی نشود، تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران انجام نمی‌شود را قبول ندارم، بلکه بهتر است این دو موضوع را به یکدیگر ربط ندهیم.

گرمابی با بیان اینکه ایجاد کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت در چهارچوب برجام است، ادامه داد: کشورهای اروپایی به دنبال حفظ برجام هستند و ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران نیز مشکلی ندارد، زیرا ایران با کشورهای اروپایی روابط دیپلماتیک دارد و بدون مشکل می‌توانیم دفتر اتحادیه اروپا را نیز فعال کنیم.

باید زمینه توسعه روابط با اروپا فراهم شود

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار است با کشورهای اروپایی تعامل داشته باشیم که تصمیم نیز بر ارتقای روابط با کشورهای اروپایی است، باید زمینه توسعه روابط را تسهیل کنیم، گفت: نیازی نیست پیش نیاز تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران را انجام تعهدات اروپا بدانیم. البته باید پیگیری شود تا کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت پیش از 13 آبان ماه اجرائی شود تا اثر تحریم‌های آمریکا کمرنگ شود.

گرمابی با بیان اینکه اگر ما تنها کشوری هستیم که اتحادیه اروپا تمایل به تاسیس دفتر در آنجا را دارد، باید به این پیشنهاد مشکوک بود ولی در شرایط فعلی با کشورهای اروپایی روابط دیپلمایتک داریم و سفارتخانه‌های طرفین فعال هستند، اظهار داشت: اتحادیه اروپا نیز جمع کشورهای اروپایی است و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران قطعا برای ارتقای روابط این اتحادیه با تهران مفید است و همه فوایدی که ایجاد سفارتخانه‌ها دارد، تاسیس دفتر اتحادیه اروپا نیز به همان میزان مفید است، بیان کرد: با هر کشوری که سفارتخانه نداریم به مشکلاتی بر می‌خوریم و در هر کشوری که سفارتخانه ایجاد کرده‌ایم نیز ارتباط خوبی برقرار شده و مشکلات کم می‌شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حفظ همه منافع کشور باید همه حواس مسئولین کشور جمع باشد ولی لازم است با اتحادیه اروپا روابط خود را ارتقا دهیم تا مشکلی ایجاد نشود.

رئیس بانک مرکزی:

پیمان دوجانبه پولی با اروپا ایجاد شده است

خوشبختانه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی یادداشتی را آخرین وضعیت را تشریح کرد.عبدالناصر همتی در صفحه شخصی‌اش از بررسی جزئیات ایجاد کانال مالی اروپا با ایران در بروکسل خبر داد و گفت: پیمان دوجانبه پولی میان دو طرف ایجاد شده و صادرکنندگان می‌توانند ارزحاصل ازصادرات خود را دریافت کنند.

وی با تاکید بر این که جزئیات کانال مالی اروپا برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی علیرغم خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، تمایل به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر دارند.

کانالی برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات

رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: در این راستا به منظور رفع مشکلات مربوط به انجام پرداختهای مالی، ایجاد کانال مالی اروپا در دستور کار طرفین قرار گرفته است، کانال مزبور این امکان را برای صادرکنندگان ایرانی و اروپایی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: کانال مذکور کارکرد نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا را ایفا خواهد کرد، پس هر دو طرف بر تسریع در عملیاتی شدن این فرآیند تاکید دارند.

همتی ادامه داد: انتظار می رود به زودی جزئیات و نحوه استفاده از کانال مزبور نهایی شده و به اطلاع عموم هموطنان و فعالان اقتصادی رسانده شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *