هر زایمان ایمن یک ماما می‌خواهد

جمعی از ماماهای شاغل در مراکز درمانی مشهد مقدس صبح سه شنبه مورخ 1 آبان با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد(قرشی) تجمع کردند. هدف این تجمع اعتراضی نسبت به عدم شفافیت در دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص حضور ماما در زایمان‌های طبیعی بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه گفت: رییس دانشگاه به دلیل افتتاح بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) باخرز در این نشست حضور نداشت اما معاون آموزشی دانشگاه، قائم مقام معاونت درمان، مدیر امور بیمارستان ها و جمعی از مدیران دانشگاه در این نشست حضور یافته و دغدغه ها و مطالبات ماماها را دریافت کردند.

حسین خوبان با بیان اینکه در این نشست قرار شد نمایندگانی از جامعه مامایی برای پیگیری مطالبات شان تعیین کنند تا  نشستی در این زمینه با رییس دانشگاه، نماینده سازمان نظام پزشکی، معاون درمان و نماینده متخصصان زنان برنامه ریزی شود. دراین نشست تلاش می شود مطالبات قانونی جامعه مامایی به شکل کامل پیگیری شود.

حضور ماماها در زایمان‌های طبیعی قانونی است

نماینده ماماها نیز در حاشیه این تجمع با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در خصوص ترویج زایمان طبیعی،به ماماها اجازه داده شده است که تمامی مراحل زایمان فیزیولوژیک از زمان پذیرش تا ترخیص مادر باردار انجام شود، گفت:  در صورتی مادر باردار بارداری و زایمان پرخطری داشته باشد به پزشک متخصص زنان و زایمان ارجاع داده می شود.

الهام پارسا  با بیان اینکه در زمان مراجعه مادر باردار به زایشگاه واحد تریاژ سطح بندی زایمان را انجام داده و بر اساس نوع فزیولوژیک یا پر خطر به گروه های مربوطه ارجاع می شوند خاطر نشان کرد: بیش از ۳۰ سال است که جامعه مامایی در کنار متخصصان زنان و زایمان در امر خدمات رسانی به مادران باردار با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند و تا کنون نیز مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

دستورالعمل‌ها شفافیت لازم را ندارد

وی افزود: تجمع انجام شده به دنبال صحبت‌هایی بود که از اردیبهشت ماه شروع شده و این تجمع یک‌باره و فی‌البداهه نبود. در واقع موضوع از این قرار بود که در ابتدای سال 97دستورالعملی توسط وزارت بهداشت تحت عنوان ترویج زایمان طبیعی که مربوط به سال 97بود تدوین و ابلاغ شده که علی‌رغم انجام زایمان طبیعی آگاهی و آموزش‌هایی به مادران است.

بندهایی که در خصوص حق و حقوقاتی که باید به ماما تعلق بگیرد و هیچ وظیفه‌ای نبود که خارج از شرح وظایف مامایی باشد زیرا که یک ماما در چارچوب آموزشی آموزش می‌بیند و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی یک شرح وظایفی برای او به مانند تمام دیگر کارکنان بیمارستان تعریف می‌شود.  اما متخصصین زنان دستورالعمل را مغایر دیده و این دستورالعمل با ارجاع به وزارت برروی آن اصلاحاتی انجام گرفت.

مادرها آشفته و ناراضی‌اند

پارسا ادامه داد: مادر، توسط مامایی که 9 ماه او را کنترل کرده با ارجاع او به بیمارستان متاسفانه علی‌رغم قراداد مابین بیمارستان و ماما پزشک زنان از پذیرش این بیماران امتناع می‌کردند و اجازه ورود ماما به زایشگاه را نمی‌دادند که این خود سبب سردرگمی مادران می‌شد. از ابتدای امسال پزشکان متخصص با اجماع تصمیم، اعلام داشتند که همه مادران باردار شرایط پر خطر را دارند مگر خلاف آن ثابت شود و در این زمینه مادر باردار باید زیر نظر پزشک متخصص و اجازه زایمان نیز به دستور وی باشد. تمامی دفاتر مشاور مامایی و ماماهای همراه مجوز فعالیت از معاونت درمان دانشگاه دارندو می‌توانند در مراکز درمانی اقدام به انجام زایمان فیزیولوژیک مادر باردار نمایند.

مامایی قدیمی‌ترین رشته است

وی افزود: با اطلاع‌رسانی در خصوص این موارد به معاونت درمان طی جلساتی با متخصصین زنان در جهت توجیه آن‌ها که متاسفانه این جلسات نیز موفقیت آمیز نبود و این مسائل هم‌چنان ادامه‌دار شد تا این‌که ماماها به اجبار با حضور در دانشکده پزشکی درخواست اقدام فوری در این خصوص را داشتند. چرا که ضرر اصلی این موضوع به مادران باردار و خانواده‌ها برمی‌گردد. آرامش مادر هنگام زایمان و با توجه به این اصل که در همه دنیا قابل توجه و مشترک است با اقداماتی این چنینی این آرامش و اصل اولیه را از مادر سلب می‌کنیم و نیز وظیفه اصلی ماما زایمان است و اگر مامایی زایمان انجام ندهد چه کند و این رشته یکی از قدیمی‌ترین رشته‌ها است.

پارسا تصریح کرد: یک کارشناس مامایی قبل از امتحان نهایی عملی خود باید به طور مستقل 80 زایمان را انجام دهد تا بتواند در امتحان نهایی شرکت کند و این ماما قبل از گذراندن طرح خود تبحر در انجام زایمان را دارد این در حالی است که متاسفانه این اتفاق در بیش‌تر زایشگاه‌های مشهد رخ داده پزشکان زنان از ورود ماما به بخش زایمان امتناع می‌کنند.

در سال گذشته 2درصد زایمان‌های طبیعی مربوط به ماماهای دارای دفتر کار بوده واین آمار جدا از ماماهای زایشگاه‌ها بوده چرا که ممکن است این ماماها نیز تعداد زیادی زایمان انجام دهند و ما امیدوار بودیم با اجرای طرح تویج زایمان طبیعی در سال 97 این رقم افزایش پیدا کند چرا که رضایت‌مندی مادران را نیز به همراه دارد.

الزام اجازه ورود به بیمارستان از قبل زایمان

وی تاکید کرد: مامایی که دارای دفترکار بوده و مادری را به بیمارستانی که با آن قرار داد دارد ارجاع دهد طبق قانئن بایستی یک ساعت پس از بستری شدن مادر ماما بالا سراو قرار گیرد و در کنار او باشد و تا بعد از زایمان اورا همراهی کند که این خود آرامش روحی بسیاری را با خود به همراه می‌آورد.

ما امید داریم که مادران به این دیدگاه و باور برسند که زایمان یک پدیده فیزیولوژیک و طبیعی است و باید طبیعی انجام شود این در صورتی است که پزشکان زنان زایمان را به طور حتم و قطع غیرفیزیولوژیک دانسته مگر خلافش ثابت شود. پزشکان زنان، زمانی که مادر از حالت فیزیولوژیک خارج شده و از روند یک مادر بی‌خطر خارج شده و به مادرپرخطر تبدیل شد ورود او به پرسه زایمان الزامی می‌شود.

این کارشناس مامایی به نمایندگی از جمعیت ماماهای فعال این حوزه، از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواست تا نسبت به رفع مشکلات این حوزه اقدام نمایند و دستورالعمل های وزارت بهداشت را به صورت صریح برای جامعه متخصصان زنان و زایمان عنوان نمایند. همچنین لازم به ذکر است حدود 50 نفراز ماماهای دارای دفترکار و نیز پرسنل مامای دانشگاه‌ها در این اعتصاب و تجمع حضور پیداکردند و معتقدیم این موضوع تنها با دخالت مستقیم دانشگاه حل می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *