سرعت در ثامن

سرعت، ارتفاع، قدرت، زورآزمایی، آدرنالین، هیجان. همه این‌ها عواملی است که باعث می‌شود بسیاری از جوانان و حتی کم‌سن و سالان و پرسن سالان در یک جا جمع شوند تا انرژی خود را به طرق مختلف مصرف کنند. امروزه یکی از ورزش‌های پرهیجان که طرفداران زیادی نیز در سراسر کشور دارد موتورسواری است. جوانان همیشه و در همه جا به دنبال هیجان می‌گردند و هرجا هیجانی باشد جوانان به عنوان اولین عنصر در آنجا حضور دارند. مسابقات چند جانبه‌ی موتورریس با حضور قهرمانان کشوری به مناسبت گراميداشت هفته ناجا، با عنوان جام پليس، روز جمعه ١٣ مهرماه ٩٧ برگزار شد. بسیاری از جوانان استان و کشور در پیست ثامن مشهد حضور پیدا کرده بودند و به دنبال هیجان در این پیست بودند. عده‌ای شرکت کننده، عده‌ای دیگر تماشاچی.

این مسابقات با حضور رضا رمضانی رئیس هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری، حسین بیات‌مختاری رئیس پلیس آگاهی و خسروی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در پيست موتور سرعت مجموعه ورزشى ثامن الائمه(ع) در سه كلاس ١٢٥ سی‌سی، ٦٠٠ سی‌سی و ١٠٠٠ سی‌سی با استقبال قابل‌توجه علاقه‌مندان به ورزش‌های موتوری برگزار شد.

اين دوره از رقابت‌ها با حضور ٢٠ شركت كننده از استان‌هاى خراسان‌شمالى، خراسان‌رضوى، اصفهان، تهران و شيراز در سه كلاس 125، 600 و 1000 سى سى برگزار شد كه نفرات برتر اين دوره از مسابقات به شرح ذيل معرفى شدند:

كلاس ١٢٥ سى سى

نفر اول، سينا سينه سپر از تهران

نفر دوم، سيدحسين برومند از خراسان‌رضوى

نفر سوم، مهدى زنگنه از خراسان‌رضوى

كلاس ٦٠٠ سى سى

نفر اول، مهدى نعيمى از خراسان‌رضوى

نفر دوم، ميلاد پيلتن از خراسان‌رضوى

نفر سوم، اميرحسين علي‌شاهى از خراسان‌رضوى

در پایان مسابقات، مهدی نعیمی نفر اول در کلاس 600 سی‌سی، جام خود را به رسم یاد بود و تقدیر از موتورسواران نیروی انتظامی به آنان تقدیم کرد.

كلاس ١٠٠٠ سى سى

نفر اول، محسن مرگن از خراسان‌شمالى

نفر دوم، سيدابراهيم مدرسى از خراسان‌‌رضوى

نفر سوم، ساسان اكبرى از تهران

در كلاس ١٠٠٠ سى سى سید ابراهیم مدرسی توانست مقام اول را از آن خود كند، اما با انجام خطاى دور مارشال و با رأى كميته داوران مقام دوم به وی تعلق گرفت. (پس از ورود موتورهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایم‌گیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیک‌ها، ترمزها و به طور کلی آماده نمودن اتومبیل یا موتور سیکلت جهت مسابقه كلیه شركت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می‌کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می‌نامند. اگر موتور سوار از مسیر خارج شود و یا در طول مسیر از اتومبیل مارشال سبقت بگیرد، در پایان مسابقه با رای داوران از امتیاز بدست آورده توسط آن موتورسوار کم می‌شود.)

در حاشیه این مسابقات رئیس هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری در گفت‌وگو با خبرنگار صلح امروز اذعان داشت: مسابقات به صورت حرفه‌ای و دوستانه برگزار شد و موتورسواران با تمام قدرت توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

رضا رمضانی گفت: هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان خراسان‌رضوی در چند سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در این دو رشته داشته و خراسان‌رضوی از پتانسیل بالایی در این دو رشته بهره‌مند است.

رئیس هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: این رشته، انرژی و هیجان جوانان را مدیریت می‌کند و به ‌نوعی تخلیه کننده هیجان سرعت در جوانان است و باید با برنامه‌ریزی درست در این رشته از این پتانسیل برای شرکت در مسابقات بین‌المللی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه رشته اتومبیل‌رانی و موتورسواری علاوه بر ورزش دارای مقوله‌های دیگری نیز هست، بیان کرد: فرهنگ درست رانندگی کردن و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از مقوله فرهنگی و آموزشی مدنظر است و توانایی راننده در کنترل موتور بیشتر می‌شود.

وی از صدمه و آسیب‌های موتورسواری به طبیعت گفت و افزود: در راستای حفظ و نگهداری منابع طبیعی و کاهش آسیب‌های وارده بر طبیعت تلاش کردیم تا با سوق‌دادن ورزشکاران به سمت شرکت در پیست‌ها و تورهای فرهنگی، ورزشی دارای مجوز گام مثبتی برداریم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارها ایمن‌سازی پیست‌های مسابقات است، چرا که صدمات جدی در این خصوص وارد شده است، متاسفانه 4 موتورسوار فوت کردند که خارج از پیست در جاده و خیابان بدون رعایت نکات ایمنی دچار حادثه شدند، اگر آنها به پیست مراجعه می‌کردند و زیر نظر مربیان اصول و نکات مهم را فرا می‌گرفتند، هیچ‌گاه دچار این اتفاق نمی‌شدند، بلکه می‌توانستیم موتورسواران برتر را شناسایی کنیم و پرورش دهیم تا جایگاه و موقعیتی برای استان خراسان‌رضوی ایجاد کنند.

رئیس هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان‌رضوی افزود: با نیروی انتظامی در راستای حفظ امنیت جامعه همکاری می‌کنیم و موتورسواران تعلیم‌دیده و حرفه‌ای به نیروی انتظامی کمک می‌کنند تا از زورگیری‌ها و سرقت‌هایی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد پیشگیری شود.

وی همچنین اظهار داشت: حضور در پیست اتوموبیل‌رانی مشروط به گواهی‌نامه نیست چرا که رانندگی در پیست نیاز به مدرک و قوانین خاص خودش را دارد، چه بسا از سنین کمتر از 18 سال نیز استعدادیابی را شروع می‌کنیم و گواهی‌نامه پیست نیز در رانندگی شهری به‌کار نمی‌آید.

همچنین حسین بیات‌مختاری رئیس پلیس آگاهی گفت: اولین ماموریت ما ایجاد نشاط و شادی است. هیجان و شادی در مردم باید ایجاد شود و رانندگان مخصوص رشته‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی پرورش یابند و در پیست مخصوص مقام آوری کنند.

امیرمحمد سلمانیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *