اساس ورزش به آموزش و پرورش باز می‌گردد

والیبال از جمله ورزش‌های مفرح و هیجان انگیز است که طرفداران زیادی در همه جا دارد. البته از زمانی که تیم ملی والیبال ایران توانست به مسابقات لیگ جهانی هم راه پیدا کند و افتخارات زیادی در این زمینه کسب کند، علاقه و انگیزه مردم بیشتر شد و بسیاری از آقایان و بانوان به سراغ این ورزش مهیج رفتند.

والیبال برخلاف بسیاری از ورزش‌های دیگر که برای بانوان از محدودیت‌های زیادی برخوردار است نیست و بسیاری از بانوان با روی آوردن به این ورزش تجربه‌های شیرینی دارند. از این رو به سراغ نائب رئیس هیئت والیبال خراسان رفتیم و در گفت‌وگویی از وی راجع به مسائل مختلف بانوان در این حوزه سوال کردیم.

نایب رئیس هیئت والیبال استان درباره جایگاه والیبال بانوان در سطح استان، كشور و عرصه بین‌المللی گفت: والیبال ایران به دلیل برخی محدودیت‌ها، نمی‌تواند همگام با والیبال جهان رشد كند علاوه بر آن، نه تنها در والیبال بلكه در هر رشته ورزشی بدون وجود تجهیزات و امكانات مناسب سیر تحول و رشد بسیار كند و در پاره‌ای از موارد متوقف می‌شود.

مهری جانداری عامل اصلی ورودش به رشته والیبال را تشویق‌های خواهرش دانست و افزود: زمانی كه 12 سال بیشتر نداشتم خواهرم عضو تیم والیبال مدرسه خود بود و من با حضور در تمرینات او به این ورزش علاقه‌مند شدم و بنا به توصیه‌های غلامحسین فرجامی مربی وقت والیبال استان، وارد این رشته شدم.

نائب رئیس هیئت والیبال استان خراسان كه رتبه دوم كشور در آزمون عملی رشته تربیت بدنی را به خود اختصاص داده، ادامه داد: من در كنار والیبال به ورزش‌های تنیس روی میز، هندبال و بسكتبال نیز می‌پرداختم اما به صورت حرفه‌ای والیبال را دنبال کردم. در حالی‌كه فقط 14 سال سن داشتم به اردوی تیم منتخب خراسان دعوت شدم و یكی از بهترین تجربه‌های ورزشی خود را بدست آوردم.

وی به شرکت خود در دوره‌های حرفه‌ای والیبال در سن 20 سالگی اشاره کرد و گفت: زمانی كه عضو تیم دانش‌آموزی استان بودم سه مقام كشوری بدست آوردیم و پس از آن با تیم راه‌آهن مشهد به عنوان بازیکن قرارداد بستم و همزمان مربی تیم راهنمایی بانوان خراسان نیز بودم كه با این تیم در مسابقات كشوری سال 56 در شهر بابل به مقام دوم دست یافتیم.

جانداری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خانم صدارتی که رئیس وقت هیئت والیبال استان بود، سمت ریاست هیئت والیبال را به من پیشنهاد داد كه ابتدا آن را نپذیرفتم اما یكسال بعد با شرط حضور خود او در هیئت و بهره گیری از كمك‌ها و نظرات وی این سمت را قبول كردم. تا اواسط دهه 70 كه هیئت والیبال زنان و مردان ادغام شد در این سمت باقی ماندم و بعد از آن به عنوان نائب رییس به كار خود ادامه دادم.

وی ادامه داد: هر چند با تیم راه‌آهن در مسابقات استانی مقامات بسیاری کسب کردم اما عشق به پرورش جوانان علاقه‌مند به رشته والیبال و همچنین گسترش این رشته ورزشی، سبب شد از همان دوران فقط به مربیگری بپردازم و بازی در تیم‌های مختلف را برای همیشه كنار بگذارم.

این مربی بازنشسته آموزش و پرورش خراسان در ادامه اظهار داشت: 30 سال به عنوان مربی ورزش در آموزشگاه‌های دخترانه منطقه یك همچون آذر، ارشاد، حضرت معصومه(س) و عاطفه فعالیت كردم و در این مدت به جز 3 یا 4 سال، همیشه یک پای بازی نهایی رقابت‌های والیبال آموزشگاه‌های دخترانه كشور بودیم و نزدیك به نیمی از آنها را نیز با پیروزی به پایان رساندیم.

جانداری كه بسیاری از بازیكنان و مربیان موفق استان و حتی كشور از شاگردان سال‌های دور و نزدیك وی هستند و مدت‌هاست لقب مادر والیبال استان خراسان را به خود اختصاص داده، گفت: هر دو دخترم نیز علاقه بسیار زیادی به والیبال داشتند اما با توجه به موقعیت خاص خودم و اینكه مسائل خانوادگی سبب تضییع حق دیگر ورزشكاران نشود، از ورود آنها به والیبال جلوگیری كردم و در حال حاضر هر دوی آنها در رشته شنا فعالیت می‌كنند.

رئیس اسبق هیئت والیبال استان رمز موفقیت خود را در عرصه ورزش، عشق و احترام و توجه به قانون و نظم دانست و ادامه داد: همواره در طول فعالیتم در عرصه مربیگری 15 دقیقه قبل از شاگردانم وارد زمین می‌شوم و در صورتی كه تاخیر داشته باشم سعی می‌كنم در انتهای تمرین آن را جبران كنم.

مهری جانداری كه در كارنامه خود، سابقه مربیگری تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران را نیز دارد، گفت: در مسابقات زنان جهان اسلام و مسابقات آسیایی چین سرمربی تیم والیبال نشسته بانوان ایران بودم كه حاصل آن كسب مقام سوم مسابقات آسیایی كشور چین در سال 86 بود.

بانوی پیشکسوت والیبال خراسان رضوی ادامه داد: با برطرف شدن مشكلات بودجه‌ای و تزریق منابع مالی مناسب، می‌توانیم در سطح آموزشگاه‌ها اقدام به شناسایی و جذب استعدادهای ورزشی نماییم چراكه اساس ورزش به آموزش و پرورش باز می‌گردد.

نائب رئیس هیئت والیبال استان این رشته ورزشی را از لحاظ یادگیری و آموزش یكی از سخت‌ترین رشته‌ها دانست و تصریح كرد: در والیبال مربی‌ای موفق‌تر عمل می‌كند كه علاوه بر داشتن دانش لازم، بتواند نقش یك مدیر، روانشناس و حتی دوست را برای شاگردان خود ایفا كند و در این راه از هیچ كوششی دریغ ننماید.

جانداری با بیان اینکه عشق به والیبال اساس مربیگری در این رشته است، افزود: نباید به مربیگری فقط به عنوان یك شغل نگاه كرد چرا كه ارتباط مناسب بین مربی و بازیكنان می‌تواند سبب به وجود آمدن موفقیت‌های بسیاری در ورزش شود و داشتن نگاه صرفا مالی به این رشته، از میزان موفقیت مربی و تیمش خواهد كاست.

وی در پایان از رسانه‌ها و مطبوعات استان درخواست کرد تا اخبار ورزشی بانوان استان را نیز پوشش دهند.

 

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *