برای رفع نیازهای امروز، منابع آیندگان را پیش خور نکنیم

استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور رفع نیازهای کنونی، امکانات و منابع نسل‌های آینده را نباید پیش خور کنیم.

علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در سی‌وچهارمین جلسه علنی شورا ضمن تبریک انتخاب مجدد اعضای هیئت رئیسه شورای شهر مشهد برای دومین سال فعالیت شورای پنجم، افزود: از خدمات مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری برای تلاش‌های یک سال اخیر که در جهت ارائه خدمت شایسته به مردم انجام شد، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم مسیر خدمت به مردم با کارآمدی بیش از پیش همچنان تداوم یابد.

رشیدیان با بیان اینکه حاکمیت و بخش خصوصی و مدنی بعنوان سه ضلع پیشرفت و توسعه هرجامعه‌ای محسوب می‌شود، افزود: حکمروایی خوب از جمله مدل‌هایی محسوب می‌شود که امروزه از آن به عنوان الگوی مناسبی برای اداره جوامع یاد می‌شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: حکمروایی خوب درواقع سلسله مراتبی شدن قدرت حاکمیت در کنار مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی است؛ تحقق این مدل، موجب می‌شود که در اداره جامعه صدای همه اقشار شنیده شود و مطالبات آن‌ها به سمع تصمیم‌گیران برسد.

رشیدیان ظرفیت‌سازی برای مشارکت مردم، پاسخگویی، قانونمند بودن، شفافیت، کارآرایی و اثربخشی، اجتماع گرایی به معنای خرد جمعی و مشروعیت بخشی به نظر مردم از جمله ویژگی‌های مدل حکمروایی خوب است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه‌های جناحی و رویکردهای سیاسی در اداره جامعه در حکمروایی خوب، افزود: تشکیل شوراهای شهر و روستا، به عنوان مدیریت‌های محلی، نقش بسیار موثری در تمرکز زدایی از قدرت مرکزی داشته است.

رشیدیان تصریح کرد: بر اساس الگوی حکمروایی خوب، هرچه جایگاه مدیریت‌های محلی بیشتر تقویت و اختیارات حداکثری برای اداره شهرها به آن‌ها واگذار شود، علاوه بر کاسته شدن از تمرکز قدرت در مرکز، زمینه پیشرفت جامعه فراهم خواهدشد.

استاندار خراسان رضوی تقویت بخش مدنی جامعه را ضرورتی غیرقابل انکار در دهه چهارم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نقش و مسئولیت بخش مدنی برای پیشبرد امور در تصمیم سازی، نظارت، بهبود روش‌ها و همکاری با نهادهای عمومی و اجرایی باید تقویت شود.

رشیدیان گفت: بر اساس مدل حکمروایی خوب، تمرکززدایی و واگذاری برخی امور به مدیریت‌های محلی نشانه‌ای از توسعه یافتگی جوامع بوده و نهادهای غیردولتی که محور مشارکت اجتماعی هستند، می‌تواند اثرگذاری ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

وی اظهار کرد: نظام شورایی در ایران به عنوان مدل موفق برای تمرکززدایی از حاکمیت توانسته است در پنجمین دوره خود، شکل کامل تری داشته باشد و برکات خرد جمعی را در اداره بهتر شهرها به نمایش بگذارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای اینکه ارزیابی مناسبی از عملکرد نظام داشته باشیم باید به دو سوال پاسخ دهیم؛ سوال نخست اینکه آیا مکانیزم‌هایی وجود دارد که شوراها بتوانند دائما ارتباط خود را با بدنه اجتماعی تداوم بخشند و سوال دوم هم اینکه آیا روابط تعریف شده‌ای وجود دارد که شوراها به بخشی از روابط بروکراتیک بدنه حاکمیت تبدیل نشوند.

وی شناخت دقیقی حدود تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و محلی را ضروری برشمرد و گفت: اینکه در چه مواردی باید تصمیم مسئولان شهری برای تحقق منافع ملی تابع رویکردهای فرامحلی باشد و در چه مواردی مدیران محلی می‌توانند در تصمیم گیری‌های خود استقلال داشته باشند، نقطه تعادلی است که تحقق آن به توسعه و پیشرفت می‌انجامد.

رشیدیان تاکید کرد: اینکه توسعه ملی بدون توسعه محلی قابل تحقق است، تصوری نابجا و کاملا اشتباه است. این دو نوع توسعه باید در کنار یکدیگر و به صورت یکپارچه مدنظر قرار گرفته و دنبال شود.

به گفته استاندار خراسان رضوی، توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای جامعه را بدون کاستن از توانایی نسل‌های آینده در برطرف کردن نیازهای خود مدنظر قرار دهد.

رشیدیان تصریح کرد: برای رفع نیازهای کنونی، امکانات و منابع نسل‌های آینده را نباید پیش خور کنیم؛ شهر پایدار که هدف اصلی توسعه شهری است بر لزوم توجه به مولفه‌هایی از جمله حفظ محیط زیست برای آیندگان تاکید ویژه‌ای دارد.

وی گفت: ارتقای سطح بهره گیری از ظرفیت‌های اجتماعی در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های مدیریت شهری موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه شورای پنجم مشهد تاکنون گام‌های خوبی در این راستا برداشته و امیدواریم این روند همچنان تداوم پیدا کند.

رشیدیان با بیان اینکه تداوم ارتباط اعضای شورای شهر با مردم می‌تواند به ارتقای سطح اجتماعی جامعه کمک کند، ابراز کرد: در نتیجه ارتباط مستقیم با مردم، شورای شهر از خواسته‌های واقعی مردم اطلاع پیدا می‌کند و مردم هم خواسته‌های منطقی خود را به گوش مدیریت شهری می‌رسانند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در بخش نظارت بر عملکرد مدیریت شهری برای ایجاد نظام پاسخگویی به مردم می‌توان از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد. علاوه بر این، بهره گیری از ظرفیت کارشناسی دستگاه‌های اجرایی برای تدوین برخی برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری می‌تواند به افزایش بهره وری کمک کند.

وی بیان کرد: هرچقدر سیستم نظارتی در نظام شورایی و مدیریت شهری بیشتر شکل گیرد، مراجعات به دستگاه قضایی و دیگر نهادهای نظارتی به حداقل ممکن می‌رسد.

رشیدیان به مشکلات معیشتی ایجاد شده برای مردم در نتیجه جنگ اقتصادی دشمن هم اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی تعامل و هماهنگی با اقشار مختلف جامعه برای عبور از شرایط کنونی امری ضروری است، شوراها که برآمده از رای مردم هستند، بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مردم و باطل کردن حربه آمریکا است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مهمترین اولویت‌های کنونی مدیریت شهری را ساماندهی مناطق حاشیه‌ای برشمرد و گفت: اگر مقوله حاشیه نشینی در مشهد مدیریت نشود، ساخت و سازها در حریم افزایش قابل توجهی پیدا کرده و تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی بر ضرورت تعریف درآمد پایدار برای مدیریت‌های شهری تاکید کرد و گفت: باید به سمتی پیش رویم که با حذف برچسب مناطق حاشیه‌ای از نام کلانشهر مشهد، عطر عدالت امام رضا(ع) در جای جای شهر احساس شود و چیزی به نام حاشیه نشینی نداشته باشیم.

وی افزود: در سه سال اخیر بیش از 1200 میلیارد تومان با احتساب هزینه کرد شهرداری مشهد برای ساماندهی مناطق حاشیه‌ای هزینه شده است اما هنوز فاصله بین حاشیه و مرکز زیاد است.

رشیدیان گفت: مشهد سال گذشته میزبان بیش از 30 میلیون زائر بود که از این تعداد 3 میلیون را زائران خارجی تشکیل می‌دادند و برای بهره گیری از این ظرفیت در جهت کسب درآمد و میزبانی شایسته از زائران باید برنامه ریزی شایسته‌ای انجام گیرد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: به منظور توسعه حمل و نقل عمومی در دوره جدید مدیریت شهری اراده و عزم جدی خوبی شکل گرفته است که امیدواریم این سیاست همچنان تداوم پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه در انفجار یک آبگرمکن در مشهد 10 نفر از همشهری‌های مان جان خود را از دست دادند، این موضوع نشان می‌دهد که باید به حوزه تقویت خدمات ایمنی و پیشگیری پیش برویم تا از تکرار چنین موضوعی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همت مدیریت شهری بتوانیم مشهد را به یک شهر پاک تبدیل کنیم، افزود: شعار شهرداری درباره مشهد شهر هوشمند باید با سرعت بیشتری پیگیری و با هماهنگی بین بخش‌های مختلف برای تحقق آن تلاش شود.

رشیدیان از نظم بخشی به فضای شهری و الزام به ساخت واحدهای مسکونی متناسب با معماری هویتی مشهد، احیای بافت‌های فرسوده و حفظ آثار باستانی و تکمیل طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی را از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری برشمرد.

وی در پایان سخنان خود، نگاه توامان شورای اسلامی شهر مشهد به توسعه شهری، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و ایجاد زمینه خدمت رسانی شایسته به زائران را قابل تقدیر برشمرد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *