مشهد تخت بیمارستانی کم دارد

وزیر بهداشت و درمان کشور گفت: علی‌رغم تلاش های زیادی که در دوره های گذشته شده است اما هنوز مشهد مقدس با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی روبرو است.

روز گذشته 2 شهریور، بیمارستان خصوصی چشم بینا و شش پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در مناطق حاشیه و دیگر مناطق مشهد مقدس با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

به گزارش وبدا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ظهر امروز در آیین افتتاح بیمارستان تخصصی چشم‌ بینا در مشهد، اظهار کرد: جای تأسف است از این که در کلان‌شهری مانند مشهد کم‌تر به این موضوع رفاه و بهبود شرایط درمانی مردم توجه شده است. بیمارستان امام‌رضا(ع) در 100 سال پیش ساخته شده و تنها کاری که بعد از انقلاب انجام شد تغییر نام قدیمی او یعنی شاه رضا بود. بیمارستان قائم نیز متعلق به 50 سال پیش بوده و باید بگوییم در حوزه درمان و ساخت بیمارستان‌ها کار خاصی در مشهد انجام نشده است.

وی افزود: اگرچه که امروز تغییر نرخ ارز فشار بسیاری را برای مردم به همراه دارد و مشکلات معیشتی را افزایش داده است، اما نباید چنین دیدگاه‌های اقتصادی را فراموش کرد و ساخت بیمارستان‌هایی از این نوع برای کشور بسیار مفید و ارزشمند است.

امیدوارم نرخ ارز تغییر کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که «ایران دارای موقعیتی استثنایی در پهنه جغرافیایی جهان است و شرایط به‌ وجود آمده برای ایران الزاماً تغییر خواهد کرد»، خاطرنشان کرد: امیدوارم که شرایط نرخ ارز هر چه زودتر تغییر کند و مطمئن باشید که وضعیت ایران بهبود پیدا خواهد کرد و مسائل کشور در منطقه حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین انگیزه ما در قبل از انقلاب ایجاد حکومتی بود تا بتواند رفاه، آسایش و پیشرفت را برای مردم کشور فراهم کند و امروز که موقعیت و جایگاه سیاسی به‌دست آورده‌ایم بایستی این شرایط را برای مردم فراهم کنیم.

مشهد نیازمند مراکز درمانی و بهداشتی خصوصی

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به لزوم گسترش رابطه دانشگاه و مراکز خصوصی، عنوان کرد: در این راستا باید همه  بیمارستا‌ن‌های موجود در شهر به هم کمک کنند و هم‌کاری‌های لازم را یک‌دیگر داشته باشند. پتانسیل مناسبی در کشور وجود دارد تا سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش خصوصی درمان انجام شود. بنابراین هرچه در بخش بهداشت و درمان مشهد سرمایه‌گذاری کنیم بازخورد مناسب خود را خواهد داشت.

وی با اشاره به تغییرات نتیجه‌بخش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: خوش‌حالم که پوست‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جهتی بوده که توانسته در رتبه‌بندی ملی و جهانی جایگاه مناسبی را به‌دست آورد. باید بدانیم که ما در زمینه دانش چشم‌پزشکی در شهر مشهد و کشور دارای اساتید بسیار خوبی در بخش‌های دولتی و خصوصی هستیم.

به شورای شهر مشهد امیدوارم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: من به عنوان یک مشهدی بسیار به شهردار و شورای شهر مشهد امیدوارم تا در توسعه سلامت و خدمات مربوط به آن یاریگیر ما باشند. درواقع بایستی شورای شهر و شهرداری در راستای گسترش خدمات‌دهی به ما یاری‌رسانی کنند تا در جهت افزایش رفاه، امکانات مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ۳۰ سال پیش مهم‌ترین آرزوی من ایجاد یک بیمارستان ویژه چشم‌پزشکی در مشهد بود که متأسفانه در آن دوران تحقق نیافت و ۱۵ سال پیش نخستین بیمارستان تخصصی چشم در تهران افتتاح شد. مشهد از لحاظ معنوی و مادی، معدن برکت است و این اطمینان را به سرمایه‌داران بیمارستان بینا می‌دهم وجود چنین بیمارستانی اعتبار مهمی برای ایران در برخواهد داشت.

بیمارستان چشم پزشکی بینا مهجزترین در شمال شرق

مدیر عامل بیمارستان چشم پزشکی بینا در حاشیه این مراسم در گفت: بیمارستان بینا که در سال ۱۳۹۲ کلنک زنی شد و امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم نخستین مرکز درمانی خصوصی مجهز چشم پزشکی در شمال شرق کشور است و بعد از بیمارستان خاتم الانبیاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین بیمارستان چشم پزشکی در مشهد به شمار می رود.

علیرضا اسماعیلی  خاطر نشان کرد: بیمارستان بینا ظرفیت مناسبی برای ارائه خدمات به گردشگران سلامت است که از مناطقی همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان به مشهد سفر می ‌کنند.

وزارت بهداشت 30 درصد مسائل درمانی را پوشش می‌ده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وزارت بهداشت با امکاناتی که دارد تنها می‌تواند ۳۰ درصد از مسائل بهداشتی و درمانی کشور را تحت پوشش خود قرار دهد.

محمد دارابی در آیین افتتاح 6 سوله مدیریت بحران و پایگاه سلامت شهرداری مشهد افزود: امکانات بهداشت و درمان ما آن‌قدر زیاد نیست که در همه مناطق مشهد بتوانیم پایگاه سلامت ایجاد کنیم. نیروی انسانی کافی را داریم، اما منابع مالی اندکی وجود دارد.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مؤثر دولت دوازدهم، ایجاد معاونت اجتماعی در دل وزارت بهداشت بود، در واقع در دولت‌های گذشته مؤسسات و نهادهای دیگر دولتی سهمی فعال در حوزه درمان نداشتند، اما نقش‌آفرینی دیگر نهادها در دولت تدبیر و امید مطرح شد. در این راستا تمامی نهادهای اجتماعی باید در موضوعات گوناگون درمانی سهمی را برعهده بگیرند.

دارابی تصریح کرد: وزارت بهداشت با امکاناتی که دارد تنها می‌تواند ۳۰ درصد از مسائل بهداشتی و درمانی کشور را تحت پوشش خود قرار دهد. در همین راستا ما از استاندار، امام جمعه، اعضای شورای شهر، فرماندار و… می‌خواهیم تا حوزه سلامت را تقویت کنند.

مشهد با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد با اشاره به این‌که «امیدواریم راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت، قدم اول و مثبتی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شهر مشهد باشد»، خاطرنشان کرد: اجرای پایلوت سامانه بحران در دستور کار قرار گرفته است، چراکه مدیریت بحران ما آن‌قدر قوی است که بتوانیم این سامانه را به عنوان پایلوت مورد استفاده قرار دهیم و اگر مورد تأیید مسئولان قرار گرفت در کل کشور عملی و اجرا کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: علیرغم تلاش های زیادی که در دوره های گذشته شده است اما هنوز مشهد مقدس با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی روبروست.

وی افزود: تلاش می شود تا خدماتی که در مناطق روستایی و حاشیه شهر مشهد در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی انجام شده است در هسته مرکزی شهر مشهد نیز عملیاتی شود تا تمام شهروندان ضمن بهره مندی از خدمات، پرونده الکترونیک سلامت برای آنان نیز تشکیل شود..

هاشمی، همتی که توسط شهرداری مشهد در رفع بخشی از مشکلات مردم در حوزه سلامت شده است را مورد تقدیر قرار داد و اظهار امیدواری کرد که تعداد پایگاه های مدیریت بحران که اقدامی بسیار ارزشمند است به ۲۰ پایگاه افزایش یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه علیرغم تمام تلاش هایی که در دوره های گذشته شده است اما هنوز مشهد با مشکلات متعددی در حوزه سلامت مواجه است تصریح کرد: در حال حاضر مشهد با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی روبروست و به تعداد متعدد پایگاه های مدیریت بحران نیازمند است تا بتوانیم تمامی مردم این شهر را زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دهیم.

هاشمی با بیان اینکه مشهد مقدس علاوه بر ارائه خدمات به مجاورین سالانه به میلون ها زائر نیز خدمات ارائه می دهد خاطر نشان کرد: برای گسترش خدمات در حوزه سلامت باید همگان دست به دست هم دهند و خیران نیز حضوری فعالانه داشته باشند.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *