فرار نخبگان یک واقعیت تلخ است

فرماندار کاشمر گفت: متاسفانه براساس آماری که وجود دارد بیش از 80 درصد المپیادی‌های کشور در ایران نیستند.

محمدعلی نبی‌پور، 16 مردادماه در مراسم تجلیل از هادی عزیزی که توانست مدال نقره مسابقات جهانی فیزیک را کسب کند، اظهار کرد: منطقه کاشمر و خراسان از قدیم نخبه پرور بوده است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان این منطقه در کشور سرآمد بوده و هستند، عنوان کرد: وجود این عزیزان افتخاری برای مردم این منطقه است.

فرماندار کاشمر با اعلام اینکه این دانش آموزان الگوهای مدارس و فرزندان ما هستند، بیان کرد: باید بیش از این از چنین دانش آموزانی حمایت کرد.

نبی‌پور با بیان اینکه متاسفانه براساس آماری که وجود دارد بیش از 80درصد المپیادی‌های کشور در ایران نیستند، گفت: برخی معتقدند فقط چنین افرادی را شناسایی و به کشورهای دیگر معرفی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای ماندن نخبگان بستری را فراهم نکرده‌ایم، بیان کرد: به دلیل اینکه کاری برای نخبگان انجام نداده‌ایم شاهد فرار نخبگان از کشور هستیم.

فرماندار کاشمر فرار نخبگان را یک واقعیت تلخ در کشور دانست و افزود: این به عملکرد همه مسئولان کشور مرتبط می‌شود که نتوانستیم با بستر سازی مناسب از دانشمندان بهره کافی را ببریم.

نبی‌پور با بیان اینکه امیدواریم بستر اداری و  قوانین و مقررات کشور بهتر از گذشته حامی نخبگانی که با تلاش و کوشش در سطح جهان درخشیده‌اند باشد، عنوان کرد: وجود چنین افرادی نشان از برجستگی و نخبگی در منطقه ما است.

وی با اشاره به اینکه قدر دانستن و بر صدر نشاندن این افراد مهمتر از هر چیز دیگری است، گفت: باید فرصت‌های بهتری برای ماندگاری این نخگان فراهم کرد.

قدر دانشمندان خود را نمی‌دانیم

در ادامه امام جمعه کاشمر با تقدیر از زحمات هادی عزیزی که این افتخار را برای کشور و شهرستان به دست آورده است، گفت: تلاش‌های خانواده و دبیر را در موفقیت این دانش آموز نخبه نباید نادیده گرفت.

حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی با بیان اینکه شرکت دانش آموزی در المپیاد فیزیک و کسب مقام دوم در جهان اتفاق کوچکی نیست، بیان کرد: متاسفانه از کنار برخی مسائل بسیار مهم ساده عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای این نخبه جهانی باید مراسمی بسیار باشکوهتر از این برگزار می شد، افزود: این نشان می‌دهد برای ما هنوز اهمیت ارزش‌های علمی یک فرهنگ نشده است.

امام جمعه کاشمر با اعلام اینکه در این کشور قدر دانشمندان خود را نمی دانیم، اظهار کرد: دانشمدان ما از ارزش بسیاری برخوردار هستند و باید قدرشان را دانست.

وی با بیان اینکه باید از دانشمندان فیزیک، شیمی و… مراقبت و محافظت کنیم، عنوان کرد: مراسمی که امروز در تجلیل از این دانش آموز نخبه برگزار شد در شأن وی نبوده است.

طباطبایی با اشاره به اینکه استعدادهای قابل و  پتانسیل‌هایی که در وجود جوانان است را باید شناسایی کنیم، بیان کرد: ایران جوانان بسیار باهوش و نخبه ای دارد که باید شناسایی و مراقبت شوند.

وی با اعلام اینکه نباید فکر کرد همه استعدادها تنها در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها است، اظهار کرد: تاکنون بسیاری از دانشمندان ما با توطئه‌های اسرائیل و آمریکا به شهادت رسیده اند.

امام جمعه کاشمر با بیان اینکه دشمنان با رشته‌ها و علوم بسیار حساس هسته‌ای ما در دنیا مخالف هستند، گفت: سیاست این است که به جوان‌ها و ملت با استعداد ایران القاء کنند که از عهده هیچ کاری بر نمی آیند.

وی با اشاره به اینکه وقتی نخبگان بسیاری در کشور داریم نیازی به مذاکره نیست، افزود: دشمنان از موشک و سلاح‌های نظامی ما نمی‌ترسد بلکه هراسشان از نخبگان ما است.

در این مراسم همچنین مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه امسال مدیون زحمات تمامی معلمان، همکاران و معاونین هستیم، بیان کرد: نسبت به سال گذشته در خصوص کنکور و المپیادها در بخش کمی و کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌ایم.

علی طاهریان با اشاره به اینکه در 20 مورد راهیابی به مرحله استانی و کشوری داشته ایم، عنوان کرد: در رتبه‌های قرآنی دارای مقام های برتر استانی و کشوری هستیم.

وی با اعلام اینکه در مسابقات فرهنگی و هنری اکنون دانش آموزان کاشمری در مسابقات تهران هستند، گفت: مدیران و معلمان تلاش‌های بسیاری در این خصوص داشته‌اند.آرزوی همه ما است که فرزندان این منطقه و مرزوبوم در همه عرصه‌ها بدرخشند و افتخار کسب کنند.

در این مراسم ضمن تقدیر از هادی عزیزی این نخبه کاشمری آزمایشگاه دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی به نام وی نامگذاری شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *