ظرفیت بالای «حر عاملی» برای سرمایه‌گذاری

مدیر بازسازی بافت فرسوده حر عاملی گفت: نوسازی و بازسازی بافت فرسوده صیانت از سرمایه‌های اجتماعی است.

محسن قناویزچی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: شهر مشهد بر روی کمربند زلزله قرار دارد و موقعیت آن خطرآفرین است. این موضوع سبب بالارفتن اهمیت نوسازی بافت فرسوده می‌شود و مدیریت شهری به این نکته توجه خاصی داشته است. هم‌چنین بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده صیانت از سرمایه‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: تبعات پیش‌آمدهای ناگواری هم‌چون زلزله تنها تخریب ساختمان‌ها نیست، بلکه بر مسائل اجتماعی، بهداشتی و… نیز تأثیر می‌گذارد در نتیجه باید به بازسازی بافت فرسوده بیش‌تر توجه شود. در مشهد مطابق با آمار بیش از 2200 هکتار فضای شناسایی شده فرسوده داریم. ما باید به این آمار فضاهایی را که هنوز شناسانامه بافت فرسوده به آن تعلق نگرفته نیز اضافه کنیم. مناطق حاشیه شهر، انتهای صیاد شیرازی، سیدی و المهدی از جمله این فضاها هستند.

مدیر بازسازی بافت فرسوده حر عاملی با بیان این که «آهنگ فرسودگی با افزایش جمعیت و کاهش کارآیی بیش‌تر می‌شود»، افزود: ما از سال 87، از 2200 هکتار، 73.5 هکتار را بازسازی کرده‌ایم. هم‌چنین حدود 600 هزار نفر از مردم مشهد در بافت فرسوده سکونت دارند.

قناویزچی با اشاره به این که «در کنار بافت فرسوده بافت‌های ناکارآمد نیز وجود دارد»، تصریح کرد: مدیریت شهری مسئول است علاوه بر بافت فرسوده به بافت ناکارآمد نیز رسیدگی کند. اگر اکنون به بافت‌های ناکارآمد توجه نشود و اقدامات لازم برای بازسازی آن صورت نگیرد در سال‌های آینده جز بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند.

قناویزچی خاطرنشان کرد: بافت‌های فرسوده را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. در بعضی از این بافت‌ها هم‌چون بافت فرسوده اطراف حرم ساختمان‌های میراثی وجود دارد. تعدادی حرف و مشاغل نیز از قدیم در بافت فرسوده فعال بودند که برخی از آن‌ها نیز هنوز وجود دارد. ویژگی خاص بافت‌‌های فرسوده خاطره‌انگیز بودن آن‌ها است. مدیریت شهری باید به این نکته توجه داشته باشد که این عوامل اجتماعی را حفظ کند.

وی عنوان کرد: تلاش برای حفظ کردن فاکتورهای اجتماعی، به ادامه سکونت مردم در بافت فرسوده و مشارکت آن‌ها در بازسازی کمک می‌کند. متأسفانه اقداماتی که در اطراف حرم صورت گرفته‌ است سبب شده درصد زیادی از مردم ساکن در این بافت محل زندگی خود را ترک کنند و در نقاط دیگر شهر حضور یابند.

مدیر بازسازی بافت فرسوده حر عاملی با اشاره به این که «زمانی که مردم بافت فرسوده، محل زندگی خود را تغییر می‌دهند ما به نوعی سرمایه اجتماعی خود را از دست می‌دهیم»، اضافه کرد: نوسازی تنها به کالبد ساختمان‌ها مربوط نمی‌شود. حرف محلی که در بافت فرسوده وجود دارد باید مدنظر مشاوران قرار گیرد تا مردم پس از نوسازی احساس تعلق نسبت به محله خود را از دست ندهند.

قناویزچی اظهار کرد: از قدیم صنوف مختلفی در منطقه حرعاملی وجود داشته است. پرده و پارچه در محور تعبدی، موادغذایی، کیف و کفش چرم و ام‌دی‌اف و ابزارآلات صنعتی از حرف شناسنامه‌دار در این منطقه هستند. تلاش ما این است که در بازسازی این بافت حضور این موارد را حفظ کنیم و در این خصوص با اتحادیه‌های مربوطه وارد گفت‌وگو شدیم.

وی با اشاره به این که «فاصله محور حرعاملی تا حرم 2.5 کیلومتر است»، اضافه کرد: حر عاملی نزدیک‌ترین محور شهری فعال به حرم است. ما در بازآفرینی این نکته را مدنظر قراردادیم و از سرمایه‌گذاران درخواست کردیم با احداث بنایی اقامتی به شیوه سنتی نوستالژی کاروان‌سرایی که در گذشته در سه‌راه محسن کاشانی وجود داشته است را زنده نگه‌دارند.

مدیر بازسازی بافت فرسوده حر عاملی عنوان کرد: محور حر عاملی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری دارد. مشاوران 27 پروژه سرمایه‌گذاری را در این منطقه تعریف کرده‌اند و ما با حدود 12 سرمایه‌گذار وارد گفت‌وگو شده‌ایم. حدود 6 پروژه را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم. مسائل پزشکی، بهداشتی و درمانی در منطقه حرعاملی، خواجه‌ربیع و مناطق پیرامونی به کفایت وجود ندارد.

قناویزچی با اشاره به این که «ما تصمیم داریم یکی از این پروژه‌ها را با کاربری پزشکی و درمانی احداث کنیم»، خاطرنشان کرد: ما در این خصوص با نمایندگان درمانگاه‌های تخصصی مشهد وارد گفت‌وگو شدیم و تفاهم‌نامه‌ای نیز تنظیم شده است. فضاهای عمومی که مشاوران آن‌ها را بررسی کرده‌اند فضاهایی هستند که کیفیت زندگی را تغییر می‌دهند. فضای آموزشی، فضای ورزشی، پارکینگ عمومی و فضای سبز از جمله این فضاها هستند.

وی بیان کرد: دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از برنامه‌هایی است که هم‌اکنون در دست اجرا است. ما بیش‌تر مایل هستیم سرمایه‌گذاران داخلی و بومی مشهد با ما هم‌کاری داشته باشند. بر این اساس با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای چین، ترکیه و از سرمایه‌گذاران عرب نیز وارد گفت‌وگو با ما شده‌اند.

مدیر بازسازی بافت فرسوده حر عاملی عنوان کرد: پروژه حرعاملی در 62 هکتار تعریف شده که حدفاصل سه راه محسن کاشانی و تا پروژه مجد که در دو فاز مورد توجه قرار گرفته است. فاز اول از حدود 4 هکتار است که پروژهای اطراف حرعاملی را شامل می‌شود و فاز دوم از چهارراه عامل تا پروژه مجد است و امیدواریم تا پروژهایی که در آن تعریف شده و با نوسازی بافت فضای بهتری برای مردم به وجود آید.

وی با بیان این که «اتفاقاتی که در بافت فرسوده در کشور و مشهد افتاده، تجربیاتی را برای مدیریت شهری به ارمغان آورد است»، گفت: مهم‌ترین مسئله که مورد تأکید مدیریت شهری جدید است این است که حق و حقوقات مردم در این مناسبات مدنظر قرار بگیرد. در عین حالی که ما چاره‌ای جز بازسازی و نوسازی نداریم، چرا که ما در کمربند زلزله قرار گرفتیم و بررسی سابقه زلزله‌های مشهد اهمیت نوسازی را زیاد می‌کند.

قناویزچی با بیان این که «اگر به صورت جامع به قضیه نگاه کنیم چاره‌ای جز بازسازی بافت فرسوده نداریم»، بیان کرد: چون معابر، ساختمان‌ها و تأسیسات جواب مردم ساکن در منطقه را نمی‌دهد و خود ساختمان‌ها حتی امنیت این که کسی در آن زندگی کند را ندارد.

وی با اشاره به ایین که باید چه الگویی را مورد استفاده قرار دهیم، افزود: بهترین روش این است که با مشارکت مردم کار را به پیش برده و دخالت دولت را کاهش دهیم. کار مردم را به خود مردم واگذار کنیم. ما فقط بسترسازی کنیم و مشوق‌هایی که لازم است دولت بدهد، اما کار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند. هر کجا که دولت بیش از حد دخالت کرده، طرح‌ها کم‌تر موفق شده‌اند.

مدیر بازسازی بافت فرسوده حرعاملی اظهار کرد: علت کند بودن سرعت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده بیش‌تر ناظر بر تأمین اعتبارات مالی است. بازسازی بافت‌های فرسوده یک بازسازی همه‌جانبه است و صرف بازسازی ساختمان نیست. هنگامی که ساختمان را نوسازی می‌کنیم طبیعتاً ظرفیت معابر و زیرساخت‌ها و معابر پشتیبان نیز باید افزایش پیدا کند که نیاز به منابع مالی زیادی دارد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *