زیرزمینی‌ها، اقتصاد سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در کل دنیا به این صورت است که وقتی فعالیت‌های غیرقانونی، غیرشفاف و زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند، در حقیقت فعالیت‌های اقتصادی سالم و شفاف را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهند.
علی رسولیان در خصوص مفاسد اقتصادی افزودد: تفاوت جدی میان نرخ ارز دولتی و بازار وجود دارد، به طوری که کنترل آن بسیار دشوار می‌شود، در واقع اگر کالایی را با یک ارزی وارد و آن کالا منصفانه در بازار عرضه شود، امری دشواری به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه برخی واردکنندگان انسان‌های منصف و سالمی باشند به طوری که کالا را با قیمت تمام شده واقعی خود عرضه کنند اما ممکن است در این میان برخی واسطه‌گرانی وجود داشته باشند که منجر به مشکلاتی می‌شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا، کمیته‌هایی برای مقابله احتکار و اختفا از سوی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تشکیل شده است. همچنین بازرسی‌ها نیز افزایش یافتند، البته قابل تذکر است که بایستی این تفاوت‌های موجود را کاهش دهیم زیرا با افزایش این تفاوت‌ها کنترل را نیز دشوار می‌کند.
رسولیان تصریح کرد: نظارت و کنترل بر افرادی که ارز به آنها اختصاص یافته و آن را دریافت کرده‌اند، صورت گرفته که این امر در استان آغاز شده است. البته در استان میزان واردات بسیار کم بوده و بیشتر ماشین‌آلات سنگین سرمایه‌ای هستند. از دیگر واردات استان نهاده‌های دامی بوده که واردکنندگان در استان آن را با قیمت واقعی عرضه کردند، به جز موارد محدود که رسیدگی به آن انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین علاوه بر راهکار نظارت و کنترل، می‌توان به راهکار دیگری اشاره کرد. در واقع این راهکاری است که در واردات برخی از کالاها دیگر از ارز دولتی یا همان ارز با قیمت پایین استفاده نکرد، این راهکار نیز آغاز شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در کل دنیا به این صورت است که وقتی فعالیت‌های غیرقانونی، غیرشفاف و زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند، در حقیقت فعالیت‌های اقتصادی سالم و شفاف را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهند.
رسولیان با اشاره به علت تاثیر فعالیت‌های غیرقانونی بر اقتصاد خاطرنشان کرد: در واقع به این صورت است که فعالیت‌های اقتصادی سالم در مقابل فعالیت‌های غیرقانونی به رقابت می‌پردازند که این رقابت با اعمال یک بنگاه اقتصادی با فعالیت‌های غیرقانونی مانند عدم پرداخت مالیات، قیمت‌گذاری نامناسب و… دشوار می‌شود.
وی افزود: همچنین شرایط رقابت برای آن بنگاهی که به درستی فعالیت می‌کند و توانمند هستند، مشکل‌ساز خواهد شد که در نهایت تاثیر منفی بر فعالیت این دسته از بنگاه‎های اقتصادی بر جای خواهد گذاشت

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *