دوباره حیدری

در سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، رئیس و اعضای هیئت رئیسه شورا برای سال دوم نیزانتخاب شدند و تغییری در هئیت رئیسه شورای شهر در سال دوم ایجاد نشد.

به گزارش صبح امروز محمد رضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه گفت: با انسجام و یکدلی، به عهد و پیمان خود با مردم وفادار خواهیم بود و مدافع منافع شهروندان هستیم.

وی در آغاز جلسه به تشریح و یادآوری مناسبت های هفته جاری پرداخت و ضمن تسلیت درگذشت مرحوم عزت‌ا… انتظامی، اظهارکرد: ایشان نخستین بازیگر ایرانی بود که موفق به کسب چندین جایزه بین‌المللی شد و آثار و خلاقیت های خارق‌العاده‌ای در عرصه هنر از خود به یادگار گذاشته است.

حیدری افزود: از جمله صفت های ماندگار این فخر و عزت حوزه فیلم و سریال، می‌توان به تواضع، مردمی بودن و شیفتگی عجیب به ایران و مردم این مرز و بوم اشاره کرد.

وی در ادامه به فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا در حج تمتع سال 1366 پرداخت و گفت: این زائران در جوار حرم امن الهی توسط متولیان امنیت و آرامش بیت ا… الحرام، به بدترین وجه مورد ضرب و شتم و حمله قرار گرفتند و جمع زیادی از زائران ایرانی به شهادت رسیدند؛ یاد این شهدای عزیز را گرامی می‌داریم و برای هموطنانی که این روزها در حال انجام اعمال حج هستند، آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم با حج مقبول به کانون گرم خانواده خود بازگردند.

حیدری ضمن تسلیت شهادت امام باقر(ع)، گفت: از این امام همام با صفت «باقرالعلوم» یا همان شکافنده علم یاد می‌شود؛ شرایط حکومت اموی و از سوی دیگر حرکت های مردمی در قبال جنایت امویان در واقعه عاشورا باعث شد امام باقر(ع) با بهره‌گیری از این فرصت، کارهای جدی در حوزه علم، درس، بحث و فقاهت شیعه آغاز کردند.

وی با بیان اینکه زمان حیات امام باقر(ع) دوره طلایی تربیت شاگران و آشنایی مردم با فقه شیعه محسوب می‌شود، اظهارکرد: سخنان ارزشمند این امام همام را می‌توانیم دست مایه حرکات فردی و اجتماعی خود قرار دهیم.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به حدیث این امام فرزانه که می‌فرمایند: «دین همان محبت است و محبت همان دین»، خاطرنشان کرد: این سخن بیانگر هم‌ارزی دوعنصر حیات‌بخش و مهم یادشده (محبت و دین) در صحنه اجتماعی است که دین مبین اسلام و مذهب تشیع به آن تاکید داشته است.

سالروز کودتا ننگین آمریکا و انگلیس و عوامل داخلی ایشان باهدف سرنگونی دولت دکتر مصدق از دیگر مناسبت های مطرح شده از سوی رئیس شورای شهر مشهد در سی‌وسومین جلسه صحن علنی شورا بود و آن را یکی از بارزترین  و روشن‌ترین مداخلات آمریکا در امور ایران برای ساقط کردن یک حکومت مبتنی بر رای مردم است.

حیدری گفت: مقاومت مرحوم مصدق در قبال استیفای حقوق ملت و ملی شدن صنعت نفت، زخم بزرگی برای جریان و مجموعه کشورهای غربی بود و از همین‌رو سعی کردند با بهره‌گیری از دلارهای آمریکا، عوامل داخلی و ضعف و نقصان حامیان مصدق کودتا 28 مرداد را شکل دهند.

وی افزود: اگر این کودتا شوم اجرایی نمی‌شد شاید سرنوشت و شرایط کشور به نحو دیگری رقم می‌خورد؛ 65 سال از این واقعه می‌گذرد و آمریکا همچنان درصدد است تا با بهره برداری از مدل و راهکار سوخته «مایوس کردن مردم» و همچنین مانع‌تراشی در جهت تحقق شعارهای دولت، جایگاه نظام و انقلاب و دولت برگرفته از رای مردم را متزلزل و به آمال و خواسته های خود دست یابد.

حیدری تصریح کرد: بی‌تردید با مدیریت و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، سران سه قوه و نیروهای مسلح از تمامیت ارضی و استقلال و آزادی انقلاب اسلامی دفاع خواهیم کرد و چنین حادثه‌ای با حضور و مشارکت مردم تکرار نخواهد شد؛ مصدق چهره‌ای آزادی‌خواه و مدافع حقوق ملت است، یاد و خاطره‌ش گرامی باد.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن موسم حج  و روز عرفه، گفت: روز عرفه، روز نیایش و شناخت و معرفت بر نواقص خویشتن است تا مانع از گناه شود؛ معرفت خود، معرفت خداوند حق تعالی را در پی خواهد داشت و آنچه موجب اهمیت و تاثیرگذاری این روز می‌شود، شناخت والا و آسمانی است که توسط امام حسین(ع) حاصل شده و از آنجا در عرصه پیچیده کربلا گام برداشته‌اند.

حیدری اشاره‌ای هم به فرارسیدن سالروز تجاوز رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس و به آتش کشیدن قبله نخست مسلمانان جهان داشت و گفت: مسجد نهادی برگرفته از سنت و روش پیامبر اسلام است که در آغاز دعوت به توحید از آن استفاده می‌نموده‌اند؛ این بنای مقدس پایگاهی برای تجمع مردم و پرداختن به مسائل عبادی، مشکلات و معضلات و محیطی برای انسجام و همبستگی و هماهنگی مردمی است.

وی ضمن محکوم کردن این اقدام غم‌انگیز و تجاوز وحشیانه، افزود: همه باید در جهت پویایی و تحرک مساجد به منظور حل مشکلات مردم تلاش کنیم.

روز جهانی عکس دیگر مناسبت مطرح شده از سوی رئیس شورای شهر مشهد بود و وی ضمن تبریک آن به تمامی عکاسان خبری، گفت: انجمن عکاسان خراسان اقدام ارزشمندی انجام داده‌ و نمایشگاهی را به همین مناسبت برگزار نموده‌است؛ از همه هنردوستان مشهدی برای بازدید از نمایشگاه دعوت می‌کنم تا هنر عکاسان استان را از نزدیک مشاهده کنند.

حیدری عکاسی را هنر ارزشمندی دانست که از دیرباز در جامعه اثرگذار بوده و خاطرات، گذر زندگی و حوادث و … را ثبت می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه ضمن تبریک عید قربان، این عید را یادآور حرکت ارزشمند ابراهیم خلیل‌ا… در مسیر تعبد و بندگی نسبت به خداوند و فاصله گرفتن از وابستگی های دنیوی که مهترین آن دلبستگی به فرزند است، دانست و اظهارکرد: عید قربان روز پای گذاشتن بر نفس و پایان کشتار انسان‌هاست؛ روزی است که در عین توجه به رویکرد معنوی، نشان دهنده نگاه به محرومین و اطعام ایشان بوده و پیوند دهنده حوزه های عبادی و معنوی با مسائل معیشیتی و اقتصادی جامعه است.

حیدری در بخش پایانی تشریح مناسبت‌ها، به بزرگداشت روز ابوعلی سینا و روز پزشک پرداخت و گفت: پزشکان، عناصر حیات‌بخشی هستند که در فضای موجود برای کمک به بهداشت و سلامت و نجات مردم تلاش های بی‌بدیلی داشته و قدردان آنها هستیم.

یک شهریورماه سال گذشته، شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد و به همین مناسبت سی و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر مشهد شاهد برگزاری انتخابات اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون های تخصصی بود.

حیدری به همین مناسبت اشاره‌ای هم به آغاز سال دوم فعالیت شورای پنجم شهر مشهد داشت و با بیان اینکه یک سال از انتخاب هوشمندانه و معنادار مردم مشهد می‌گذرد، گفت: در این مدت، تلاش کردیم با انسجام و یکدلی به عهد و پیمان خود با مردم وفادار باشیم، از منافع شهر و شهروندان دفاع کنیم و مانع از تضییه حقوق ایشان شویم.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مسائل و مشکلات شهر کارهای اساسی در زمینه اصلاح فرآیندها و تغییرات آغاز شده که آثار آنها در آینده مشهود خواهد بود؛ تلاش ویژه‌ای برای اداره مطلوب شهر و از سرگیری پروژه های نیمه‌تمام سطح شهر انجام شده و درصدد آغاز پروژه های جدید هستیم.

حیدری گفت: با حضور مستمر در میان شهروندان سعی شده پیوسته در کنار ایشان باشیم و مسائل و مشکلات را پیگیری کنیم؛ نارسایی و مشکلات زیادی کماکان باقیمانده که میراث 100 سال مدیریت شهری بوده و برای حل و فصل آنها نیاز به فعالیت و تلاش و زمان بیشتری است.

وی افزود: شرمنده مردم نجیب و فداکار شهرمان هستیم چرا که شاهد رنجش ایشان از برخی مسائل و مشکلات هستیم؛ بدون شک با همراهی و انسجام شهروندان و همدلی شورای پنجم می‌توان گام های خوبی در جهت خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برداشته شود.

حیدری خاطرنشان کرد: رشد و توسعه عدالت محور یکی از شعارهای محوری شورای پنجم بوده و پیوسته در جهت تحقق آن حرکت خواهیم کرد.

شهر مشهد را به جایگاه اصلی خود می‌رسانیم

هم چنین در این جلسه نائب رئیس شورای شهرمشهد در دوره پنجم گفت: یک‌سال از پنجمین دوره شورا گذشت؛ سالی پر از بیم و امید و فراز و نشیب و تلاش و کوشش را پشت سر گذاشته‌ایم.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: در سال گذشته مصادف با چنین ایامی آرای ریخته‌شده به نام لیست امید چندین برابر نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است که این نشان‌گر امید مردم به ما است و ما در شهر می‌مانیم و شهر را پر از امید و نشاط می‌سازیم و شهر مشهد را در جای اصلی خود قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد:  ما در شورای پنجم به مردم مشهد قول دادیم که امانت‌دار رای آن‌ها باشیم‌و علاوه بر وفاداری به پیمان‌ها و قول‌ها تعهد کردیم که پاسدار حقوق و منزلت شهروندان باشیم.

بازگشت رونق و اعتماد به شهر

موحدی‌زاده اظهار داشت: ما آمده‌ایم تا رونق و اعتمادی که از مبان شهروندان از بین رفته‌است را به شهر برگردانیم و در اندیشه آن هستیم که با اجدای لوایح کارآمد و قانونی جدید بستر رشد شهر را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ما متعهد شدیم برنامه‌هایی را برای مقابله با فساد و راندخواری در سیستم شهرداری دنبال کنیم تا امکان بروز فساد و سواستفاده به حداقل کاهش پیدا کرده و در نهایت متعهد شدیم که منافع شهر را یه منافع فردی و گروهی ترجیح بدهیم.

تعامل با نهادهای همسو و مخالف جهت پیشرفت مشهد

موحدی‌زاده گفت: ما برای پیشرفت شهر و دفاع از حقوق شهروندان اهل تعامل و گفت‌وگو با تمام نهادهای موافق و مخالف با خود هستیم و علی‌رغم کمبودها و بدهی‌های شهرداری و رکود حاکم بر جامعه راه را به سمت جلو و پیشرفت باز کردیم.

وی اولین مسئله مهم و عمده شهر مشهد را آلودگی هوا و ترافیک شهری دانست و افزود : باید با تمرکز روی این مهم تدابیر و دستورکار اندیشیده شود.

گسترش پارکینگ‌های عمومی 

موحدی‌زاده توضیح داد: گسترش پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر و نیزآماده‌سازی پارکینگ آزادی برای ۸۰۰ خودرو و گسترش خطوط قطارشهری و اتوبوس‌های بی‌آرتی از جمله اقدامات و تدابیر برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری هست.

اجرایی شدن مجدد کنسرت‌ها در شهر مشهد

وی گفت: عده ای می گویند ما برای شهرمشهد دنبال نشاط و شادی هستیم  اما موسیقی و کنسرت را تعطیل می‌کنند، با این برهان که اجرای کنسرت ترویج بی بندوباری است اما این طرز تفکر خودشان است و ما دنبال این هستیم که کنسرت‌های مجاز که طی چند سال اخیر از شهر مشهد منع شده دوباره اجرایی بشوند.

هم چنین در این جلسه  چند دستور کار بررسی و مورد تصویب شد.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *