700 مطب دست به کار شدند!

چند روز پیش بود که قاضی محمد بخشی محبی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، در خصوص دفع پسماندهای پزشکی عفونی به مطب‌ها، کلینیک‌ها و مدیرانی که وظیفه نظارت در این زمینه را به عهده دارند، تا 15 تیرماه مهلت داد تا درخصوص تفکیک پسماند و بی‌خطرسازی آن‌ها یا واگذاری به بخش خصوصی اقدام کنند و اعلام کرد که در صورت اقدام نکردن در این زمینه، برخوردهای قانونی با خاطیان صورت می گیرد. حال بعد از گذشت ضرب الاجل دادستانی در این زمینه، آن طور که معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام می کند، تنها 700 مطب از 2500 مطبی که در مشهد پسماند پزشکی عفونی تولید می کنند، اقدام به دفع بهداشتی پسماندهای خود کرده اند.

تشکیل کمیته پسماندهای پزشکی در پی دستور قضایی

برای پیگیری موضوع با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. کریمیان با اشاره به دستور دادستانی برای تعیین تکلیف دفع بهداشتی پسماندهای پزشکی عفونی به می گوید: پس از دستور قضایی معاون دادستان مشهد، کمیته پسماندهای پزشکی استان تشکیل شد که یکی از مصوبات آن این بود که درمانگاه ها و کلینیک های سطح شهر حداکثر تا تاریخ مذکور (15 تیرماه) موظف هستند برای تعیین تکلیف وضعیت دفع پسماند پزشکی خود اقدام کنند.

وی می افزاید: شرکت های بخش خصوصی که مجوزهای زیست محیطی و دانشگاه علوم پزشکی را دارند، می توانند با این درمانگاه ها و کلینیک ها که درخصوص جمع آوری و بی خطرسازی پسماند پزشکی خود اقدام می کنند، قرارداد منعقد کنند و بخش خصوصی نیز بعد از این که تاییدیه اداره کل محیط زیست استان در خصوص عادی شدن این پسماندها را گرفت، پسماندها را به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تحویل دهد.

تولیدکننده مسئول امحاء پسماند خودش

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با تاکیدبر این که وظیفه قانونی این است که هرکسی که تولید کننده پسماند پزشکی است خودش نیز متولی امحای آن است تصریح می کند: در تمام درمانگاه ها و کلینیک ها تمام این موارد را جمع کرده ایم و خوشبختانه هیچ مشکلی وجود ندارد.

فقط 700 مطب اقدام کردند

در ادامه با معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت و گو می کنیم. محمد عرفانی با اشاره به ماده 7 قانون مدیریت پسماند می گوید: هرکسی که تولید کننده پسماند پزشکی است، مسئولیت این پسماند از زمانی که تولید می شود تا زمان دفن بهداشتی به عهده خودش است. وی می افزاید: پسماند پزشکی، به دو بخش پسماندهای بیمارستانی و بخش خصوصی تقسیم می شود که بخش خصوصی شامل مطب ها، آزمایشگاه ها و کلینیک هاست و اکنون موضوع مورد بررسی، پسماندهای بخش خصوصی است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی تصریح می کند: بر همین اساس طبق قانون، تولید کننده های پسماند که واحدهای درمانی هستند باید درخصوص مدیریت پسماند خودشان، تا مرحله دفع اقدام کنند، در واقع ناظر عالی، دانشگاه علوم پزشکی است و اقدامات خود را انجام داده است و از طریق سازمان نظام پزشکی مطب ها را وادار به عقد قرارداد کرده که از طریق شرکت های ذی صلاحی که آن هم مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی است پسماند خود را تحویل دهند.

وی می افزاید: در این خصوص باتوجه به جلسه ای که روز یک شنبه گذشته برگزار شد، به گفته سازمان نظام پزشکی حدود 700 مطب برای دفع بهداشتی پسماند پزشکی خود قرارداد بستند و به سرعت این کار در حال پیشروی است و سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مکلف شده اند که این موضوع را تا پایان ماه به سرانجام برسانند.

عرفانی تاکید می کند: امیدواریم با فرصت دیگری که ایجاد می شود به سامان دهی کامل دست یابیم و دانشگاه علوم پزشکی را مکلف کردیم که این اقدام را تسریع بخشد.

بیش از 2 هزار و 500 مطب تولیدکننده پسماند عفونی

وی تصریح می کند: ظاهرا آن چیزی که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده این است که دو هزار و 300 تا 500 مطب، پسماند عفونی تولید می کنند اما این که ظرف مدت کوتاهی 700 مورد عقد قرارداد انجام شده، اقدام خوبی است که در جلسه ای که با حضور نمایندگان فرمانداری، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و سازمان مدیریت پسماند شهرداری برگزار شد این نتیجه حاصل شد که تا پایان این ماه این کار ادامه یابد و همه مطب ها برای دفع بهداشتی پسماندهای پزشکی عفونی خود به مرحله عقد قرارداد دست یابند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *