۱۵ میلیون پرونده قضایی، نشانگر نبود نشاط اجتماعی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: علت وجود انبوهی از پرونده‌های قضایی، نبود نشاط و شادمانی جمعی و عدم اهمیت به آن است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا پوریوسف در همایش استانی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی‌شدن امر مبارزه با موادمخدر که در هلال احمر برگزار شد، افزود: دو نوع نشاط در جامعه وجود دارد که از آن به‌عنوان نشاط اجتماعی و نشاط حسی نام می‌برند. نشاط اجتماعی،  مقوله‌ای اجتماعی است؛ بدین معنا که چه میزان حس امید، شادمانی، خوشبختی و خودشکوفایی در جامعه وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که اگر افراد جامعه ما حس آرامش و به‌زیستن داشته باشند، دارای نشاط اجتماعی هستند. افراد جامعه ما از لحاظ نشاط حسی، وضعیت مناسبی دارند و تا حدودی نشاط‌های حسی انفرادی ما بسیار قوی است. اما در زمینه نشاط اجتماعی کمبودهای بسیاری وجود دارد؛ چرا که اکثر هیجانات شادمانه و حسی ما انفرادی است و اجتماعی نیست.

پوریوسف خاطرنشان کرد: فعالیت‌های جمعی ما در عرصه اجتماع، همراه غم و اندوه است. برای نمونه در حرم، بایستی یکی اشک مارا دربیارد، در جمع‌های رسمی حتماً کسی هست که روضه‌خوانی کند تا گریه کنیم. نیازی ندارد که همواره با اندوه یاد ائمه بیفتیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: خشونت آنجایی است که نشاط اجتماعی وجود نداشته نباشد. در کشور ایران ۱۵ میلیون پرونده قضایی وجود دارد که ۳۰ میلیون نفر جامعه ما درگیر این پرونده‌های قضایی هستند. علت وجود انبوهی از این پرونده‌های قضایی نبود نشاط و شادمانی جمعی و عدم اهمیت به آن است.

پوریوسف با بیان اینکه «پایه‌های امنیت کودکی در سنین صفر تا دوونیم سالگی شکل می‌گیرد»، توضیح داد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان دلبستگی ایمن داشته باشند و بتوانند با جامعه ارتباط مناسبی برقرار کنند بایستی با اهمیت‌دادن و گفت‌وگو با وی امنیت او را فراهم کنیم. در غیر این‌صورت فردی بی‌اعتماد نسبت‌به جامعه بار خواهد آمد.

وی با اشاره به حضور اجتماعی زنان و اهمیت آن‌ها در بنیان خانواده خاطرنشان کرد: نخستین گام در ایجاد امنیت کودک گوش‌دادن است. هیچ‌گاه فکر نکنید که کار اجتماعی زنان موجب می‌شود که زن در رسیدگی به فرزندانش دچار مشکل شود و در طلاق مؤثر است، بلکه براساس آمارهای به‌دست آمده، اشتغال بانوان عامل تاثیرگذاری در افزایش طلاق نیست.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: هر زمان وجهه مادری و مادرانه بانوان کاهش یابد، اعتیاد زیاد می‌شود. نقش اصلی خانم‌ها ساخت محور خانواده است و باید سیستم خانواده را مادر راه ببرد.

پوریوسف توضیح داد: امنیت در جامعه ما زیاد است، اما بایستی حس امنیت را در جامعه افزایش دهیم. برای نمونه تغییر نرخ ارز و… در کشور به دلیل عدم وجود حس امنیت است؛ بنابراین بایستی مردم به مسئولان اعتماد کنند و تا  نشاط اجتماعی در جامعه به‌وجود آید.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *