دستگیری 132 محکوم متواری در مشهد

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: طرح دستگیری محکومین متواری از سال 96 به اجرا درآمده و تاکنون 132 نفر از محکومین دستگیر شدند.

سید امیر مرتضوی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد، افزود: در چارچوب اهمیت مسائل اقتصادی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی سه کمیسیون ‘حل اختلاف وحمایت از سرمایه گذاری مشروع، صیانت از قوانین و مقررات و نیز پیشگیری از بحران در واحدهای صنعتی در قوه قضاییه شکل گرفته که مسئولیت کمیسیون حل اختلاف برعهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 1393 تا پایان سال 1396 افزون بر سه هزار نشست توسط کمیسیون حل اختلاف با حضور صاحبان صنایع در خراسان رضوی برگزار و منجر به رفع مشکلات 965 واحد صنعتی شد. همچنین با جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی از بیکاری 33 هزار نفر فقط طی پارسال جلوگیری شد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: طی چهار سال اخیر 11 دفتر کمیسیون حل اختلاف و حمایت از سرمایه گذاری مشروع در مشهد، چناران، طرقبه شاندیز، کلات، نیشابور، گناباد، فریمان، تربت حیدریه، کاشمر و سبزوار تشکیل شده است.

حل مشکلات واحدهای تولیدی در مشهد

وی افزود: طی این مدت هزار و 369 بازدید قضایی توسط همکاران قضایی و متصدیان دفاتر حل اختلاف از واحدهای صنعتی خراسان رضوی انجام و منجر به احصا 14 معضل از جمله مالیات، ممنوع الخروج شدن صاحبان صنایع، وجود قوانین متناقض و متعدد، بدهی دستگاه‌های دولتی به واحدها و ارائه 14 راهکار برای حل آنها و در برخی موارد صدور بخشنامه شد.

مرتضوی ادامه داد: در همین چارچوب طی 554 بازدید و برگزاری 143 نشست با حضور صاحبان صنایع و سایر دست اندرکاران از تعطیلی 203 واحد صنعتی در خراسان رضوی جلوگیری شد.

وی گفت: همچنین با مداخله دستگاه قضا ‘میز خدمت' به منظور ارائه مشاوره به صاحبان واحدهای در شرف تعطیل و واحدهای آماده تاسیس در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و همچنین به صورت آزمایشی در شهرک صنعتی کاویان ایجاد شد.

معاون دادگستری خراسان رضوی افزود: پارسال نخستین کمیسیون حل اختلاف و حمایت از سرمایه گذاری مشروع تخصصی در شهرک صنعتی توس راه اندازی و ایجاد این کمیسیون و دفاتر آن در شهرستانهای مختلف باعث شد که فقط یک واحد صنعتی دراستان پلمب شود.

تقسیم کار ملی در وضعیت سفید

وی در ادامه این نشست خبری همچنین گفت: درجهت کاهش آسیب‌های اجتماعی تقسیم کار ملی برای همه استان‌های کشور انجام شده و در این چارچوب دادگستری کل خراسان رضوی سه محور پیشگیری از اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در نخستین ماموریت دادگستری خراسان رضوی در محورهای مذکور بر اساس تقسیم کار ملی که در شش ماه دوم پارسال انجام شد در حوزه پیشگیری و کنترل اعتیاد سه برنامه توسط این نهاد در سطح استان اجرا شده است.

مرتضوی ادامه داد: طی این مدت 46 دوره سبک زندگی اسلامی ایرانی ویژه معتادان بهبودیافته و سه دوره اقدامات در راستای عملیاتی کردن آیین نامه مراقبت بعد از خروج برای دو هزار معتاد تحت درمان، فاقد کارت مراقبت درمانی، کارتن خواب‌ها و متجاهر در خراسان رضوی برگزار شد.

وی گفت: در طول مدت اجرای ماموریت دادگستری خراسان رضوی 20 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در استان اخطار گرفتند، 34 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد پلمب شدند و پنج مرکز به سبب اخطارهای دریافت شد، که مکان خود را تغییر دادند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی به اقدامات برای ناامن کردن منطقه تولید و توزیع مواد مخدر نیز اشاره و بیان کرد: در مدت اجرای ماموریت هشت دوره اقدام عملیاتی انجام و منجر به کشف 60 هزار کیلوگرم مواد مخدر، پلمب هزار و 114 مرکز توزیع مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد، دستگیری 42 هزار نفر و انهدام 116 باند توزیع مواد مخدر شد.

ارجاع به مراکز مشاوره با بازخورد مثبت

وی در ادامه گفت: طبق قانون حمایت از خانواد، دعاوی مربوط به انواع طلاق به مراکز مشاوره ارجاع می شود که اقداماتی از سوی اداره کل دادگستری خراسان رضوی طی نخستین ماموریت خود انجام گرفت.

مرتضوی افزود: 10 کارگاه آموزشی برای 38 هزار و 347 نفر زوجین، 180 هزار جلسه مشاوره با زوجین در 88 مرکز مشاوره فعال، 60 دوره مهارتهای ارتباطی برای زوجین متقاضی طلاق، 23 کارگاه آموزشی برای ارتقای تاب آوری اجتماعی، ایجاد 17 مرکز ملاقات طفل خارج از کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و انجام 42 هزار و 860 مورد ملاقات در طول ماموریت اداره کل دادگستری برای پیشگیری از طلاق در خراسان رضوی انجام شد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار 30 مشاور مجرب و آموزش دیده در دادگاههای اطفال استان حضور می یابند که این اقدام در کنار برخی اقدامات دیگر فرهنگ سازی مانند برگزاری همایش و حضور در مدارس و حاشیه شهر و همکاری سمن‌ها باعث شده آمار زندانیان کودک طی سه سال اخیر به صفر برسد.

معاون دادگستری کل خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال طلاق توافقی در این استان پنج درصد افزایش، طلاق به درخواست زوجه 12 درصد کاهش و طلاق به درخواست زوج 22 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از دی ماه پارسال دعاوی نفقه و تمکین به مراکز مشاوره ارجاع شده که این مهم باعث کاهش دعاوی نفقه و تمکین در ماههای اردیبهشت و خرداد امسال نسبت به ماههای مشابه سال قبل شد.

بازخورد مثبت در اجرای مجازات‌های جایگزین حبس

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی همچنین گفت: در حوزه پیشگیری و کنترل مفاسد اجتماعی برای 23 نفر 660 دوره هفت ساعته به منظور اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکبان جرایم امنیت اخلاقی در استان برگزار شد که آنها خدمات آموزشی خود را به 13 هزار 200 مددجو در مدت مذکور ارائه کردند.

وی به استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس نیز اشاره و بیان کرد: در طول ماموریت این اداره کل برای پیشگیری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی 120 فقره رای در حوزه مجازات‌های جایگرین حبس از سوی نهادهای پذیرنده مانند شهرداری در خراسان رضوی صادر شد.

کاهش قتل عمد در استان

مرتضوی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ارتکاب به قتل عمد در سطح استان خراسان رضوی هشت درصد اما در مشهد 20 درصد کاهش داشت. وقوع آدم ربایی در سطح استان نیز 40 درصد کاهش یافت اما این آمار در مشهد تغییری نداشت.

وی گفت: ارتکاب به سرقت مسلحانه در سه ماهه نخست امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال 100 درصد کاهش یافت. همچنین تجاوز به عنف در سطح استان 27 درصد و در مشهد 77 درصد کاهش داشت.

معاون دادگستری کل خراسان رضوی افزود: کلاهبرداری نیز در سه ماهه نخست امسال در استان 34 درصد و در مشهد 26 درصد کاهش یافت، سرقت به عنف نیز در استان هشت درصد و 7.9 درصد در مشهد کاهش داشت.

افزایش تصادفات برون شهری

وی ادامه داد: میزان تصادفات درون شهری اعم از جرحی، تصادفی و فوتی هم در خراسان رضوی طی سه ماهه نخست پارسال 9 هزار و 277 مورد و در سه ماهه نخست امسال 6 هزار و 794 مورد بود. میزان تصادفات برون شهری نیز در سه ماهه نخست سال گذشته هزار و 885 مورد و در سه ماهه امسال دو هزار و 30 مورد بود.

مرتضوی گفت: میزان بروز نزاع فردی هم در سه ماهه نخست سال گذشته 17 هزار و 992 مورد اما در سه ماهه نخست امسال 14 هزار و 443 مورد و میزان بروز نزاع جمعی در سه ماهه نخست پارسال 90 مورد و در سه ماهه نخست امسال 120 مورد بود. همچنین طرح دستگیری محکومین متواری در دستور کار است که از سال گذشته تا کنون حدود 132 نفر شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: در خصوص مدیریت قضایی پرونده ها و جلوگیری از طولانی شدن پیگیری آنها در سه ماهه نخست امسال 120 مورد انجام شد. در خصوص اجرای طرح دستگیری محکومان متواری نیز 132 نفر از محکومان در استان دستگیر شدند.

معاون دادگستری کل خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال 1395 تاکنون دو هزار و 857 نفر از این استان در ‘سامانه سجام' برای جلب مشارکت عمومی در ارتقای سلامت امنیتی و اخلاقی ثبت نام و و این تعداد 218 مورد گزارش به سامانه ارسال کرده اند.همچنین تا کنون 30هزار نفر عضو این سامانه شده‌‌اند. این سامانه برای اعلام مشکلات مختلف در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وی همچنین از پلمب 190 حلقه چاه غیرمجاز با حجم چهار میلیون مترمکعب در خراسان رضوی خبر داد و افزود: بخش عمده مصارف آب از چاهها در استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید با اجرای روشهایی از منابع آب صیانت کرد.

انتهای خبر/ نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *