والیبال خراسان در تایم اوت

این روزها با پایان جام جهانی و لیگ ملت‌های والیبال برای تیم‌های ملی ایران تقریبا تمام جامعه ورزش در دوره سکون قرار دارند، چرا که تقریبا تمام مسابقات ورزشی داخلی نیز پایان یافته و همه منتظر آغاز فصل جدید هستند. شاید این روزها و سکون خبری در ورزش کشور برای ما ورزش دوستان سخت و طاقت فرسا باشد، اما فرصتی را ایجاد کرده که به یادآوری خاطرات و مقایسه سال‌های دورتر با سالی که گذشت بپردازیم.

به هر کجای ورزش خراسان که نگاه می‌کنیم یادآور جوانان با استعدادی است که با کمترین امکانات به بالاترین نقاط ورزش کشور رسیدند و حتی در تنگناها دست ورزش کشور را نیز گرفتند. یادآوری خاطره‌سازی خراسانی‌ها در فوتبال، کشتی، والیبال، هندبال و… همواره برای ما حس غرور به همراه دارد.

با وجود تمام این خاطرات به نظر می‌رسد امروز ورزش خراسان جایگاه خود را در کشور به خصوص در ورزش‌های تیمی از دست داده است. دیگر خبری از ابومسلم، علم و ادب و ثامن الحجج نیست و همه این تیم‌ها با مدیریت غلط و عدم توجه مسئولین به نابودی کشیده شدند.

در فوتبال اگر چه کمرنگ و بیمار، پدیده جای خالی ابومسلم را پرکرده اما در ورزش پر طرفدار والیبال پس از ثامن الحجج که دچار مشکلات فراورزشی شد دیگر تیمی پا به میدان نگذاشته است. این تیم‌ها اگر چه قهرمانی هم نداشته باشند ولی باز هم نماد هویت مردم استان در ورزش کشور هستند.

از سال 94 که تیمی در لیگ والیبال کشور نداریم وعده‌های بسیاری در خصوص بازگشت استان خراسان رضوی داده شده اما هنوز در میدان عمل اتفاقی رخ نداده است. در همین راستا صبح امروز به سراغ سرمربی تیم ثامن الحجج، آخرین نماینده خراسان در لیگ برتر رفته و با وی در خصوص شرایط والیبال استان به گفت وگو نشسته که متن آن را می‌خوانید.

ثامن الحجج تیمی موفق با وجود کمبود امکانات

این مربی بین المللی والیبال خراسان گفت: من از سال 86  تا 94 به جز سال 93 که به زاهدان رفتم و توانستیم تیم خراسان را شکست دهم، سرمربی تیم‌های والیبال خراسان بودم. در این سال‌ها ما با تیم ثامن الحجج توانستیم چهار سال پیاپی بین چهار تیم برتر کشور باشیم و حتی در سال 94 با وجود فاصله زیاد امکانات و بودجه ثامن الحجج با تیم‌هایی چون سایپا و بانک سرمایه، مقام سوم کشور را کسب کردیم.

جبار قوچان‌نژاد در گفت‌و‌گو با «صبح امروز» افزود: متاسفانه از سال 94 به بعد خراسان دیگر در لیگ برتر والیبال تیم ندارد که این موضوع از مشکلات بسیاری سرچشمه می‌گیرد و متولی این هیئت باید پاسخگوی آن باشد. متاسفانه فردی به هیئت والیبال خراسان رضوی وارد شده که با وجود شخصیت محترم و سالمی که دارد، از بدنه والیبال نیست.

به پیشنهاد داورزنی از انتخابات هیئت والیبال کنار رفتم

قوچان‌نژاد ادامه داد: در انتخابات هیئت والیبال، آقای حسین‌زاده رئیس فعلی هیئت، رقیب من بودند و من به پیشنهاد آقای داورزنی کناره‌گیری کردم تا در بحث فنی فعالیت کنم. ایشان بارها در برنامه‌های انتخاباتی تاکید کردند که ما در سال 96 تیم لیگ برتری خواهیم داشت و روند سال‌های 94 و 95 ادامه پیدا نخواهد کرد.

فاصله والیبال با بزرگان استان زیاد شده

وی افزود: متاسفانه وعده‌های آقای رئیس هیئت والیبال در سال 96 عملی نشد و این بخاطر افرادی است که اطراف ایشان را احاطه کرده و ارتباط را با جامعه والیبال بسیار کاهش داده‌اند. این افراد که محدودیت ارتباطی برای آقای حسین‌زاده ایجاد کرده‌اند موجب شدند فاصله بزرگان والیبال استان با ایشان زیاد شود و مدیریت در مسیر مناسب قرار نگیرد.

سرمربی سابق ثامن الحجج ادامه داد: من شنیده‌ام آقای حسین‌زاده قول داده‌اند سال 97 تیم لیگ برتری خواهیم داشت اما باید پاسخگو باشند که این اتفاق به چه شکل رخ خواهد داد. ما به عنوان یک عضو جامعه والیبال بابت فرصت‌های از دست رفته از آقای حسین‌زاده گله‌مند هستیم و کاش بیشتر با موافقان و مخالفان شیوه مدیریت خود تعامل داشتند تا به تشخیص بهتری می‌رسیدند.

وی تصریح کرد: متاسفانه آقای حسین‌زاده بخاطر نبودن در جامعه والیبال اطلاعات کافی از ظرفیت‌های انسانی استان ندارند و اطرافیانشان نیز در این زمینه به ایشان مشاوره صحیح نمی‌دهند.

در گذشته از 80 درصد مربیان استان استفاده می کردیم

قوچان‌نژاد با بیان اینکه در تمام سال‌هایی که من مربی تیم والیبال خراسان بودم هر سال پله به پله پیشرفت داشتیم و تقریبا از تمام ظرفیت‌های استان بهره بردیم، اظهار کرد: در این دوره ما از 70 تا 80 درصد مربیان استان کمک گرفتیم تا جایی که تنها آکادمی باشگاه میزان 400 نفر را آموزش داده بود و در رده‌های سنی مختلف بکار می‌گرفت اما مشکلاتی که برای میزان به وجود آمد این روند را دچار مشکل کرد.

وی افزود: اکنون نیز باید با کمک یک حامی خوب، تیم لیگ برتری داشته باشیم چرا که قله و هدف ورزشکاران در هر استان رسیدن به تیم لیگ برتری آن حوزه است و نقش موتور محرک را بازی می‌کند. امیدوارم آقای حسین‌زاده بتوانند با وجود تمام مشکلات، امسال تیمی را راهی لیگ برتر کنند چرا که هرچه این اتفاق با تاخیر بیشتری رخ دهد مشکلات بیشتر شده و شرایط دشوارتر می‌شود.

قوچان‌نژاد در خصوص مشکلات مالی آن دوره گفت: البته مشکلات مالی در دوره ما نیز وجود داشت اما با برنامه‌ریزی دقیق تیم را به صورت پله‌ای رشد می‌دادیم، تا جایی که با وجود کمبود شدید منابع مالی چند سال بین 4 تیم برتر کشور بودیم.

دوباره به نقطه شروع بازگشتیم

وی ادامه داد: اکنون ما به نقطه اول بازگشتیم و باید به دنبال راهی کردن تیم به لیگ برتر و بررسی دلایل عدم موفقیت در این چندسال باشیم. قطعا این کار بسیار سخت است و نیاز به همکاری تیمی دارد اما به نظر من تیم آقای حسین‌زاده نه تنها به ایشان کمک نمی‌کند بلکه ضربات زیادی را نیز به ایشان وارد کرده است.

قوچان‌نژاد تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که سال گذشته در رده نوجوانان و جوانان فعالیت‌های خوبی داشتیم، کما اینکه تیم نوجوانان ما که به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرده بود توانست به دسته بالاتر صعود کند اما پیشانی هر ورزشی تیم لیگ برتری آن است و در کنار آن باید به پشتوانه سازی فکر کرد تا ورزشکارانی که رشد می‌کنند ناچار به کوچ به دیگر استان‌ها نباشند.

نداشتن تیم لیگ برتری به همه آسیب می‌زند

این مربی کهنه کار والیبال استان گفت: این نداشتن تیم لیگ برتری به همه علاقمندان، فعالان و حتی رسانه‌های ورزشی استان صدمه می‌زند. من واقعا امیدوارم آقای حسین‌زاده با یک نگاه آینده بینانه مدیریت کرده و تیم خوبی را راهی لیگ برتر کند. اگر ما هرچه سریعتر چنین تیمی تشکیل دهیم، استعدادهایی مانند پوریا یلی ناچار به توپ زدن در دیگر استان‌ها نمی‌شوند.

وی افزود: استان خراسان از سال‌ها قبل و حتی قبل از انقلاب یکی از قطب‌های والیبال کشور بوده است اما اکنون خبری از آن صلابت نیست و این حاصل مشکلات مالی و مدیریتی است. همه چیز را نباید به مسائل مالی ربط داد، ورزش استان در ایجاد رابطه، هماهنگی و ایجاد سیستم‌های ورزشی ضعف بسیاری دارد.

از خیرین ورزشی نامی برده نمی‌شود

قوچان‌نژاد در خصوص حضور حامیان مالی گفت: در همه شهرها از شهرداری برای تیم ورزشی کمک می‌گیرند اما ما منتظریم شهرداری گام پیش گذاشته و ما را کمک کند. در دوره‌های گذشته ما کمک‌های بسیاری از شورای شهر، شهرداری، صنعتی‌ها و خیرین ورزشی داشتیم اما اکنون چطور؟ در این چند سال کجا از خیرین ورزشی نامی برده شده تا از آن‌ها تقدیر شود؟

وی افزود: سال‌های زیادی شهد ایران، آدنیس و الکترولوکس، پارت لاستیک و… کمک حال ورزش استان بودند و از میزان و ثامن الحجج نیز باید به عنوان دو حامی خوب و قوی برای والیبال و بسیاری از رشته‌های ورزشی استان نام برد، اما چه کسی از آن‌ها یاد می‌کند؟ این موسسات اگر هر مشکل داشتند اما خاندان حلمی و خاندان میرعلی کمک‌های بسیاری به ورزش ما کردند. امروز یادی از آن‌ها نمی‌شود و اگر روزی احیا شوند دیگر کمکی به ورزش نخواهند کرد چون کسی در سختی‌ها سراغی از آن‌ها نگرفته است.

شهرداری تبریز 25 تیم لیگ برتری دارد

قوچان نژاد در خصوص نقش نهادهایی چون شهرداری ابراز کرد: کافی است نگاهی به شهر اردکان یزد کنیم و ببینیم که تمام این شهر به اندازه یک خیابان است اما کمک شهرداری و شورای شهر و دیگر مسئولین شهری باعث شده تیم لیگ برتری داشته باشند. شهرداری تبریز 25 تیم در لیگ برتر رشته‌های مخالف دارد. کافی است نگاهی به نام تیم‌های مختلف در رشته‌های ورزشی بیندازید تا به نام‌هایی چون شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، شهرداری اراک، شهرداری رشت و… برسید که نشان دهنده نقش این نهاد در ورزش شهرها است.

باید به دنبال امکانات شهرداری باشیم نه پول

وی تصریح کرد: البته مشکل از شهرداری مشهد نیست بلکه مشکل از اداره کل ورزش و جوانان است که توان ایجاد هماهنگی بین هیئت‌ها و شهرداری را ندارد. هرگاه به سراغ شهرداری می‌رویم، درخواست پول‌های کلان داریم پس طبیعی است که شهرداری موضع گیری کند. آیا شهرداری کمک دیگری از جمله ایاب و ذهاب، مجموعه‌های ورزشی و امکانات سخت افزاری نمی‌تواند داشته باشد؟

سرمربی سابق تیم ثامن‌الحجج گفت: اگر این امکانات را از شهرداری بگیریم و بتوانیم با کمک هیئت‌ها پتانسیل‌های جوانان را بروز دهیم، خود شهرداری‌ها راغب به تیم‌داری و هزینه کردن می‌شوند. این تنها منحصر به شهرداری نیست بلکه بسیاری نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر نیز توان این کار را دارند، اما این امر به خوبی توسط  اداره ورزش و جوانان پیگیری نمی‌شود.

شهردار مشهد یکی از دلسوزترین مسئولین شهر است

وی افزود: من اطمینان دارم شهردار مشهد یکی از دلسوزترین مسئولین این شهر است که می‌تواند و علاقه دارد کمک‌های بسیاری به ورزش کند، کما این که این کار را کرده و بسیاری از امکانات سیاه‌جامگان را تامین کرد. متاسفانه کسی به دنبال تعامل سازنده با این فرد نیست.

قوچان‌نژاد ادامه داد: چهارسال قبل هندبال و کشتی خراسان قهرمان ایران بودند اما اکنون تیم ندارند، والیبال جزو چهار تیم برتر کشور بود اما اکنون تیم ندارد، بسکتبال به تازگی به لیگ رسیده اما برنامه درستی ندارد. از دوتیم لیگ برتری فوتبال اکنون یک تیم مانده و همه منتظرند تا پدیده نیز به شکلی از بین برود. این‌ها ضعف ورزش ما در این چهار سال نشان می‌دهد.

تا ما اصرار نکنیم کسی پا پیش نمی‌گذارد

وی در پایان گفت: من بر این موضوع تاکید دارم که کسی در اداره ورزش و جوانان به فکر وارد کردن این افراد و نهادهای اثرگذار به ورزش نیست. کسی به سراغ بانک‌ها برای تعامل نمی‌رود، کسی با سازمان‌ها بنیان همکاری را ایجاد نمی‌کند.  بدون شک تا ما اصرار و پیگیری نکنیم هیچ نهادی پا پیش نخواهد گذاشت.

انتهای گزارش/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *