نیازمند تغییر نگاه و رفتار همگانی هستیم

در بحث پوشش بیمه ای برای ترک اعتیاد ما جزو استان های پیشرو هستیم که با 65 مرکز خصوصی در این زمینه قرارداد بستیم و در سال 96 در این حوزه حدود 17 میلیارد ریال هزینه کردیم . هر کدام از این موسسات نیز به صورت متوسط ماهانه دو میلیون و صد هزار تومان برای ما هزینه دارند

در دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری یکی از محورهای تبلیغاتی حسن روحانی و دولت تدبیر و امید تکیه بر امر بهداشت و سلامت و تاکید بر فراگیر کردن خدمات این بخش برای تمام اقشار جامعه بود. موضوعی که سعی شد با اجرای طرح هایی چون طرح تحول سلامت به آن جامه عمل پوشانده شود.

با وجود تمام تلاش ها و اجرای برنامه های مختلف به نظر چندان طرح های حوزه بهداشت و سلامت موثر عمل نکرده و توزیع عدالت در این بخش موفق نبوده است. یکی از این مسائلی که همواره حواشی زیادی پیرامون خود داشته  بیمه سلامت است که قرار بود نگذارد هیچ فردی فاقد پوشش بیمه ای باشد اما از آبان ماه 96 پذیرش جدید آن قطع شد و سپس خدماتش به مراکز دولتی محدود شد.

صبح امروز برای بررسی حواشی حول این بیمه و شرایط کنونی آن به سراغ مدیرکل سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی رفته و با وی در خصوص تمام حواشی و دستاوردهای این سازمان به گفت و گو نشسته که در ادامه متن آن را می خوانید.

تغییر رفتار کمک بزرگی به منابع می کند

مدیر کل سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: همه باید در بحث رفتارهای حوزه سلامت فعالیت ویژه ای داشته باشیم تا در مردم تغییر نگرش و پس از آن تغییر رفتار ایجاد کنیم. با این کار مردم از خوددرمانی و تجمیع دارو در منازل دست بر می دارند و با تغییر رفتار در خدمات دهنده و خدمات گیرنده به ذخیره و مصرف صحیح منابع سلامت کمک بزرگی می شود.

علیرضا رمزی در ادامه افزود: در بخش سلامت سیاست ها بر این اساس نیست که با محدودیت منابع خدمات نیز کاهش یابد، بلکه بحث این است که با این کمبود منابع باید مصرف بهینه را بیاموزیم. در بخش سلامت بحث های منابع، ساختار، قوانین، روش پرداخت و رفتارها مطرح هستند. در راستای همین تغییر رفتار بوده که برخی داروهای بدون نسخه و پرمصرف از لیست بیمه ای خارج شده است.

وی افزود: در سال جاری سقف اعتبارات بیمه سلامت و به تبع آن استان ها کاهش داشته و موجب شده دست سازمان بسته باشد. امیدوارم رسانه در این بحث کمک حال ما باشند و این موضوع را اطلاع رسانی کنند.

رمزی ادامه داد: در حال حاضر در سرتاسر استان  سه میلیون و 636 هزار نفر بیمه شده داریم که شامل 415 هزار نفر کارکنان دولت، یک میلیون 886 هزار نفر روستایی، 940 هزار نفر صندوق سایر اقشار،20 هزار و 268 نفر بیمه ایرانیان و یک میلیون و 174 هزار نفر بیمه سلامت رایگان هستند.

بیمه ایرانیان، سالانه 264 هزار تومان به ازای هر نفر

وی افزود: اتفاق مهمی که در سال گذشته افتاد این بود که از یکم آبان بیمه سلامت پذیرش جدید نداشت و تنها به کسانی که از قبل تحت پوشش این بیمه بودند خدمت می دهد. کسانی که از این تاریخ به بعد فاقد هر گونه پوشش بیمه باشند باید تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار بگیرند که این بیمه سالانه به ازای هر نفر مبلغ 264 هزار تومان دریافت می کند.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به این که بیمه سلامت همگانی دیگر پذیرش جدید ندارد و سرویس دهی این بیمه فقط  در مراکز دولتی انجام می شوند، بیمه ایرانیان جایگزین مناسبی بود که با دریافت این هزینه اندک سرویس دهی کاملی در مراکز دولتی و خصوصی ارائه می کند.

رمزی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که 264 هزار تومان تنها 50 درصد از مبلغ حق بیمه است و 50 درصد دیگر را دولت پرداخت می کند. پوشش این بیمه نیز همانند سایر دفترچه ها است و پرداختی بیمار برای درمان های سرپایی 30 درصد و درمان هایی که نیاز به بستری دارد 10 درصد است.

بیمه سلامت حامی اقشار ضعیف جامعه است

وی ابراز کرد: یکی از ضعف های اجرای طرح بیمه سلامت این بود که اعلام کردند هر فردی که بیمه ندارد می تواند از این بیمه استفاده کند در صورتی که باید اعلام می شد تنها کسانی که توان پرداخت حق بیه ندارند می توانند از این بیمه استفاده کنند.

رمزی گفت: متاسفانه بسیاری بخاطر رایگان بودن بیمه سلامت و نظام اداری آسان تر آن بیمه های سابق خود را کنار گزاشتند و به این بیمه روی آوردند که این امر موجب فشار بسیار بر این بیمه شد. تا قبل از شروع این طرح پیش بینی میشد نهایتا 500 هزار نفر نیاز به بیمه سلامت داشته باشند و ثبت نام کنند اما اکنون این بیمه یک میلیون و 570 هزار نفر ثبت نام کردند.

بر اساس آمار نباید کسی فاقد پوشش بیمه باشد

وی افزود: عدم پذیرش افراد جدید از این جهت صورت گرفته که نظام اطلاعاتی بیمه کامل شود و کسانی که بیمه های دیگری دارند از بیمه سلامت استفاده نکنند. با احتساب سه میلیون و 600 هزار بیمه شده در این سازمان، بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی به اضافه افرادی که در نیروهای مسلح، کمیته امداد و… بیمه شده اند دیگر نباید کسی باشد که پوشش بیمه ای نداشته باشد.

مدیرکل سازمانبیمه سلامت خراسان رضوی ادامه داد: با این حال هنوز هم افرادی را داریم که بیمه ندارند و این یعنی کسانی از چند بیمه به صورت همزمان استفاده می کنند. البته من فکر میکنم کمتر از یک درصد جمعیت استان فاقد پوشش بیمه باشند که آن هم می تواند بخاطر مهاجرت از سایر استان ها و یا تابع های فاقد اوراق هویت باشد.

وی افزود: یکی از بیمه هایی که در این چندسال بسیار موجب خوشحالی من شد بحث بیمه اتباع بود اما متاسفانه برخلاف پیش بینی های ما با وجود خدمات بسیار مناسب، مورد استقبال قرار نگرفت.

گزارشی مبنی بر کمبود داروهای سرطانی نداشتیم

رمزی در مورد بحث کمبود داروهای بیماران سرطانی در مشهد گفت: این بحث وجود دارد که گاهی برخی داروها از تعهد بیمه ای خارج است اما ما گزارشی مبنی بر کمبود این داروها در شهر و استان نداشته ایم. امکان دارد برخی داروها در برهه ای از زمان بنابردلایلی کمیاب شود اما قطعا برای مدت طولانی نیست که البته پاسخگوی علت این موضوع نیز باید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باشد.

خراسان رضوی پیشرو در بیمه ترک اعتیاد

وی در خصوص پوشش بیمه ای مراکز ترک اعتیاد گفت: در بحث پوشش بیمه ای برای ترک اعتیاد ما جزو استان های پیشرو هستیم که با 65 مرکز خصوصی در این زمینه قرارداد بستیم و در سال 96 در این حوزه حدود 17 میلیارد ریال هزینه کردیم . هر کدام از این موسسات نیز به صورت متوسط ماهانه دو میلیون و صد هزار تومان برای ما هزینه دارند.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی تصریح کرد: تمام این اقدامات با همکاری نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و سایر عزیزان در شورای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته تا هرکسی که دارای هرگونه پوشش بیمه ای است بتواند از خدمات این طرح استفاده کنند. البته در مورد نوزادان این خدمات با دفترچه مادر صورت می گیرد که اگر مادر بیمه نداشته باشد می توانند برای نوزاد دفترچه بگیرند.

تعهدات به بیماران خاص بدون هیچ کاستی

رمزی در خصوص اقدامات بیمه سلامت برای بیماری های خاص گفت: در بخش  بیماری های خاص پنج بیماری تعریف شده که شامل ام اس، هموفیلی، پیوند کلیه، تالاسمی و مزمن کلیوی هستند. هر چه در تعهد بیمه ها در خصوص این بیماری ها باشد ما نیز بدون هیچ کاستی انجام می دهیم.

وی افزود:  تعداد این بیماران که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از در سال 94  که چهار هزار و 496 نفر بوده در سال 95 به پنج هزار و 265 نفر و در سال 96 به پنج هزار و 794 نفر رسیده است. در سال 95 و 96 مراجعه بیماران خاص رشد 11 درصدی داشته و هزینه ای که برای این بیماران در سال 96 صورت گرفته 90 میلیارد و 761 میلیون تومان بوده و جمع کل هزینه های سال گذشته سازمان یک هزار و 209 میلیارد تومان بوده است.

رمزی تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز تمامی این هزینه پرداخت نشده و طلب های داروخانه ها تا بهمن، بخش خصوصی تا خرداد ماه و دانشگاه ها تا تیرماه پرداخت شده است.

خراسان رضوی تا شهریور آماده حذف دفترچه‌ها

مدیرکل سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی در خصوص طرح حذف دفترچه های بیمه گفت: طرح حذف دفترچه ها در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می شود که این طرح در خراسان رضوی پیشرفت خوبی داشته و سیستم HIS بیشتر بیمارستان های دولتی  به سامانه این طرح متصل شده اما این طرح نیازمند الزامات دیگری نیز هست که هنوز فراهم نیست.

رمزی ادامه داد: مهلت فراهم کردن شرایط این طرح تا شهریور ماه است و امیدواریم با ایجاد شرایط لازم، این طرح در خراسان رضوی کلید بخورد. حذف دفترچه ها می تواند کمک بسیاری به نظام بهداشت و درمان ما داشته باشد چرا که سیستم جامع اطلاعات از بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند و البته در ارائه خدمت بهتر به بیماران نیز بسیار موثر است.

 

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *