نمی‌شود مسئولیت داشته باشیم اما اختیار نه

نشست معاونین فرهنگی اجتماعی شهرداری کلان شهرهای کشور به میزبانی شهرداری مشهد با حضور معاونین شهرداری هشت کلانشهر مشهد، تهران، اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، کرج، قم و مشهد چهارشنبه سیزدهم تیرماه در مشهد برگزار شد

شهردارمشهد مقدس در این نشست با اشاره به این که وظیفه شهرداری تنها ترویج فرهنگ شهروندی است اما در مناسبت‌های مختلف مسئولیت‌های اجرایی را به دوش شهرداری می‌گذارند، اظهارکرد: مسئولیت خوب است اما با اختیارات لازم، این نمی‌شود که مسئولیت داشته باشیم اما اختیار نداشته باشیم.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: چالش ما این است که جایگاه شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ کجاست؟

وی با اشاره به این که اولین فرهنگسرای تهران با عنوان فرهنگسرای بهمن در سال 72راه اندازی شد گفت: این محل قبل از این کشتارگاهی بود که سیمای شهر را زشت کرده بود، در واقع نهضت فرهنگسرا‌سازی از اوایل دهه ٧٠ در تهران شروع شد و فعالیت فرهنگی شهرداری‌ها چنان گسترده شده که همه سازمان‌هایی که در امور فرهنگی اجتماعی وظیفه‌مند هستند از شهرداری‌ها توقع دارند که بودجه و اعتبارات دولتی را آنها بگیرند و شهرداری‌ها وظیفه آنها را انجام بدهد و آنها ایراد بگیرند.

شهردار مشهد مقدس با اشاره به این که معاونان فرهنگی کلان شهرها بنشینند و در این زمینه‌ها سیاست‌گذاری کرده و به نتیجه برسند، اظهار کرد: اگر در امور فرهنگی ما موظف هستیم، پس چرا اختیارات لازم را نداریم؟ لذا باید تبیین شود که وظیفه شهرداری‌ها ترویج فرهنگ شهروندی است و اگر این موضوع نیاز به اساسنامه جدید دارد آن را تدوین کنید.

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها نباید به گونه‌ای باشد که وظیفه اصلی فرهنگی‌مان که همان ترویج فرهنگ شهروندی است فراموش شود، اکنون شهرداری مشهد 18فرهنگسرا دارد و با کلی هزینه اداره می‌شود، اما متاسفانه در راستای ترویج فرهنگ شهروندی کمتر استفاده می‌شود.

تقی زاده خامسی گفت: اگر در این نشست‌ها بنشینید و سیاست‌گذاری کرده و به نتیجه برسید، این سیاست‌ها را در جلسات شهرداران کلان شهرهای کشور مطرح و از آن حمایت خواهیم کرد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به تغییرات ساختاری که در حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری‌ها رخ داده، گفت: این تغییرات عوارض و مشکلاتی نیز در این حوزه ایجاد کرده است. بر این اساس تبادل نظر در جلسات در دستور کار قرار گرفته تا میزان تاثیرات عوارض یاد شده را کاهش داده و در همسویی و همگامی بین حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها موثر واقع شود.
هادی بختیاری هدف دیگر برگزاری این نشست را برنامه‌های دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) دانست و اظهار داشت: مشهد به عنوان شهری که مضجع شریف رضوی در آن قرار دارد و افتخار میزبانی و خادمی بارگاه رضوی را دارد، می‌تواند برکات معنوی و آثار این میزبانی را با سایر شهرداری‌ها به اشتراک بگذارد.
وی افزود: چه اینکه بنیاد ملی امام رضا(ع) نیز تمایل به برقراری تعامل در این حوزه را با سایر کلانشهرها دارد.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: تعامل بر مبنای گرامیداشت دهه کرامت و سنت و سیره رضوی از دستور کارهای دیگری است که مورد بررسی قرار دارد.

تثبیت سیاستهای یکپارچه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی

احسان اصولی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد در این نشست اظهار کرد: تثبیت سیاستهای یکپارچه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی می تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد. زیرا کلانشهرها مرجع و محل رجوع شهرهای اقماری و کوچک است و نوع سیاستگذاری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی میتواند اثرات خود را داشته باشد.عدم همافزایی و استفاده نکردن از پتانسیل دستگاههای مختلف به شکل همسو میتواند مشکل ساز شود و بایستی نگاه جدیدی شکل گیرد و باید بر مبنای این هم افزایی برنامهها، عملکردها و میزان اثربخشی فعالیتها را ارتقا بخشیم.

جامعه پویا با اندیشه های مختلف

وی ضمنا به این که از شروع فعالیت دور پنجم شورای شهر چند نقصان در فضای فرهنگی احصا شده که باید رفع گردد اشاره کرده و گفت:جامعه پویا به افکار مختلف نیاز دارد تمام دیدگاهها و اندیشههای خود را به صورت متوازن در عرصههای مختلف به ویژه در مدیریت شهری متمرکز کند و در این راستا جریانهای سیاستگذاری نباید به سمتی حرکت کند که توازن را بر هم بزنند. در این صورت گاها یک سلیقه بیش از سایر سلایق مورد توجه قرار میگیرد. در ماموریتهای اصلی اگر ایراداتی وجود دارد، مدیریت شهری مکلف است نسبت به رفع آن اقدام کند و در نهایت باید خروجی مطبوعی از مدیریت شهری حاصل شود.

احسان اصولی هم چنین در ادامه بیان کرد:اگر به وحدت رویه برسیم میتوانیم محل اثر و تغییر رفتار باشیم و در نهایت به جامعهای آگاه نسبت به برخی از مسائل شهری و آموزش دیده دست یابیم. تنوع بخشی توزیع اعتبارات و ظرفیتهای ساختاری آسیب و ایرادی است که سبب میشود منابع در حوزههای مختلفی توزیع نشود و در نهایت خروجی مبتنی بر رفتار موثر نداشته باشیم.

اهواز شهر بدون آب و هوا

هم چنین احمد سراج معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز در این نشست اظهار کرد: اهواز علیرغم اینکه امروز به شهر گرد و غبار و بی آبی معروف شده و کل استان خوزستان به واسطه بیآبی تعطیل است. در تمام این ایام تا پایان تابستان ساعت کاری ادارات شهر اهواز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ و نیم بعد از ظهر برقرار است که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است و از این شرایط ناگزیر هستیم اما اهواز پایتخت دفاع مقدس و دروازه ورود تشیع به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است اهواز شهر پل هاست،اهواز شهر علی بن مهزیار یار با وفای علی بن موسی الرضا است.

وی در ادامه بیان کرد: معاون فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها میتوانند نسبت به این  موضوعاتی که در رابطه با دو شاخصه شهر اهواز مطرح است به عنوان یک هویت ملی کمک کنند و با استفاده از عناصر هویت ملی خودمان و با کمک یکدیگر در راستای اعتلای فرهنگ و هنر گام های موثری برداریم. امروز بخش عمده ای از ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی را می توانند شهرداری ها و حوزه فرهنگی اجتماعی کلانشهرها عهده دار شوند. و هرگونه قدمی که کلانشهرها در حوزه فرهنگی اجتماعی بردارند قطعا در کلان کشور موثر خواهد بود.

وی افزود: در حوزه اجتماعی قطعاً سلایق مختلف مردم تأثیر دارد و مردمی کردن این حوزه آن تاثیرگذاری ما را در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر خواهد کرد. مردم به شهرداری ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی اعتماد دارند و از هرگونه برنامه ای که امروز شهرداری ها در حوزه فرهنگی اجتماعی برگزار می کنند یا آموزش هایی که گام هایی را در راستای آموزش شهروندی برمیدارند استقبال میکنند. و به طور کلی مردم با هرگونه سلیقه و اندیشه مختلف به شهرداری ها در این زمینه توجه بیشتری دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی امروز در تمام کشور به ویژه کلان شهرها معضلات بسیاری را برای حوزه شهری، مدیریت شهری و کلان سبک زندگی اسلامی ما به وجود آورده است. برخی از کلان شهرها به ویژه اهواز و مشهد با معضل حاشیه نشینی روبرو هستند و این هم اندیشی می تواند در این رابطه بسیار تاثیر گذار باشد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *