نزاع و تصادفات رانندگی همچنان در صدر

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: نزاع و پس از آن تصادفات رانندگی عمده ترین آمار مراجعین به پزشکی قانونی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

سیدآریا حجازی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قضاییه در اداره پزشکی قانونی مشهد برگزار شد افزود: مرکز پزشکی قانونی به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های تابع قوه ‌قضاییه در استان خراسان رضوی با 250 پرسنل که در 24 مرکز در سطح استان در حال فعالیت هستند و در سال گذشته به 140هزار مراجعه کننده در بخش‌های مختلف معاینات،کمیسیون و تشریح ارائه خدمات داشته است.

وی با بیان اینکه  در طی سال گذشته کل مصدومان  129هزارو 591 مورد بوده که نسبت به سال 95 یازده  درصد کاهش داشته تشریح کرد:1 درصد این مصدومیت‌ها مربوط به نزاع‌ها بوده که 38 هزار و 420 نفر را شامل میشود و نیز با کاهش 1درصدی نسبت به سال گذشته  روبرو بودیم .

حجازی با ارائه افزایش آمار 12درصدی تصادفات جرحی در سال 96نسبت به سال گذشته گفت:30 هزار و 940 نفر در سال گذشته بر اثر تصادفات جاده‌ای دچار جراحت گشته‌اند که متاسفانه این ارقام با توجه به پیشگیری‌ها و اعمال قانون و ارائه راهکردهای پلیس باز هم نسبت به سال گذشته خود افزایش پیدا کرده است که این خود گویای این ماجراست که برای تصادفات جاده‌ای باید راهکارهای بهتر و موثرتری ارائه گردد.

وی آمار فوتی بر اثر تصادفات در سطح استان 1هزار 126 نفر اعلام کرد و توضیح داد: این آمار به دست آمده در سال گذشته طی تصادفاتی صورت گرفته است که عدد 373 نفر فوتی از شهر مشهد را نیز شامل می‌شود که این آمار در سطح مشهد و کاهش 0.8درصدی و در سطح استان را با کاهش 0.6 شاهد هستیم.

نیاز به راهکارهای جدی‌تر برای کاهش آمار تصادفات

مدیرکل پزشکی قانونی مشهد درخصوص ارائه راهکاری برای کاهش تصادفات جاده‌ای و خیابانی خاطر نشان کرد:اگرچه ما در زمینه تصادفات کاهشی را شاهد هستیم اما این درصد کاهش زیاد ملموس و آنچه که انتظار میرود نیست که نشان دهنده‌ی این موضوع است که این امر  نیازمند تدابیری است و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کرده و اگر این آمار رو به کاهش نیست پس نیازمند راهکارهای جدی جهت فرهنگ سازی درسطح استان و کل کشور هستیم.

وی افزود:سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در سطح کشوری برای بهبود و تعمیرات مشکلات هندسی خیابان ها و راه‌ها تعبیر و تخصیص داده شده است که ما توقع داریم این کاهش آمار تصادفات خیلی بیشتر و ملموس تر باشد و همین امر سبب شده که متوجه این موضوع نشان‌دهنده آن است که برای فرهنگ‌سازی باید راه‌های بهتر و اساسی تری را پیش بینی کرد و این صرفا توسط صدا و سیما و ارگان‌های فرهنگ ساز به تنهایی نتوانند از پس آن بربیایند و ملزم ارگان‌ها و نظام های قوی تری برای نتیجه‌گیری مطلوب هستیم.

حجازی با اشاره به اینکه آمار فوتی‌های بر اثر گازگرفتگی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته، عنوان کرد:فوتی‌های حادثه برق گرفتگی در سال گذشته  ۳۵ مورد بود که ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۵ کاهش داشته اما در مبحث غرق شدگی شاهد افزایش ۴۲ درصدی نسبت به سال ۹۵ بوده  که با توجه به بارندگی‌های امسال و با اطلاع رسانی دقیق در این زمینه می توان به کاهش آمار فوت در این زمینه کمک کرد.

کاهش کودک آزاری!

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی افزود:در سال گذشته ۱۳۹ نفر بر اثر سوختگی جان باخته اند که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۳ درصدی را داشته ایم همچنین مصدومین حوادث کار ۲ هزار و ۲۴۷ مورد بود که نسبت به سال ۹۵ رشد ۶.۵ درصدی را به دنبال داشته است که شاید افزایش این نرخ معلول مشکلات اقتصادی نیز باشد.

صدور بیش از  هزار مجوز سقط درمانی

حجازی با اشاره به اینکه در سال گذشته با ۱۲۰ مورد کودک آزاری کاهش ۱۰ درصدی را داشته ایم ادامه داد:همچنین هزار و 186 مجوز سقط درمانی(مجوز سقط در حالی صادر شده که تولد نوزاد باعث صدمه دیدن و یا حتی مرگ مادر و یا به دنیا آمدن نوزاد با نقص مادرزادی) در خراسان رضوی صادر شده است که  2.5 درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش پیدا کرده است.

وی نیز زمان رسیدگی در پزشکی قانونی به درخواست های کمیسیون  را بر اساس زمان نرمال کشور ۲۳ روز دانست و ادامه داد:ممکن است پرونده‌ای بنا به مقتضیات 3 روز طول بکشد اما ممکن است شاهد پروسه 2ماهه برای پرونده دیگر نیز باشیم و در معاینات نیز از زمان مراجعه و معاینه تا اعلام جواب 45 دقیقه زمان طول میکشد و یادآور شد که ممکن است اشخاصی برای معاینات بالینی نیز بیشتر از چند ماه پروسه اداری به طول بی‌انجامد.

وی با بیان اینکه مجموع مراجعین مصدوم به پزشکی قانونی در ۲ ماهه اول سال جاری ۳۱ هزار و ۲۶۶ مورد بوده، تشریح کرد: در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری ۶ هزار و ۴۴۷ مورد نزاع، ۵ هزار و ۴۰۳ مورد تصادف منجر به جرح، ۳۱۹ مورد حادثه کار، ۱۸۵ مورد سقط درمانی و ۵۹۵ مورد فوت در استان داشته‌ایم که ۱۵۶ مورد آن بر اثر تصادفات بوده است.

افزایش همسرآزاری

حجازی در خصوص همسرآزاری خواهان اطلاع‌رسانی دقیق‌‌تر و آگاهی بیشتر شد و گفت: با اینکه متاسفانه در این خصوص فعلا آمار دقیقی در دست نیست اما می‌توان تنها به این موضوع بسنده کرد که در این زمینه نیز متاسفانه شاهد افزایش آمار همسر آزاری بودیم.

وی تشریح چگونگی تشخیص و ارجاع کودک‌آزاری این‌گونه بیان کرد:اگر کودک‌آزاری صورت بگیرد و در حین معاینه پزشک به این موضوع شک کند ابتدا بهزیستی را در جریان این موضوع قرار میدهند و اینگونه کارشناسان بهزیستی کودک را در صورت صحت به پزشکی قانونی آورده تا از نوع و شدت و نحوه کودک‌آزاری اطلاع پیدا کرده و بعد از آن نیز به اقدامات بعدی بردازند.

سختی کار و مزایای پایین علت کمبود نیرو

مدیر مرکز پزشکی قانونی استان در خصوص کمبود نیروی انسانی این مراکز توضیح داد: ما برای جذب پزشکین در این مراکز دچار مشکل هستیم زیرا این مسئولیت سنگینی است و در مقابل ارج و دستمزد زیادی نیز به همراه ندارد و مزایای این رشته در مقابل رشته پزشکی بسیار پایین است و همین امر سبب شده است که در استخدام نیروی انسانی در جهت جذب پزشک ناموفق باشیم و با کمبود نیرو مواجه هستیم.

حجازی درآخر یادآور این موضوع شد که بیش‌ترین هجمه‌ای که به این مرکز وارد است در خصوص دخل و تصرف پزشکان در نظریات کارشناسانه است و افزود:به هیچ‌وجه در نظرات دخل و تصرفی صورت نمیگیرد که اگر کوچک‌ترین تخلفی مشاهده شود کارشناس مخطی از کارشناسی حذف میشود.

وی در خصوص آمار شکایات قصور پزشکی گفت:این مشکلات پزشکی عمدتا از روی سهو و خطای انسانی صورت می‌گیرد و کاملا مشهود است که هرگز پزشکی که برای نجات جان انسان قسم‌نامه امضا کرده‌است  از روی عمد به انسان و بیمار خود عارضه جدیدی را وارد کند و خاطر نششان کرد در هر صورت اگر پزشکی دچار خطایی هرچند سهو شود اعمال قانون برای وی صورت می‌گیرد.

الکترونیکی کردن مراحل پزشکی قانونی با مراکز درمانی

معاون اداره پزشکی قانونی استان خراسان رضوی گفت:در حال حاضر پرونده‌ها نیز اسکن و به همکاران پزشکی قانونی ایمیل و ارسال میشود و از پزشکی قانونی نیز به مراجع قضایی به صورت الکترونیکی ارجاع داده داده میشود و در آینده‌ای نزدیک نیز حتی شاهد ارسال به کلانتری‌ها به این شیوه هستیم و به سمت دیجیتالی بودن در حرکت هستیم.

حمید عطاران افزود:کار پزشکی قانوی در دسته مشاغل سخت قرار میگیرد و شاید حتی نیز بعضی از افراد راغب به بازدید ازین مراکز نباشند.

با کمبود فضا مواجهیم

وی ادامه داد:ما در بحث فراهم سازی فضای مورد نیاز برای این مراکز به شدت دچار محدودیت هستیم و اگر ما نیز در استان مانند برخی از استان‌های دیگر درصدد رفع این کمبود بربیاییم بدون شک این به نفع مراجعه کنندگان به این مراکز میباشد زیرا که افرادی که به این مراکز جهت معاینات می‌آیند اصولا افرادی دردمند و هستند و نیازمند این موضوع هستند که در شرایط و فضای مناسب و با آرامش از آن‌ها پذیرایی و در جهت بررسی و رسیدگی به مشکلات آن‌ها پرداخت. بالغ بر 200 نفر از اساتید دانشگاهی جزو کارشناسان ما هستند و با این مجموعه همکاری میکنند و در مقابل از قسمت‌ آموزش‌های تخصصی این مراکز بهره می‌برند.‌

انتهای گزارش/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *