نباید در دام سعودی‌ها و صهیونیست‌ها گرفتار شویم

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: باید اجازه دهیم که به آرامی و با روش وزارتخارجه موضوع دیپلمات‌ها حل شود، جنجال کردن در این زمینه جز افتادن در دامی که صهیونیست ها پهن کرده‌اند، نیست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یک مجموعه دشمن در منطقه و جهان دارد که آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و برخی کشورهای منطقه جز این مجموعه هستند، دشمنان جمهوری اسلامی ایران علیه نظام، ذهنیت سازی و شیطنت می‌کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند، باید اجازه دهیم تا تشکیلات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به نحو احسن این موضوع را مدیریت کند.

وی افزود: در سفر هیات قضائی ایران به هلند، بسیاری از مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مثبت و مقابله‌ای با تروریسم و ترانزیت مواد مخدر شرح داده و همچنین در خصوص وضعیت منافقین مسائلی را مطرح کردیم.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: هیات قضائی ایران در سفر به هلند، قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده را تشریح کرد که مورد استقبال قرار گرفت و در مجلس سنا و نمایندگان هلند و همچنین نهادهای قضائی بین‌المللی مانند سازمان همکاری قضائی اروپا، دیوان بین‌المللی کیفری اثرگذار بود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقداماتی از این دست می‌تواند ذهنیت‌‎ها و مواضع منفی که اسرائیل و منافقین علیه ایران تبلیغ می‌کنند را پاک کند و به حفظ روابط ایران کمک کند، ایران نمی‌تواند بدون اروپا حفظ کند و باید با اروپایی‌ها تعامل کند، گفت: وزارت خارجه توان مدیریت ماجرای دیپلمات‌های ایرانی در هلند را دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هسته قوی در لاهه دارد که توانایی برقراری روابط خوب با مسئولان هلند را دارد، بیان کرد: باید اجازه دهیم که به آرامی و با روش وزارتخارجه موضوع دیپلمات‌ها حل شود، جنجال کردن در این زمینه جز افتادن در دامی که صهیونیست ها پهن کرده‌اند، نیست.

هیچ کشوری حق بستن آب بر روی کشورهای پایین دست را ندارد

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی ترکیه حق ندارد آب را بر کشورهای پائین دستی ببندد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص سد سازی های کشور ترکیه بر روی رودخانه های دجله و فرات و حق پیگیری کشورهای پائین دست به دادگاه ها و مجامع بین المللی، گفت: در حقوق بین الملل رودخانه ها به دو دسته تقسیم می شوند، یکی رودخانه هایی که مبدأ و مقصدشان در یک کشور است و دوم رودخانه هایی که از مبدأ تا مقصد از چند کشور عبور می کنند، این رودخانه ها جنبه بین المللی دارند. مانند رودخانه‌های دجله و فرات که از کوه‌های ترکیه سرچشمه می‌گیرند و سپس وارد عراق می شوند و بالاخره با الحاق به یکدیگر و تشکیل شط‌العرب یا اروند رود بخشی از مرز ایران و عراق را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس منتهی می شوند.

نماینده مردم  تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه  رودخانه های بین المللی معمولا بر اساس کنوانسیون هایی که بین اعضا به امضاء رسیده است اداره می شود، اظهار کرد: هیچ کشور بالادستی حق ندارد به دلیل این که سرچشمه رود در آن کشور است یا مسائل دیگر، آب را بر روی کشورهای پائین دست ببندد و یا از آب به نحوی استفاده کند که حق آبه دیگر کشورهای مسیر رودخانه ضایع شود . در این مورد هم طبق پیمان دوستی ترکیه و عراق، ترکیه متعهد است که هر گونه طرحی را که در جریان این دو رودخانه تاثیر دارد به دولت عراق اطلاع دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دجله و فرات جزو بزرگترین رودخانه های بین المللی است و طبق «کنوانسیون ۱۹۹۷ سازمان ملل برای مسیرهای آبی»، ترکیه  حق ندارد آب را بر کشورهای پائین دستی ببندد. بنابراین اگر در این باره اقدامی از سوی کشورهای متضرر صورت گیرد، حقوق بین الملل از این کشورها حمایت می کند.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: از این نظر اقدام ترکیه کاملاً محکوم است و وزارت خارجه و دولت باید  آن را پیگیری کند و اگر لازم باشد از ترکیه در مجامع بین المللی طرح شکایت کند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در مجلس شورای اسلامی تا کنون چنین مساله ای مطرح نشده اما اگر مطرح شود و نمایندگان یا مردم در این خصوص شکایتی داشته باشند کمیسیون قضایی حاضر است که به موضوع ورود و با وزارت خارجه در این خصوص جلسه مشترک برگزار کند. بنابراین ما از نمایندگان شهر های جنوبی کشور که قربانی ریزگردها می شوند یا کمیسیون کشاورزی و قضائی مجلس می خواهیم که اگر اطلاعاتی در این مورد دارند در اختیار ما قرار دهند تا ما موضوع را با وزارت خارجه پیگیری کنیم.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *