مسی هم در جام جهانی پنالتی خراب کرد

تاریخچه فوتسال بانوان در ایران به طور رسمی سابقه زیادی ندارد، ولی انگیزه‌های موجود نزد بانوان فوتسالیست ایرانی آنچنان زیاد بود که در همین مدت کم، تیم ملی دختران فوتسال ایران با شکست ژاپن، قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا. به همین منظور روزنامه صبح امروز با «فاطمه ارژنگی» تنها بازیکن خراسان رضوی در تیم ملی فوتسال گفت‌وگویی انجام داده است.

فاطمه ارژنگي روزهاي پديده بودن خود را در فوتبال بانوان پشت سر گذاشته است و حالابه عنوان يك بازيكن با تجربه نگرشي متفاوت نسبت به آينده فوتبالي‌اش دارد. او از بازیکنان مطمئن تیم‌ملی است که هر زمان مشکلی برای بازیکنان اصلی تیم‌ملی پیش بیاید برای درخشش درون زمین آماده است. ارژنگی بازیکن شاخص دانشگاه آزاد است که دو‌سال پیش عنوان بهترین بازیکن لیگ را به خود اختصاص داد.

برگی از زندگی یک ورزشکار

عضو تیم ملی فوتسال بیان کرد: از دوران کودکی به فوتبال بسیار علاقه‌مند بودم و گاهی اوقات با برادرم فوتبال بازی می‌کردم. در سال 79 در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کردم و در مسابقات آموزش و پرورش بهترین و تکنیکیی‌ترین بازیکن شناخته شدم، در مسابقات کشوری سال 83  به‌عنوان پدیده مسابقات معرفی شدم.

وی افزود: سال 84 مسابقات تیم ملی جوانان را شروع کردم و 1 سال در آن‌جا بودم، سپس برای بازی در تیم ملی بزرگسالان فوتبال و فوتسال انتخاب شدم، به‌خاطر حضور در فوتبال دیگر فوتسال ادامه ندادم و بعد از خانم اردلان کاپیتان تیم ملی فوتبال شدم.

وی در خصوص اولین مربی‌اش گفت: خانم غلامی اولین مربی من بود و باعث پیشرفتم در سال 82 شد، 10 سال است زیر نظر جواد نمازی از پیشکسوتان تیم پیام تمریناتم را ادامه می‌دهم و وی کارهای تکنیکی را به من آموزش می‌دهد.

ارژنگی عنوان کرد: حدود دو سال قبل تصمیم گرفتم تا در فوتسال بمانم و در این مدت برای تیم دانشگاه آزاد بازی کردم و امسال بعد از اتمام لیگ هنوز مشخص نیست با کدام تیم بخواهم ادامه دهم.

جایگاه خانواده در کسب پیروزی

بانوی تیم ملی فوتسال در مورد نقش خانواده در کسب موفقیت‌هایش بیان کرد: خانواده‌ام از ابتدا چون دیدند به فوتبال خیلی علاقه‌مند هستم حمایت زیادی کردند و در انتخاب رشته ورزشی آزادم گذاشتند، البته به خاطر استقلال زیاد خودم همیشه سعی داشتم تا روی پای خودم بایستم و از کسی کمک نگیرم.

وی افزود: بیشتر خودم را تشویق می‌کنم و بعد از کسب هر پیروزی یا موفقیتی برای روحیه دادن به خودم جایزه می‌دهم. اهل مطالعه هستم و کتاب‌هایی با موضوعات معنوی و یا روانشناسی کتاب می‌خوانم و اوقات فراغت و بیکاریم را در اردو به کتاب‌خواندن و یا سینما رفتن می‌گذرانم.

وی از تاثیر کتاب در روحیاتش گفت: زمانی کتاب می‌خوانم و یا جدول حل می‌کنم تمرکزم بیشتر می‌شود و خیلی کمک می‌کند و از لحاظ روحی شرایط بهتری به‌دست می‌آورم.

مسابقات بین‌المللی فوتسال

ارژنگی درباره سطح برگزاری مسابقات گفت: در این دوره ایران خیلی مقتدرانه قهرمان شد و  از کادر فنی تا بازیکنان خیلی زحمت کشیدند و خوشبختانه نتیجه مثبتی هم دیدند. فیفا هنوز برای برگزاری مسابقات جهانی فوتسال، اعلام نکرده است، ولی کفاشیان طی نامه‌ای که به فیفا زدند درخواست برگزاری مسابقات در سطح جام‌جهانی شدند تا برای بانوان این ورزش به‌صورت مسابقات جام جهانی انجام شود.

شب صدساله را نمی‌توان یک شبه طی کرد

ارژنگی در را رابطه به علاقه‌مندان به رشته فوتسال یا فوتبال برای دختران گفت: در حال حاضر کسانی هستند که بعد از قهرمانی فوتسال، تمایل بیشتری به این ورزش پیدا کردند و موجی از بانوانی که علاقه زیادی دارند به دنبال راهی برای نشان دادن استعدادهای خود در این زمینه هستند. حتی دختر بچه 6 ساله‌ای را خواستند برای بازی ثبت‌نام کنند، این کار بسیار خوب است ولی باید در این راه صبر زیادی کنند. در دوران ما گاهی زمین برای تمرین نبود و من گاهی در پارک ملت تمرین می‌کردم و کسانی می خواهند وارد این رشته ورزشی بشوند باید خیلی صبر کنند و شب صدساله را یک شب نمی توان پیمود.

دریچه‌ای به سوی آینده

عضو تیم ملی فوتسال گفت: تا جائی که بتوانم فوتبال بازی می‌کنم و البته برای آینده به فکر مربیگری هستم،سختی‌های فراوانی در این راه کشیدم و مربیگری و بازی کردن به‌صورت هم‌زمان خیلی سخت و مشکل است، به همین خاطر ترجیح می‌دهم بازی کنم.

وضعیت فوتسال دختران در خراسان رضوی

ارژنگی از وضعیت تیم فوتسال دختران گفت: متاسفانه اگر قرار است اینطور ادامه دهیم که آینده‌ای روشن در پیشروی ما نیست، ولی مشهد همیشه بازیکنان خیلی خوبی دارد، استعدادهای زیادی فعال هستند و به دنبال یک روزنه برای نشان دادن استعداد خود هستند. با این حال سوال بسیاری از داوران و مربیان و حتی فدراسیون این است که چرا مشهد تیم مشخصی ندارد. بازیکنان کلیدی هر تیم مشهدی هستند و داوران و مربیان خوب بیشتر از مشهد هستند و اگر مشهد بازیکنان را جمع کند یک تیم سطح بالا را می‌تواند راهی مسابقات کند. ولی متاسفانه بخاطر شرایط موجود در سطح استان و محدودیت‌ها که در همه رشته‌های ورزشی بانوان است نمی‌توان خیلی پیشرفت کرد.

وی در ادامه بیان کرد: استان قم تیم فوتبال دارد، ولی مشهد با اینکه زمین اختصاصی دارد، هنوز تیم مشخصی ندارد، سیاه‌جامگان دو سه سالی است که نماینده استان در لیگ کشور هستند و امسال نیز توانستند عنوان چهارمی این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

خاطرات خوب و بد

یکی از بهترین خاطرات من در فوتسال قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت‌های آسیا در این دوره بود و تفاوتی که نسبت به دوره گذشته داشت این بود که با اقتدار زیادی قهرمان این دوره از رقابت ها شدیم. ما توانستیم در فینال با اختلاف سه گل ژاپن و با نتیجه 5 بر 2 یکی از قدرت‌های مطلق آسیا را از پیش رو برداریم.

تلخ ترین خاطره من در فوتبال و فوتسال به پنالتی زدن من برمی‌گردد. در یکی از بازی‌های فوتبال بود و در حالی که یک گل عقب بودیم به نفع تیم ما اعلام پنالتی شد. از لحاظ روحی خوب نبودم ولی به واسطه تجربه‌ی بالایی که داشتم مربی گفت من پنالتی را بزنم. اول از این کار امتنا کردم اما به اصرار مربی پشت توپ ایستادم و نتوانستم توپ را گل کنم و یکی از تلخ ترین خاطرات من در فوتبال رقم خورد. یک بار دیگر هم برای زدن ضربه پنالتی پشت توپ ایستادم که این بار هم نتوانستم توپ را گل کنم. اما به هر حال مهم نیست و هرکسی ممکن است پنالتی خراب کند. بزرگترین بازیکنان در دنیا هم مرتکب چنین کاری می‌شوند. مسی هم پنالتی خراب می‌کند.

مسابقات جام رمضان

ارژنگی عضو تیم ملی فوتسال بانوان درباره سطح برگزاری مسابقات بانوان در جام رمضان امسال گفت: مسابقات بانوان امسال با همکاری شهرداری مشهد، هیات فوتبال استان و هیات فوتسال مشهد در سطح بسیار عالی برگزار شد. داورهای بین‌المللی برای این مسابقات دعوت شدند، استقبال عمومی نسبتا خوب انجام شد و امکانات هم مناسب با فضای ورزشی در اختیار بازیکنان قرار دادند.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته بیشتر سالن‌ها در بازی‌های جام رمضان در اختیار آقایان بود و تیم بانوان را دو روز قبل از ماه رمضان جمع می‌کردند و آن‌هم به‌خاطر نبود سالن و شرایط نامناسب مسابقات قبل از ماه مبارک برگزار می‌شد. ولی امسال به خانم سلطانی مسئول تربیت بدنی شهرداری مشهد پیشنهاد دادم که مسابقات امسال، مانند آقایان بعد از افطار برگزار شود که خوشبختانه استقبال کردند. هدف از برگزاری این مسابقات بالا رفتن سطح کیفی و همچنین تشویق علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بود و خواستیم بدین ترتیب این رشته را معرفی کنیم و نه کسب مقام و یا مدال. در ابتدا 8 تیم شرکت کردند و بعد از انصراف یکی از تیم‌ها مسابقات را ادامه دادیم.

ارژنگی گفت:  در این رقابت ورزشی سایپا 2 تیم، چناران 1 تیم، سیاه جامگان 1 تیم و خودم نیز 2 تیم دادم، داوران این مسابقات خانم‌ها پورجعفریان و مافی‌نژاد از داوران بین المللی بودند. تیم الف من قهرمان این دوره شد و متاسفانه با پیگیری‌هایی که انجام دادم هنوز جوایزی ندادند و گفتند قرار است با جوایز آقایان اهدا شود، ولی مهم‌ترین نکته شروع بازی‌ها در جام رمضان است.

ورزش بانوان بدون حامی مالی

عضو تیم‌ملی فوتسال بانوان از مشکلات سدراه بانوان ورزشکار خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی امکانات برای بانوان بسیارکم است، ولی در 2 یا 3 سال قبل وضعیت بهتر شده است و مشکل اصلی نبود اسپانسر و حامی مالی بخاطر عدم پخش رسانه‌ای بازی‌ها است. با اینکه پوشش کاملی داریم ولی بازهم این مشکلات وجود دارد.

نگاهی به جام جهانی فوتبال

ارژنگی درباره حضور تیم ایران در مقابل تیم‌های قدرتمند دنیا در این بازی‌ها گفت: بازیکنان تیم ملی روحیه جنگده‌ای و با غیرتی دارند و تیمی که در نیمه اول گل نخورد، می‌تواند گل بزند و خوب دفاع کند. مهم در بازی 3 امتیاز آخرش است و این در ایران خوب جا افتاده است و بعضی‌ها از لحاظ تکنیکی می‌گویند ایران خوب بازی نکرد و در اصل مربی تیم است که در لحظه تصمیم‌های مهم می‌گیرد. وی گفت: طرفدار تیم بارسلونا هستم و بیشتر به تیم‌های شهرستانی به واسطه‌ی مظلومیت آنها علاقه‌مندم. بعد از تیم ملی ایران، آرژانتین را بخاطر مسی دوست دارم.

کلام آخر

ارژنگی در رابطه با مقایسه فوتبال و فوتسال در کشور ما اظهار کرد: به نظرم در ایران فوتسال از لحاظ کارآئی و پیشرفت بهتر از فوتبال است در صورتی‌که در همه کشورها فوتبال اهمیت ویژه‌ای دارد وآن‌ها لیگ فوتسال ندارند، در آسیا ایران برعکس همه کشورها تنها کشوری است که لیگ فوتسال دارد.

وی در خصوص حساسیت و انتخاب رشته ورزشی فوتسال گفت: اگر به گذشته برگردم بازهم این رشته را انتخاب خواهم کرد، البته اگر فوتسال نبود رشته والیبال و پست دفاع گزینه بعدیم بود. در فوتسال بازهم همین پست هافبک وسط انتخابم بود، چون از لحاظ فیزیک بدنی و کارایی که دارم و معمولا جنگنده نیستم و بافکر بازی می‌کنم همیشه در این پست بازی می‌کنم، البته دروازه بانی را هم دوست داشتم.

ارژنگی درخصوص قرارداد خود با تیم‌ها گفت: در 2 سال قبل حدود 25 میلیون تومان برای هر فصل می‌گرفتم، پارسال نزدیک به 35 میلیون از دانشگاه آزاد گرفتم و امسال نیز هنوز مشخص نیست که با کدام تیم بخواهم قرارداد ببندم.

عضو تیم ملی فوتسال بیان کرد: هیچ‌وقت در بازی حق کسی را پایمال نکردم و همیشه سعی کردم بازی جوانمردانه‌ای داشته باشم، در سال‌گذشته بازی با تیم کرمان در موقعیتی می‌توانستم گل بزنم، ولی این کار را نکردم، چون دیدم بازیکن تیم حریف  افتاده بود و توپ را بیرون از زمین زدم و اخلاق حرفه‌ای حرف اول را در میادین ورزشی می‌زند.

ارژنگی در پایان از هیات فوتبال خراسان رضوی و مشهد تشکر فراوان کرد و همچنین از فهیمه سروری معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی، فرزانه توسلی رئیس هیات فوتسال بانوان استان خراسان رضوی به‌خاطر زحمات فراوان قدردانی کرد.

 

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *