سدی در برابر سیمان!

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی: از1800 واگن کالایی که برای صادرات آماده شده است، روزانه فقط 10 واگن کالا ریلی صادر می‌شود

«اگر بتوانیم ۲۰ درصد نیاز بازارهای ۱۵ همسایه‌ ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام‌های مهمی برداشته‌ایم.» این جمله بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) است که به منظور تاکید بر نقش صادرات در سال «حمایت از کالای ایرانی» مطرح شد.

تحقق صادرات غیر نفتی در شرایطی که یکی از بغرنج ترین شرایط اقتصادی را در داخل کشور شاهد هستیم، بدون همکاری و حمایت همه بخش‌های دولتی و خصوصی امکان پذیر نیست. امروز بخش خصوصی کشور با مشکلات زیادی برای صادرات محصولات داخلی دست و پنجه نرم می کند. شاید تصور کنید که بار همه این مشکلات از ناحیه خطر برگشتن تحریم‌ها و آن سوی مرزها ناشی می شود، اما اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم به راحتی متوجه می شویم که قوانین و دستورالعمل‌های خلق الساعه و عدم همکاری مدیران و مسئولین اجرایی در برخی موارد به مراتب نقش پررنگ تری در به زانو درآوردن تجار دارند.

سهمی که روی کاغذ نوشته شده است

بر اساس قانون ششم توسعه کشور باید سهم راه‌آهن در جا‌بجایی بار تا پایان برنامه ششم به ۳۰ درصد از کل آمار ترانزیت کشور برسد، یعنی اولین کار در راستای حمایت از تولید داخلی، افزایش ترانزیت کالا و کمک به صادرات محصولات ایرانی است. برای تحقق این امر وعده‌های خوبی نیز دیده می‌شد برای نمونه یک ماه پیش سعید محمد زاده، مدیرکل راه‌آهن کشور در افتتاحیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در نمایشگاه بین المللی تهران به اصحاب رسانه گفت: «طبق برنامه ریزی راه آهن در سه سال آینده دسترسی به رقم ۱۲۰ میلیون تن جابجایی ریلی بار را شاهد خواهیم بود و در وضعیت فعلی شبکه ریلی موجود می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار را جذب کند.»

فقط از 50درصد ظرفیت استفاده می‌کنیم

برای این که بدانید ما در استفاده از امکانات ریلی چه وضعیتی داریم به سخنان سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی که در گفت و گو با روابط عمومی راه آهن منتشر شده است، نگاهی می‌اندازیم. این عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: «براساس آمارهای منتشره، نسبت به زیرساخت‌های موجود درراه آهن، نیمی از این ظرفیت مغفول مانده و تنها از ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود! این در حالی است که استاندارد جهانی استفاده از ظرفیت‌های ریلی ۷۰ درصد است و شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها بیشترین حمل بار با خطوط ریلی صورت می‌گیرد.»

وی تاکید کرد: اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درست در بهره‌برداری از شبکه ریلی صورت گیرد، آمارهای مسئولان راه‌آهن مبنی بر حمل ۳ میلیون تن کالا در سال ۹۷و هدف‌گذاری ۷.۵ میلیون تن کالا در سال‌های پیش رو میسر خواهد بود.

اکنون این سوال مطرح است که در عمل این افزایش ظرفیت‌ها اتفاق می‌افتد و در داخل استان ما که سهم پررنگی از صادرات غیرنفتی کشور را دارد، شرایط چگونه است؟ برای نمونه به وضعیت صادرات سیمان از خراسان رضوی نگاهی می‌اندازیم.

روز جمعه خبرگزاری ایرنا، در خبری از قول مدیرکل راه آهن خراسان رضوی نقل کرد که «حجم صادرات واحدهای تولید سیمان در منطقه خراسان از طریق راه آهن به آسیای مرکزی به ویژه کشور ازبکستان افزایش یافته است. »

محمدهادی ضیایی مهر افزود: از ابتدای امسال تا روز 22 تیر جاری 79 هزار تن سیمان از طریق پایانه ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 31 درصد بیشتر است.

واگن‌های خالی ترکمنستان را پر می‌کنیم

وی ادامه داد: این میزان صادرات با هزار و 217 واگن انجام شد. بر اساس توافق اخیر با مقامات راه آهن ترکمنستان صادرات این محصول با استفاده از واگن‌های ترکمن تسهیل شود.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: قرار شد واگن‌های لبه بلند حامل گوگرد ترانزیتی ترکمنستان به مقصد ایران که پیش از این خالی به همسایه شمالی باز می‌گشت برای صادرات سیمان به ازبکستان مورد استفاده قرار گیرند.
وی نیاز ازبکستان را به سیمان سالانه حدود 1.5 میلیون تن اعلام و بیان کرد: پیش بینی شده 6 تولیدکننده سیمان در منطقه خراسان نماینده‌ای به راه آهن معرفی کنند تا روند تعیین سهمیه و امور مربوط به صادرات این محصول به ازبکستان را از طریق راه آهن پیگیری نمایند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گلایه کرد:

1800 واگن کالا در صف انتظار

نمی‌توان منکر تلاش مسئولین استانی برای رونق صادرات بود، اما وضعیت فعلی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. به خصوص

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در حالی که معادل 1800 واگن کالا برای صادرات به کشورهای آسیانه آماده شده است، اما به دلیل کمبود واگن روزانه تنها 10 واگن صادرات از مسیر ریلی به مقصد این کشورها انجام می‌شود.

محمد حسین روشنک روز پنج شنبه در چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که به ریاست استاندار خراسان رضوی  در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: با توجه به درخواست و نیاز کشورهای منطقه به حدود 2000 واگن سیمان تولیدی استان این فرصت استثنایی در صورت همکاری نکردن راه آهن از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر این که تجار نیازمند توجه ویژه مسئولین وزارت راه و راه‌آهن کشور هستند، اضافه کرد: وقتی که از مقابله با تحریم‌ها سخن می‌گوییم باید ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود را قدر بدانیم. مسئولین همت کنند تا کالایی مثل سیمان که اشتغالزایی بالایی دارد، از خراسان رضوی صادر شود و سهم اشتغالزایی استان کاهش پیدا نکند.

روشنک خاطرنشان کرد: امیدواریم که با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که پیش از این نیز از سوی استاندار و مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی شاهد بوده‌ایم، این دغدغه صادرکنندگان به وزارت راه و مدیران راه‌آهن کشور منتقل و مشکلات پیش رو بر طرف شود.

تاکید استاندار بر رفع مشکل صادرات سیمان

اگر چه در پایان این جلسه استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید بر رفع این مشکل به کلیه مسئولین استانی تاکید کردند که باید هرچه سریعتر واگن‌ها تامین شود و مشکلات بخش خصوصی بر طرف شود، اما مشخص نیست که چرا در شرایطی که 21 خرداد ماه سال جاری مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی از ورود 400 واگن روسی از مسیر مرز سرخس خبر داده بود، امروز باید شاهد کمبود واگن و بروز مشکلات در صادرات باشیم؟

از سوی دیگر آماری که در این خبر از سوی مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی مطرح شد نیز جای تامل دارد؛ اگر یک هزار و 217 واگنی که صادرات سیمان انجام شده را به تعداد روزها (از اول سال جاری تا 22 تیر) تقسیم کنیم عددی حدود 10 واگن به دست می‌آید. این میزان صادرات نشان دهنده تمام توان سیستم ریلی استان و تامین کننده رضایت فعالین بخش خصوصی و رسیدن به اهداف دولتی نیست.

گفتنی است میزان صادرات سیمان تنها در سال‌های 92 و 93 به رقمی  بالغ بر   ۳۷.۷ میلیون تن رسید که رتبه ایران را به جایگاه نخست صادرات رساند. در شرایطی که مصرف داخلی این محصول روند کاهشی داشته است، کاهش صادرات خطر از دست دادن بازارهای صادراتی و زیان مالی برای تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

انتهای خبر/انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *