راه‌اندازی رشته تئاتر در دانشگاه‌های مشهد

هئیت مدیره منتخب انجمن هنرهای نمایشی روزگذشته اولین نشست خود را برگزار و با بررسی طرح‌های کاندیداهای ریاست انجمن، «آرش خیرآبادی» را به‌عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی منصوب کرد. در کارنامه آرش خیرآبادی، نگارش آثار بسیاری به‌عنوان نویسنده، نمایشنامه نویس و پژوهشگر می باشد و سابقه تدریس و نیز سردبیری ماهنامه زائر، سردبیری و مدیر مسئول نشریه موج آفتاب و مدیرمسئولی انتشارات پاژ را دارد. پیش از این سید جواد اشکذری عهده دار این سمت بود که در گفتگویی برای ادامه ریاست انجمن عدم تمایل کرده بود.گفتنی است، دومین دوره انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور هنرمندان و فعالان این عرصه در ۱۵ تیرماه در سالن عروسکی تئاتر شهر مشهد برگزار شد و سید جواد اشکذری، مرتضی ملتجی، احمدرضا افشاری، علی روحی و آرش خیرآبادی به‌عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.

به همین‌منظور خبرنگار روزنامه صبح امروز گفت‌و‌گویی اختصاصی با »آرش خیرآبادی« انجام داده است.

مسئولیتی جدید در انجمن نمایشی

خیرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی گفت: دوره‌های ریاست انجمن نمایشی هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌گردد. در انتخابات انجمن نمایشی، ریاست انجمن و اعضای هیأت مدیره جدید انتخاب می‌شوند. وی افزود: ریاست دوره قبل آقای «سیدجواد اشکذری» بود و تا 3 الی 4 روز آینده حکم من خواهد آمد و به‌عنوان رئیس جدید انجمن به فعالیت خواهم پرداخت. در دوره‌های قبل هیچ مسئولیت اجرائی نداشتم ولی به‌عنوان مدرس تاتر، نویسنده، پژوهشگر، منتقد وگاهی داور جشنواره‌ها فعالیت می‌کردم.

چشم‌اندازی برای تاتر استان خراسان رضوی

خیر‌آبادی در مورد برنامه‌های انجمن نمایشی استان اظهار کرد: ابتدا 4 برنامه در دستور کار داریم که این برنامه‌ها در عرض هم قرار دارند و اولویت‌بندی نخواهند شد و هم‌زمان با هم صورت می‌گیرند. ابتدا تنظیم قانون و منظم کردن قوانین فعلی انجمن تاتر است، سپس رسیدگی به امور تاتر شهرستان‌ها و توجه به‌مسائل آنان است، از دوستان شهرستان‌ها درخواست کردیم مشکلاتشان را به‌صورت مکتوب ارسال و یا نماینده ای  را در داخل مشهد معرفی کنند تا پیگیری حل مشکلاتشان باشد. مورد بعدی بحث آموزش در تاتر است که به‌شدت دنبال آن هستیم تا آموزش‌ها را قانونمند کنیم، امیدواریم انجمن بتواند تاتر را به‌عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های مشهد را راه‌اندازی کند و به‌عنوان حامی نه مجری عمل کند و تمام سعی و تلاشمان را انجام خواهیم داد. آخرین نکته  اقتصاد تاتر و پیشرفت و پیشبرد تاتر است.

تبلیغات نمایشی در سطح شهر

نویسنده و پژوهشگر تاتر بیان کرد: شورای شهر مشهد چند ماه قبل یک سری تسهیلاتی را برای انجمن قرار داد تا به‌صورت رایگان آثار نمایشی بتوانند در بیلبورد‌های مخصوص شهرداری تبلیغ کنند، این طرح به‌علت اینکه به شرکت‌های خصوصی واگذار شد، مدتی انجام نگرفت ولی بعد از مدتی  به‌صورت یک مصوبه‌ دیگری توسط خود شورای شهر حدود 106 تابلو در سطح شهر مجددا به تاتر واگذار شد. اکنون این تابلوها وجود دارد و با تقاضا از شورای شهر مشهد تبلیغات را انجام دهد که بعضی مکان‌ها رایگان و بعضی جاها مبلغ اندکی را دریافت می‌کنند.

وضعیت سالن‌های تاتر مشهد

منتقد و مدرس تاتر دربار وضعیت استانداردسازی سالن‌ها عنوان کرد: تجهیزات سالن‌ها و استانداردسازی آن‌ها‌ بحث خیلی بزرگی است، ولی تجهیز کردن سالن‌ها در اولویت کار است.آماده کردن نور، درست کردن صندلی‌ها، عایق صوتی کردن فضا و مخصوصا برای مجهز کردن سالن‌ها به سیستم‌های اطفای حریق موارد خیلی مهم و در اولویت قرار دارند. وی بیان کرد:  ابتدا باید سالن‌ها را تجهیز کنیم تا به سطح نرمال برسند و تماشاگران با اطمینان وارد سالن‌ها بشوند، بعد از آن به‌سمت استاندارد کردن سالن‌ها می‌رویم که کاری خیلی مشکل است، قوانین، امکانات و تجهیزات زیادی را می‌خواهد و تا زمانی بخش خصوصی وارد نشود و پشتیبانی نکند با بودجه‌های بخش دولتی نمی‌توان این سالن‌ها را به حد استاندارد برسانیم. در مشهد یک یا دو سالن استاندارد در سطح کشوری نه بین‌المللی داریم.

همکاری با بخش دولتی

خیرآبادی در زمینه همکاری با ادارات دولتی و استفاده از سالن‌های ادرات گفت: یکی از طرح‌های آینده ما خواهد بود و طبق آماری که داریم نزدیک به 40 سالن در مشهد وجود دارد و این سالن‌ها می‌توانند با رایزنی با انجمن وارد یک‌سری معاملاتی بشوند. وی افزود: انجمن گروه‌های نمایشی را به‌آن‌ها معرفی می‌کند و با همکاری همدیگر، سالانه در آن سالن‌ها تولید اثر کنند. این راه‌اندازی و استفاده از سالن‌های بلااستفاده در سطح شهر یک طرح خیلی بزرگی است که اجرائی است و سریع‌تر به سمت این طرح می‌رویم که هرکدام از گرو‌ه‌های نمایشی فعلا در مشهد هستند را صاحب یک سالن کنیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی گفت: قرار است با شهرداری واردگفت‌و‌گو شویم و آن‌ها به‌صورت منطقه‌ای سالن‌ها را برای ما نشانه گذاری کنند، سالن‌ها را به گروه‌ها معرفی نمائیم و هرکدام از گروه‌ها تمایل برای حضور در سالن است به ما اعلام کنند وخودشان به‌صورت موسسات تک منظوره وارد قراداد با صاحبان سالن‌ها بشوند.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *