خاموشی خاموشی خاموشی

شاید کسی فکرش را نمی کرد یک روز جدول خاموشی اعلام کنند و یک جورهایی برق جیره بندی شود. وقتی همه حواسمان به کم آبی بود(البته درحد شعار)، قلمبه برق بیرون زد و زندگی گل و بلبل، سبزه کم داشت که خدا را شکر فراهم شد و یک بک آپ موفق به عصر چراغ نفتی داشتیم.

قطع برق در مشهد و چند شهر دیگر ایران از هفته گذشته آغاز شده است و فعلا ادامه دارد. این اتفاق آن هم در فصل عرق ریزان، حال همه را حسابی جا آورده و حالا اهمیت صرفه جویی خودش را نشان می دهد. حالا ظهرها مردم مناطقی که برای ساعاتی برق ندارند و آفتاب تابستان بر فرق سرشان تیغ می کشد، به روح بابابرقی درود می فرستند که با آن سبیل های پرپشتش هزاران بار از طریق جعبه جادویی به ما گوشزد کرد که « هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش» اما کو گوش شنوا.

جنبه دیگر قضیه این است که چه اشکالی دارد کمی مردم نازنین جنوب را هم درک کنیم. البته برای این کار باید در در گرمای ۶۰ تا۷۰ درجه یک لیوان آب گل خنک هم نوش جان کنید.

خاموشی تا آخر تیر ادامه دارد

مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد گفت: برنامه قطعی برق در مناطق زیر پوشش ۱۰ اداره امور برق این شهر آغاز شده و در این چارچوب هر روز بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برق منازل، اماکن تجاری و اماکن عمومی غیرحساس قطع می‌شود.

علی سعیدی افزود: تاکنون هیچ مشکلی برای تامین برق در شهر مشهد وجود نداشته، اما به دلیل خشکسالی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی، شبکه سراسری برق در کل کشور دچار کمبود تولید شده است.

وی ادامه داد: مرکز کنترل شبکه‌های برق کشور به منظور کاهش بار شبکه و کمک به تامین برق مناطق گرمسیر مانند خوزستان همه شرکت‌های توزیع برق را ملزم کرده قطعی برق را برای مشترکان زیر پوشش اعمال کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: به همین منظور تا انتهای تیرماه هر روز بین ساعات ۱۲ تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه برق برخی مشترکان غیرحساس (به جز بیمارستان‌ها و اورژانس) بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در مناطق ۱۰ گانه مشهد قطع می‌شود.

وی افزود: قطعی برق مشترکان زیر پوشش هر اداره امور برق مشهد حالت چرخشی خواهد داشت و هر ۱۰ روز نوبت به یکی از مشترکان خواهد رسید.

سعیدی ادامه داد: استفاده از سه راهکار شامل تنظیم کولر‌های گازی بر روی درجه ۲۵، قرار دادن کولر‌های آبی روی دور کند، خودداری از بکار بردن وسایل برقی مانند اتو، ماشین لباسشویی در ساعات پیک بار (۱۱ تا ۱۵ و ۱۹ تا ۲۳) به مدیریت مصرف برق در ایام گرما کمک می‌کند.

 خراسان بخشی از نیاز شبکه سراسری برق را تامین می کند

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: برای جبران کمبود تولید برق نیروگاههای برقابی در کشور، شرکت برق خراسان از سوی وزارت نیرو موظف به تامین 700 مگاوات برق مازاد در روز و ارسال آن به شبکه سراسری شد.

حسین محمودی پیک کنونی تولید را در شبکه برق خراسان چهار هزار و 100 مگاوات اعلام و بیان کرد: نیاز سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به برق روزانه به سه هزار و 500 مگاوات می رسد و این آمار نشان می دهد که منطقه خراسان مازاد تولید برق دارد.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی کل کشور با کمبود آب مواجه شده که تاثیر مستقیم آن بر روی نیروگاههای برقابی برای تامین برق از محل سدها است.

معاون شرکت برق منطقه ای خراسان ادامه داد: طی تابستان بخاطر استفاده از وسایل سرمایشی 40 درصد به بار شبکه سراسری برق افزوده می شود لذا در این فصل به تولید برق بیشتری نیاز است.

وی گفت: نیروگاههای برقابی به دلیل کمبود آب پشت سدها دیگر قادر به تولید برق نیستند لذا روزانه در پیک حداقل شش هزار مگاوات کسری در شبکه سراسری برق وجود دارد از این رو استانهای دیگر مانند خراسان که مشکلی در تولید برق ندارند باید به یاری شبکه سراسری برق بیایند.

محمودی افزود: از آنجا که کمبود شدید برق در یک نقطه به کل شبکه سراسری آسیب وارد می کند لذا همه مشترکان در همه استانها موظف به مدیریت مصرف نیرو هستند و در این راستا برای قطعی چندساعته برق برنامه ریزی شده است. با این وجود تلاش شده مدت خاموشی برای مشترکان برق در خراسان طولانی نباشد.

وی متوسط مصرف انرژی برق در ایران را سه برابر متوسط جهانی ذکر و بیان کرد: میزان بار در شبکه سراسری برق کشور به 52 هزار مگاوات در روز رسیده که 40 هزار مگاوات آن بار وسایل سرمایشی است لذا باید نسبت به مدیریت مصرف در این بخش اهتمام داشت.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان توصیه کرد که مشترکان برق، کولرهای گازی را روی درجه 25 و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنند و از استفاده وسایل برقی مانند اتو، ماشین لباسشویی در ساعات پیک بار (11 تا 15 و 19 تا 23) خودداری نمایند.

وی همچنین ظرفیت نصب شده نیروگاهی در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را پنج هزار و 231 مگاوات، ظرفیت پستهای انتقال برق این سه استان را پنج هزار و 788 مگاوات و تعداد مشترکان برق شرکت برق منطقه ای خراسان را سه میلیون و400 هزار مورد اعلام کرد.

در جستجوی پرتقال فروش

اما برخلاف همه که کم آبی را مقصر خاموشی می دانند معاون استاندار خراسان رضوی اعلام کرد این مسئله هیچ ارتباطی با کم آبی ندارد. محمد مقدوری این را هم گفته بود که ۳۰شهرستان در تنش آبی هستند و خراسان رضوی که هشتمین استان خشک کشور است وارد نوزدهمین سال خشکسالی خود می شود. او همچنین مردم را به صرفه جویی و استفاده از یک کولر سفارش کرده بود.

حالا در این تاریکی مردم دنبال مقصر هم باید بگردند.

یکی دیگر از دردسرهای قطع برق نبود جدول زمانی مشخص است که ظهرا درد مشترک امام کشور است و ظاهرا مسئولان مربوطه در مشهد نیز تنها ۱۰ دقیقه قبل از خاموشی مطلع می شوند. این را هم داشته باشید که تنها در ۲ روز ۷۷ مورد محبوسی در آسانسور گزارش شده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *