حضور 300 فرزند بهزیستی در نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی

نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی فرزندان بهزیستی خراسان رضوی در شهر گلبهار برگزار می‌شود. به گفته‌ی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، در این جشنواره 300 کودک شش تا 12 ساله تحت پوشش بهزیستی در چهار گروه سنی، شرکت دارند.

غلامحسین حقدادی در نشست خبری که به همین مناسبت در بهزیستی چناران برگزار شد گفت:‌ این جشنواره با حضور مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، مقامات استانداری و ادارات کل مرتبط با ورزش و جوانان و نیز مدیران بهزیستی استان روز 22 تیرماه افتتاح می‌شود و اجرای آن 5 روز به طول می‌انجامد.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره در دو بخش دختران و پسران به صورت مجزا برگزار می‌شود گفت: دو روز به مسابقات دختران اختصاص دارد و دو روز برای پسران در نظر گرفته شده که با یک روز تناوب زمانی، کل جشنواره 5 روز طول می‌کشد و در روز 27 تیرماه، مراسم اختتامیه خواهیم داشت.

این حقدادی افزود: این جشنواره به منظور توانمندسازی، استعدادیابی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در کودکان، ایجاد فرصت‌های برابر با سایر کودکان برای رشد اجتماعی، و در نهایت آمادگی کودکان استان برای شرکت در جشنواره کشوری که همه ساله در یکی از استان‌ها برگزار می‌گردد اجرا می‌شود.

وی با تشکر و قدردانی از مسؤولان شهر گلبهار و چناران گفت: این جشنواره با کمک خیرین و نهادهای اجرایی شهر گلبهار اجرایی شده است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاران در خصوص برچیده شدن طرح کودکان کار روزنامه‌فروش در سطح مشهد گفت: در ابتدا این طرح به عنوان یک مسیر کوتاه توانمندسازی برای کودکان کار در نظر گرفته شد ولی با توجه به شرایط جامعه که کاریابی برای نوجوانان دشوارتر است، این کودکان پس از گذراندن دوران شش ماهه‌ای که قرار بود در طرح بمانند تقاضای ماندگاری داشتند.

وی خاطر نشان کرد: ماندن کودکان در این طرح، با اهداف طرح مغایرت داشت و از سویی به خاطر مسائلی که در جریان کار پیش می‌آمد احساس کردیم عزت نفس و احترام کودکان ممکن است خدشه‌دار شود.

حقدادی اضافه کرد: به همین دلیل با توانمندسازی تدریجی کودکان طرح، آنها رفته رفته به استقلال نسبی رسیدند و در خردادماه، کل این طرح برچیده شد.

وی با بیان اینکه در طول اجرای این طرح، تغذیه، بهداشت و تحصیل این کودکان مد نظر بهزیستی بود و از این جهات، مشکلی وجود نداشت گفت: در پایان اجرای طرح، مراتب به دادستانی و فرمانداری مشهد اعلام شد و کودکانی که در حال حاضر فروشنده مطبوعات یا هر کالای دیگری در تقاطع‌ها هستند هیچ ارتباطی با بهزیستی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی در همان زمان اجرای طرح هم از بکارگیری کودکان زیر 15 سال احتراز می‌کرد گفت: متأسفانه هم آن موقع و هم امروز، برخی کودکان زیر سنین قانونی کار، توسط نهادهای مختلف مورد بهره‌برداری کاری قرار می‌گیرند که از نظر قوانین داخلی و بین‌المللی دارای ایراد و اشکال می‌باشد و بهزیستی به عنوان مدافع حقوق کودکان، با این بکارگیری‌ها مخالف است.

وی همچین اضافه کرد: بعضی کودکان نیز حسب شرایط عرفی و فرهنگی جامعه‌ی ما، توسط خانواده‌ها و اطرافیان‌شان در مراکزی که غالبا زیرزمینی هستند و ما از آنها اطلاع چندانی نداریم بکارگیری می‌شوند که ما خانواده‌ها را از این کار بر حذر می‌داریم زیرا این محل‌ها غالبا آسیب‌زا هستند و کودکان علاوه بر محرومیت‌های اجتماعی، دچار آسیب نیز می‌شوند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *