اعتراض به شهر مردانه

بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد دیروز درحالی برگزار شد بیشتر از هرچیزی اظهارنظر اعضا درباره جایگاه زنان به  چشم آمد.

شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه گفت: کارنامه مدیریت شهری مشهد در به کارگیری بانوان توانمند و فرهیخته نومیدکننده است

وی افزود: چگونه است که در این کلانشهر 3.5 میلیون نفری یک زن شایسته برای اداره یکی از 13منطقه شهرداری و یا برعهده گرفتن سمت معاون شهردار وجود ندارد؟

وی بیان کرد: به رغم شعارهای انتخاباتی و وعده های بدو دوران تصدی مسئولیت متاسفانه تا کنون کارنامه ما در این بخش ناامیدکننده است و از شهردار می خواهیم در ادامه راه مدیریت شهری را از حضور زنان توانمند محروم نکند.

رمارم، ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، ادامه داد: دختران این سرزمین روزهای سختی را می گذرانند، از محدودیت ناشی از کج فهمی های تاریخی رنج برده و در عرصه سیاست، اجتماع، ورزش و غیره تنگناهایی را تجربه می کنند.

عضو شورای شهر مشهد خطاب به مسئولان اظهار داشت: اگر آموزه های متحجرانه اجازه نمی دهد زنان را به عنوان نیمی از جمعیت ایران در مشارکت و بالندگی سهیم کنید و حقوق طبیعی آنان را بدهید، لااقل بر روح آنها زخم نزنید و به محرومیت های تاریخی آنها بسیاری از محرومیت های دیگر نظیر عدم حضور در ورزشگاه و اماکن عمومی و غیره را نیفزایید.

رمارم ادامه داد: من هم از آنچه بر ‘مائده' گذشت شرمسارم، باید با صبوری و همدلی همدیگر را برای عبور از این شرایط و رسیدن به مسیر توسعه همگن یاری کنیم.

شهر کاملا مردانه است

یکی از مصوبات دیروز نامگذاری یک مجموعه ورزشی به نام “امید و زندگی” بود. مخالفان این طرح از جمله مسعود ریاضی و مجتبی بهاروند معتقد بودند سالن های ورزشی باید به نام ورزشکاران نامگذاری شود اما عضو دیگر شورا یعنی رمضانعلی فیضی نظر دیگری داشت. او معتقد بود این مجموعه ورزشی عمدتا توسط توسط خانم‌ها استفاده می شود، زنان ما بیش از هر چیز امروز به امید و زندگی نیاز دارند و امید و زندگی می‌تواند از طریق آنها در جامعه ساطع شود و نسل پر امید داشته باشیم. این موضوع با فضای سیاسی کشور که تدبیر و امید است هم‌سو است. پشت این نام‌گذاری‌ها فلسفه، مطالبهه و پیشینه است.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات ومنابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در واکنش به اظهارات بهاروند تصریح کرد: البته قهرمان زن و مرد ندارد. شهر کاملا مردانه است. تنها یک خیابان پروین اعتصامی و میدان مادر در مشهد داریم.

احسان اصولی در پاسخ به ریاضی و بهاروند تصریح کرد: در این مجموعه‌ ورزشی تعدادی سالن وجود دارد. قرار است هر سالن به نام قهرمانان نام گذاری خواهد شد. خانم ها هم مخاطب اصلی این مجموعه ورزشی هستند.

در نهایت با وجود این مخالفت‌ها نام‌گذاری مجموعه ورزشی به نام «امید و زندگی» به تصویب رسید.

همچنین تغییرنام ایستگاه پارک ملت قطارشهری به  دانشگاه فردوسی/ پارک ملت باشد اما با توجه به پیشنهاد  شش نفر از اعضای شورای شهر در خصوص مسکوت ماندن  و بررسی بیشتر این موضوع، تصمیم گیری در خصوص آن به جلسات آینده شورای شهر موکول شد.

مجوز انتشار اوراق برای طرح های حمل ونقل شهری مشهد داده شد

با موافقت اعضای شورای اسلامی مشهد، مجوز انتشار 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به شهرداری برای اجرای طرح های حمل و نقل شهری داده شد.

طرح 2 فوریتی انتشار اوراق مشارکت برای پایانه چندمنظوره غرب مشهد در جلسه علنی شورای اسلامی بررسی و مصوب شد.

شهردار مشهد در خصوص این طرح اظهار داشت: پایانه چندمنظوره غرب مشهد طرحی 6 ساله است و پیش بینی شده در سال 1400 حدود 17 میلیون نفر ورودی داشته باشد.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: این طرح از پروژه های ملی است که در طرح تفصیلی مشهد نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: ایجاد محل دپوی تجهیزات ایستگاه خط سوم قطارشهری در این محل، ساخت ایستگاه قطاربرقی گلبهار-مشهد و ایجاد پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی غرب مشهد از جمله موارد پیش بینی شده برای این پایانه است که شهرداری بخش های مرتبط با طرح های شهری را اجرا خواهد کرد.

شهردار مشهد افزود: اجازه انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری ها برای اجرای طرح های حمل و نقل شهری تا مبلغ 55 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه 97 کشور تخصیص داده شده و با توجه به اینکه بازپرداخت نیمی از اوراق بر عهده دولت و نیمی بر عهده شهرداری است باید از این ظرفیت استفاده کرد.

در ادامه با رای موافق اعضای شورای شهر این طرح 2 فوریتی مصوب و به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور اجرای مرحله نخست طرح پایانه چندمنظوره غرب مشهد به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت صادر کند.

همچنین در این جلسه اساسنامه شرکت توسعه و بهسازی توس بررسی و مصوب شد. در جلسه پیشین شورای شهر به شهرداری مشهد اجازه تاسیس شرکت توسعه و بهسازی توس با هدف احیای منطقه تاریخی توس داده شده بود و امروز اساسنامه این شرکت مصوب شد.

مدیریت شهری برای گذر از بحران‌های احتمالی خود را آماده کند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شرایط کشور ایجاب می‌کند مدیریت شهری که  در خط مقدم ارائه خدمت به مردم است با شناخت و آگاهی و با پیش‌بینی، شرایط لازم برای گذر از بحران‌های احتمالی را فراهم کند.

محمدرضا حیدری امروز در بیست‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، تلاشی که مخالفین نظام می‌کنند و محدودیت‌هایی که ایجاد شده شاهد تغییر و تحول در برخی شاخص‌های اقتصادی هستیم. مدیریت شهری باید آمادگی لازم برای مواجهه با این شرایط را فراهم کند.

وی ادامه داد: شرایط کشور ایجاب می‌کند مدیریت شهری که  در خط مقدم ارائه خدمت به مردم است با شناخت و آگاهی و با پیش‌بینی، شرایط لازم برای گذر از بحران‌های احتمالی فراهم کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «انضباط مالی و شفافیت که با رویکرد برنامه محوری پیوند خورده از شعارهای ما در شورای پنجم بوده است و بر آن اصرار داریم»، تصریح کرد: برنامه عملیاتی شهرداری از سال 97-400 در حال بررسی در کمیسیون‌هاست. ضرورت دارد با واقع‌بینی هرچه سریعتر روند بررسی و تصویب این برنامه را طی کنیم. همه شاهد بودیم تضعیف و حذف نظام  برنامه‌ریزی در دولت نهم و دهم چه در سطح ملی و چه در سطح محلی خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد.

حیدری افزود:  اصرار داریم تمام فعالیت ها در شهرداری در چارچوب برنامه و بودجه مصوب باشد. این موضع خواست جدی ما و نخبگان جامعه است. در بعد نظارتی هم بر آن تاکید دارریم. پارلمان شهری در کنار مدیریت شهری است و آمادگی دارد بر حسب نیاز مدیریت شهری اصلاحات بودجه را انجام دهد.

وی گفت: 23 تیرماه بعد از تصویب برجام از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نام گرفته است. در کنار ظرفیت دفاعی و نظامی، توانایی در حوزه دیپلماسی و دفاع از حقوق مرم از دیگر ظرفیت‌ها و تواندمندی‌های جمهوری اسلامی است. امیدواریم در این شرایط سخت که مدعیان دموکراسی به عهد خود وفا نکرده‌اند حوزه دیپلماسی بتواند در تعامل با کشورهای مستقل جهان باب گفت و گو و تعامل را تداوم ببخشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز دختر گفت: دختران نقش کلیدی در رشد و توسعه دارند. آنها در حوزه‌های مختلف می‌درخشند. مطالعه جدی دختران پذیرفتن نقش و جایگاه آنها  در عرصه‌های اجتماعی است که بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *