آزادراه مشهد-قوچان؛ پشت سرعت‌گیر تملک حریم

آزادراه مشهد-قوچان در حالی هنوز تکمیل نشده که رفع دردسرهای ترافیکی ورودی شمالی مشهد نیازمند تسریع این پروژه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، امروزه گسترش زیرساخت‌های صنعت حمل‌ونقل که مهم‌ترین آن ساخت‌وساز جاده است، تأثیر بسزایی در اقتصاد رو به‌رشد کشورهای در حال‌ توسعه دارد و اگر نتوانیم همگام با رشد جمعیت، این شریان‌های حیاتی را سامان دهیم با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شویم.

هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این مهم تا حدی توجه شده و طول آزادراه‌های کشور رشد قابل‌ توجه‌ای داشته، اما این رشد کافی به‌نظر نمی‌رسد، چراکه به‌موازات این رشد، ترافیک جاده‌ای نیز افزایش‌ یافته و همواره بی‌نظمی عبور و مرور، تصادفات، راه‌بندان، اتلاف وقت، مصرف سوخت و آلودگی محیط‌زیست را به‌دنبال دارد که ساخت و توسعه آزادراه می‌تواند راه‌گشا در  بسیاری از این مشکلات باشد.

در این میان، محور مشهد به‌چناران نیز یکی از محورهایی دارای حجم ترافیکی بالا است که در حال حاضر ظرفیت این‌همه عبور و مرور خودرو را ندارد و ساخت آزادراه در این محور یکی از ضروریات به‌شمار می‌آید، چراکه با احداث آزادراه قطعاً کاهش تصادفات منجر به‌فوت، آلاینده‌های هوایی و صوتی و حجم بالای ترافیک به‌وجود می‌آید.

نیمه سال 96 کلنگ ساخت آزادراه مشهد- قوچان با اعتبار 7 هزار و 480 میلیارد ریال در گلبهار با حضور وزیر راه و شهرسازی به‌زمین زده شد که اینک به‌نظر می‌رسد، برای تحقق وعده‌های داده‌ شده برای بهره‌برداری از این آزادراه باید قدم‌های محکم‌تری از سوی مسئولین برداشته شود تا بتوان در موقع مقرر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

حال با توجه به‌اهمیت موضوع و کندی در اجرای کار به‌وعده‌های داده‌ شده مسئولین در زمان افتتاح این پروژه نگاهی انداخته تا شاید یادآوری اهمیت این تکمیل پروژه به مسئولین نیز خالی از لطف نباشد و بتواند به‌اجرای سریع‌تر این پروژه کمک کند.

نبود راه دسترسی مناسب از چناران به‌مشهد

علاوه بر مسئولین، مردم نیز دیدگاه مناسبی در خصوص محور مشهد به‌چناران ندارند و جاده فعلی را در شأن شهر مقدس مشهد نمی‌دانند.

علی محتشمی که راننده سرویس است و هرروز به‌شهرک صنعتی چناران رفت‌وآمد می‌کند؛ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چناران گفت: چناران دروازه ورودی به‌مشهد است و پیشانی این شهر به‌حساب می‌آید، ولی بااین‌ وجود، راه دسترسی مناسبی برای رسیدن به‌مشهد وجود ندارد.

وی بابیان اینکه جاده مشهد به‌چناران در بیشتر مواقع شلوغ است و باید چند ساعت در ترافیک بمانیم؛ ادامه داد: این جاده ظرفیت بیش از این عبور و مرور را ندارد و زیبنده مشهد نیست، باید در ساخت آزادراه تسریع شود و مسئولین تلاش کنند که مجدد به‌بهانه نرسیدن اعتبار، کار  اجرای پروژه کند نشود.

شهروند دیگری که در محل پمپ گاز چناران مشغول بازدید از خودرو خود بود، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چناران بیان کرد: برای اولین بار است که به‌مشهد رفتیم، خیلی خوب بود، ولی مسیر شلوغ و پرترافیک است.

مسعود ستوده ادامه داد: ما در خرم‌آباد زندگی می‌کنیم، آنجا ترافیک کمتر است و جاده‌های خوبی دارد، ولی اکنون که برای برگشت از این جاده استفاده کردم، متوجه شدم که باید در شهری که میلیون‌ها نفر در سال به‌زیارت می‌آیند، جاده‌های آن از یک نما و یکنواختی برخوردار باشد که این‌چنین نیست.

جاده مشهد به‌چناران گنجایش حجم بالای عبور و مرور را ندارد

ترافیک جاده مشهد به‌چناران موجب شد تا استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری چناران در 8 خرداد ماه سال جاری، یک‌بار دیگر در خصوص حجم بالای ترافیک در محور مشهد- چناران تذکر داده و بر اهمیت ساخت آزادراه در این محور تأکید کند، وی این موضوع را نیز یادآور شد که ساخت و بهره‌برداری از این آزادراه می‌تواند در کاهش ترافیک نقش مهمی داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی: آزادراه مشهد-چناران اولویت سال ۹۷ ماست

پس از گفت‌وگو با مردم به‌سراغ یادآوری صحبت‌های مسئولین در زمان افتتاح پروژه رفته تا ببینیم چه‌میزان از این وعده‌های داده‌ شده، عملیاتی شده است، مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه گفت: در گام نخست مقرر شد، آزادراه مشهد به‌چناران به‌طول 53 کیلومتر با برآورد هزینه 7 هزار و 480 میلیارد ریال با مشارکت سازمان اقتصادی رضوی اجرا شود.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: میزان سرمایه‌گذاری سازمان اقتصادی رضوی 70 درصد بوده و میزان سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مرحله نخست این آزادراه 30 درصد است.

وی همچنین در جمع اعضای شورای اسلامی شهر مشهد ساخت آزادراه مشهد به‌چناران را از اولویت کاری خود در سال 97 بیان کرد و بر تصریح در عملیات اجرای این پروژه تأکید کرد.

تسهیل در رفت‌وآمد زائران؛ هدف مهم پروژه آزادراه مشهد-قوچان اقتصادی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم کلنگ زنی این پروژه را از سهم 70 درصدی آستان قدس دانست و افزود: نگاه آستان قدس به‌این پروژه آزادراه، اقتصادی نیست و حضور این مجموعه با سه هدف آبادانی منطقه، تسهیل در رفت‌وآمد زائران و کاهش تصادفات انجام‌ شده است.

سید مرتضی بختیاری افزود: پروژه آزادراه مشهد به‌چناران توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی که از شرکت‌های باسابقه و موفق کشور است با نظارت سازمان اقتصادی رضوی ظرف مدت 18 ماه به‌بهره‌برداری می‌رسد.

جاده مشهد-قوچان جوابگوی میزان رفت‌وآمد روزانه مردم نیست

سید حسین میر شفیع معاون وزیر راه و شهرسازی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در حاشیه این مراسم  گفت: جاده فعلی مشهد- قوچان تنها راهگذر ارتباطی بین مشهد و شمال کشور است که جوابگوی میزان رفت‌وآمد روزانه در این مسیر نیست و از سوی دیگر، جمعیت شهر گلبهار نیز هرروز رو به افزایش است، همچنین، میزان رفت‌وآمد مردم بیشتر می‌شود که احداث این آزادراه می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک و تصادفات داشته باشد.

نازدار نماینده شرکت زیرساخت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی پس از چندین نوبت پیگیری به خبرنگار فارس در چناران بیان کرد: کسانی که ما را به‌عنوان مسئول معرفی می‌کنند آگاهی ندارند، آزادراه سیستم کاری خود را جدا کرده است و آنها به‌طور متمرکز از تهران پروژه را اداره می‌کنند و ما اطلاعی نداریم.

بیان این موضوع در حالی است که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز مسئول پاسخ‌گویی را شرکت زیرساخت‌های حمل‌ونقل معرفی کرد که امید می‌رود، هرکسی که مسئولیت اجرا را بر عهده دارد، تلاش کند تا قول‌های داده‌ شده در مراسم افتتاح این پروژه به‌موقع عملیاتی شود.

مشکلاتی در تملک زمین وجود دارد که در حال رفع است

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی هم در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار فارس در چناران گفت: عملیات اجرایی این آزادراه از سمت گلبهار به‌مشهد با سرعت خوبی در حال انجام است و بخشی هم قرار بوده از مشهد شروع شود که تا حدودی مشکلاتی در خصوص تملک زمین وجود دارد.

مهدی سالیانی با اشاره به‌اینکه برای رفع موانع اداره راه و شهرسازی در حال تلاش بوده تا کار اجرایی از مشهد نیز آغاز شود؛ بیان کرد: سرمایه‌گذار، پیمانکار و مجری استان قدس رضوی است، ولی در تصرف حریم چون زمین‌ها بخشی مربوط به‌دولت و بخشی هم خصوصی بوده، مشکلاتی وجود دارد که با تعامل بخش عمده آ‌ها رفع شده و پروژه فعال است.

وی تصریح کرد: همه مسئولین و پیمانکار تلاش دارند تا به‌وعده‌هایی که در موقع شروع عملیات اجرایی این آزادراه داده شد، تحقق بخشیده شود که امید داریم با بهره‌گیری از تمام توان این پروژه را در زمان مقرر به‌پایان برسد.

پروژه آزادراه مشهد- قوچان از سمت گلبهار در حال اجرایی شدن است که مسؤولین برای تسریع در کار به‌دنبال اجرای پروژه از سمت مشهد نیز بودند، اما هنوز نتوانستند به‌دلیل موانعی همچون تملک زمین علناً کار عملیاتی را آغاز کنند، بنابراین، می‌طلبد، کمی تسریع در برطرف کردن مشکلات و اجرای کار صورت بگیرد تا پروژه در موعد مقرر مورد افتتاح واقع‌شده و مردم از فواید آن بهره ببرند.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *