نقش مهم اصناف در شرایط کنونی کشور

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: شرایط کشور بسیار حساس است و اصناف در طول تاریخ این کشور نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت آن داشته و در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، در خط مقدم مبارزه با دشمن بوده اند.

محمدرحیم نوروزیان چهارشنبه شب در همایش روز اصناف که از سوی اتاق اصناف مشهد در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد برگزار شد، افزود:

امروز جای مجادله و دعواهای سیاسی و جناحی و اختلافاتی از این گونه نیست. همه بدخواهان این ملت می‌خواهند در شرایطی که در کشور رقم می‌خورد، بر موج اختلافات سوار شوند لذا با درک این شرایط باید اتحاد ملت و دولت بیش از گذشته باشد.

وی بیان کرد: امروز دولت به عنوان منتخب اکثریت ملت وظیفه خود می‌داند مشکلات اقتصادی را بررسی کرده و به صورت جدی پیگیری کند اما نمی توان از دولت توقع داشت که در مقابله با این همه توطئه و تهدید موفق عمل کند در صورتی که در داخل کشور هیچ پشتوانه‌ای از سوی گروه‌های مختلف سیاسی و صنفی نداشته باشد.

نوروزیان افزود: تضعیف دولت توسط گروه‌های مخالف در کشور، به ضرر ملت است لذا دولت دست کمک به سوی همه گروه‌ها و طیف‌ها از جمله مخالفان خود دراز می‌کند تا بتواند با یاری آنها بر مشکلات فائق آید.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اصناف و بازاریان در حمایت از دولت بیشترین نقش را دارند، بازاریان متدین مشهد موقع شناسی خود و اتخاذ تصمیم درست در شرایط حساس را ثابت کردند و می‌توان از این ظرفیت بازار، ضمن حفظ اتحاد برای رفع مشکلات بهره گرفت.

نماینده مشهد در مجلس:

عده‌ای به دنبال متشنج کردن فضا هستند

دبیر هیات رئیسه و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در این شرایط عده‌ای به دنبال این هستند که افکار عمومی و فضا را متشنج کنند و به نحوی صحبت می‌کنند که کسی از آنها سئوال نکند که شما چه‌کاره هستید.

سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی افزود: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم که هجوم دشمن مانند جنگ تحمیلی همه جانبه و از سوی کشورهای متعددی است و شرایط هجوم فعلی مانند شرایط پس از انقلاب اسلامی است با این تفاوت که جنگ تحمیلی یک جنگ مرزی بود اما جنگ فعلی شهری است و در همه کشور گسترده شده است.

وی بیان کرد: در این شرایط با یک نگاه عادی و روزمره نمی توانیم کشور را اداره کنیم؛ لذا 2 راه بیشتر نداریم، یا تسلیم شویم و یا ایستادگی کنیم؛ در این بین بازاریان افسران خط مقدم جنگ اقتصادی بوده و هم طراح حل مشکلات و هم مجری طرحها هستند و اگر موفق عمل کنند از جگ اقتصادی به خوبی بیرون خواهیم آمد.

قاضی‌زاده‌هاشمی‌گفت: بازاریانی که پیشتاز جریان انقلاب بوده اند، امروز هم انقلاب اسلامی به کمک و پیشتازی آنها نیاز دارد، لذا تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، تامین کالا برای عموم مردم بویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه، رساندن ارزاق عمومی به دست مردم با حداقل قیمت از جمله فعالیت‌هایی است که انجام آن از سوی اصناف به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک می‌کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: یک طرح دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه و در آن از دولت خواسته شده که بسیاری از اختیارات خود را به استان‌ها و گروه‌های اقتصادی واگذار کند که این طرح در حال تصویب است.

وی تصریح کرد: امیدوارم شرایط جنگ اقتصادی باعث شود دولت تلاش کند برخی از اختیارات خود را به گروه‌های مختلف اقتصادی واگذار کند.

رئیس سازمان صنعت خراسان رضوی تاکید کرد:

استفاده از نوسانات ارزی برای حمایت از کالای ایرانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هشت درصد از واحدهای صنفی و 6.5 درصد از اتحادیه‌های کشور در این استان مستقرند و از مجموع اصناف استان 8.2 درصد اصناف توزیعی، 8.8 درصد خدمات فنی و 7.5 درصد اصناف تولیدی هستند.

راضیه علیرضایی اظهار کرد: در خراسان رضوی تلاش می‌شود که وزن اقتصادی در بخش اصناف تولیدی – توزیعی افزایش یابد از این طریق که این واحدهای صنفی بتوانند بخشی از برندهای کالای خارجی را که در بازار به فروش می‌رسد، خود تولید و به نام آن برند عرضه کنند. وی بیان کرد: شبکه توزیع در خراسان رضوی بسیار کارآمد است به نحوی که به رغم برخورداری از سالانه 30 میلیون زائر در مشهد هیچ گاه این استان دچار کمبود کالا نشده است.

علیرضایی گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی، برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی کاهش هزینه توزیع از طریق راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای، توسعه شبکه‌های فروش الکترونیکی، شبکه‌های بازاریابی مدرن، شبکه‌های تولید در شبکه توزیع، توسعه فرامرزی بخش صنفی – تولیدی، بهره گیری از تعامل حوزه صنفی در بخش صادرات و پذیرش هیات‌های صنفی خارجی و اعزام هیات‌های صنفی داخلی به خارج از کشور، تقویت قدرت بازاریابی در خارج از کشور بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بازآموزی واحدهای صنفی خدماتی را از مسائل مهم حوزه صنفی استان برشمرد و گفت: روسای اتحادیه‌ها باید توجه کنند که تنها یک دوره مهارتی گذراندن برای دریافت جواز کسب جوابگوی نیاز مشتریان نیست و حوزه خدماتی صنوفی مانند خدمات خودرو، آرایشگری و … نیازمند بازآموزی و گذراندن دوره‌های مهارتی جدید مطابق با نیاز جامعه است تا بتوانند خدمات بهتری را به مردم ارائه کنند.

وی گفت: برای تکمیل زنجیره تولید در خراسان رضوی نیازمند بازنگری آیین نامه‌های اجرایی در بخش صنوف و روزآمدی آموزش‌ها و مهارت‌ها هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: باید از فرصت نوسانات قیمت ارز و شرایط اقتصادی که در این بخش برای کشور به وجود آمده برای حمایت از تولید و صادرات استفاده کنیم تا بهتر رقابت کرده و بهتر کالای مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

علیرضایی افزود: از 2 سال قبل برنامه ریزی صورت گرفت تا بازرسی اصناف به خود آنان واگذار شود و از زمانی که این طرح صورت گرفت خراسان رضوی طی سال جاری توانست در حوزه بازرسی حایز رتبه در کشور شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت: امسال گام‌های مثبتی در خصوص توسعه صادرات و توزیع کالاهای صادرات محور در حوزه صنوف برداشته شد که از جمله این اقدامات اعزام 46 نفر در قالب هیات‌های تجاری به کشورها، شرکت صنوف مشهد در نمایشگاه‌های خارجی، پذیرش هیات خارجی در بخش صنف از کشورهای دیگر بود.

رئیس اتاق اصناف مشهد مطرح کرد:

اصناف بازوی انقلاب

در ادامه این همایش رئیس اتاق اصناف مشهد به‌گزارشی از عملکرد اتاق اصناف پرداخت و گفت: اعزام ۴۶ نفر در قالب هیات‌های تجاری به‌کشورهای آسیایه میانه، افغانستان، هندوستان، عراق، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و البته پذیرش هیات‌های تجاری و سیاست‌گذاری و برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی در مشهد همراه با تدوین آیین‌نامه‌های ضوابط خاص صنفی که برخی موارد آنها تصویب شده، همچنین، عقد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد برج اصناف و ایجاد انتخابات الکترونیکی اصناف ازجمله اقدامات صورت گرفته بود.

محمود بنانژاد افزود: امام خمینی(ره)، اصناف را بازوی ستبر انقلاب می‌دانستند، اصناف همیشه همراه انقلاب در مسیرهای مختلف بوده‌اند، اما گاهی مورد حجمه و بی‌مهری برخی از نهادها و دستگاه‌ها قرار گرفتند، ولی اصناف همچنان وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند. وی ادامه داد: من منکر این نیستم که در جامعه اصناف، افرادی هستند که تخلف و سوءاستفاده کنند که قطعا برخورد قاطعی با آنها هم از سمت اتاق اصناف مشهد و هم از سوی اتحادیه‌ها می‌شود

بنانژاد متذکر شد: اگر بخواهیم، این بحث‌ها را به‌اکثریت اصناف اضافه کنیم که کمک حال دستگاه‌های اجرایی بودند، بی‌انصافی است.

وی بیان کرد: چرا باید سیاست‌ها و تصمیم‌ها در بخش اقتصادی بدون کار کارشناسی و شتاب‌زده گرفته شود، البته در این روزهای اخیر دیده‌اید، چگونه این نوع از تصمیم‌گیری‌ها، اثر خود را نشان داده و در نهایت با هزینه‌های سنگین باید برای رفع آن اقدام شود. در بدنه اقتصادی کشور، سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف هستند که می‌توانند به‌نهادهای تصمیم‌گیرنده در امور اقتصادی مشورت دهند.

دبیر هیئت نظارت بر سازمان‌های صنفی:

نوین‌سازی شبکه توزیع نیاز اصناف است

دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی گفت: نوین سازی شبکه توزیع از مواردی است که به نظر می‌رسد خانواده اصناف در شرایط فعلی به شدت نیازمند آن است.

سیدجواد احمدی افزود: از سه میلیون واحد صنفی موجود در کشور، 2.5 میلیون دارای جواز کسب و باقی فاقد آن هستند و اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، این بخش پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

وی بیان کرد: کسب و کارهای مجازی و استارتاپ‌ها همزمان با پیشرفت فناوری روز به روز در فضای کسب و کار کشور در حال گسترش هستند و اگر اصناف تعامل مناسبی با این بخش نداشته باشند، عرصه فعالیت برای واحدهای صنفی تنگتر می‌شود. نوین سازی، به روزرسانی شبکه توزیع و انجام فعالیت‌های مبتنی بر فناوری و دانش بنیان جزو الزامات و ضروریات خانواده بزرگ اصناف است، برای نوسازی باید نگرش‌ها تغییر کند و این نگرش به سمت و سویی برود که مطالبات واقعی مشتریان را پاسخ دهد.

دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی بر توجه اصناف و جلوگیری از افتادن در تله جریانات سیاسی خارج از مجموعه صنفی تاکید کرد وگفت: مواجهه درست با رفتارهای اجتماعی و انجام آنچه نیازمند آرامش و پرهیز از التهاب در بازار است، تغییر نگرش و حرکت به سمت فعالیت‌های تیمی و تلاش برای استفاده از دیدگاه‌های مخالف، به توسعه و نوین سازی نظام صنفی و توزیع کشور کمک می‌کند.

احمدی اضافه کرد: صنوف در ایران از سالها قبل دارای ساختارهای محکمی هستند لذا راه برخورد با تنش‌ها را خوب می‌دانند و می‌توانند مسائل و مطالبات خود را در این ساختار پیگیری کنند لذا در شرایط جنگ اقتصادی امروز، لازم است همدلی بیشتری داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: آنچه اخیرا در بازار تهران یا نقاط دیگر کشور اتفاق افتاد، ثابت کرد که اگر موضوعات منطبق بر سیاست‌های مندرج در ساختارهای تعریف شده کشور از جمله ساختارها و سازمان‌های صنفی پیگیری نشود و اگر جریاناتی غیر از آنچه نیاز سازمان‌های صنفی است، در امور بازار و اصناف دخالت کنند، نتایج این روند، مشکلات زیادی را برای کشور به وجود می‌آورد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *