مشهد الرضا (ع) آیینه تمام نمای ظرفیت های جمهوری اسلامی

استاندار خراسان رضوی گفت : مشهد الرضا آیینه تمام نمای ظرفیت های جمهوری اسلامی برای زائران و گردشگران خارجی و فرصتی ارزشمند در معرفی توانمندی ها و امکانات جمهوری اسلامی ایران است.

علی رضا رشیدیان در جریان سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیدار با وی با اشاره به خاص کشور افزود : خراسان رضوی استانی ویژه با ظرفیت های گسترده است که مهمترین و نخستین ویژگی آن وجود مضجع شریف امام هشتم شیعیان در این خطه می باشد که موجب حضور سالانه بیش از 30 میلیون نفر زائر در این استان شده که فرصتی بی بدیل برای کارهای فرهنگی است و نیاز است کمیسیون فرهنگی مجلس شعبه ای ویژه برای این موضوع باید در مشهد داشته باشد.

وی عنوان کرد : آنچه در مشهد و خراسان رضوی در معرض دید زائران خارجی قرار می گیرد مبنای قضاوت آنان در مورد جمهوری اسلامی ایران و رشد و توسعه و ظرفیت های آن است از این رو این منطقه ظرفیتی بی بدیل برای معرفی توانمندی های نظام جمهوری اسلامی است

وی اظهار کرد : ممکن است با توجه به حجم تهاجمات فرهنگی که علیه ما در حال انجام است، اشکالاتی درحوزه باز تولید  محصولات و ظرفیت های فرهنگی در نقاط مختلف داشته باشیم اما ظرفیت زیارت بسیار بالاست و مردمی که با مشکلات و دشواری ها که در حوزه های مختلف ممکن است داشته باشند به عشق ومحبت به امام علی ابن موسی الرضا (ع) به خراسان رضوی سفر می کنند.

وی عنوان کرد : این مردم وقتی به زیارت امام رضا (ع) مشرف می شوند از نظر روحی و ظرفیت درونی برای احیای مجدد ارزش های دینی بسیار مهیا هستند و ما با وجود همه تلاش های صورت گرفته نتوانسته ایم از این امکان به خوبی استفاده کنیم .

رشیدیان در ادامه با اشاره به نقش مهمی که مشهد و فرهنگ و سیره امام رضا (ع) در حل مسائل جامعه افزود : ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) امام علم و آگاهی ، تعامل و گفت و گو ، رافت و مهربانی  و بیش از همه مظهر عقلانیت است همان ها امور و ارزش هایی که در جامعه امروز به شدت به آنها نیازمندیم . .

وی تصریح کرد: فرهنگ رضوی این ظرفیت را دارد که نه تنها مشکلات کشور بلکه جهان اسلام را رفع کند و باید از این امکان بهره مناسبی هم در داخل و هم در بعد خارجی برد.

وی در ادامه با اشاره به وجود معاونت زیارت و هماهنگی امور زائران دراستانداری خراسان رضوی گفت : در بحث گسترش ظرفیت های گردشگری وحضور زائرانی از کشورهای مختلف هم اکنون تعاملاتی با ترکیه ،هند،پاکستان وکشورهای عربی در دست انجام است تا ظرفیت هایی که تا کنون مغفول مانده را فعال کنیم و بدین منظور طرح زیارت مبدا به مبدا را نیز راه اندازی کردیم تا خدمات مناسب به زائران داخلی و خارجی ارائه شود.

وی در ادامه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ رضوی افزود : از راه اندازی رادیو زیارت بدین منظور بیش از یکسال می گذرد   سیمای زیارت هم از مباحث مهم در این حوزه است که در دست پیگیری می باشد و امید است کمیسیون فرهنگی مجلس به تامین منابع آن توجه کندتا در تعمق فرهنگ رضوی و توسعه رنگ و بوی زیارت و تقویت فضای معنوی در زائران تلاش های گسترده تری شود ضمن آنکه در حوزه آداب زیارت هم خوب کار نکردیم .

استاندار ابراز امیدواری کرد : تعاملات و ارتباط بین استان و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای  بهره گیری از ظرفیت ها گسترده فرهنگی و معنوی مشهد واستان تقویت شود.

وی در ادامه در کنار مضجع منوری رضوی ، ظرفیت تاریخی وفرهنگی خراسان رضوی و مشهد را نیز بسیار گسترده خواند وافزود : این خطه  یکی از اولین نقاط شکل گیری قومیت ایرانی بوده که آثار تاریخی اطراف کشف رود سابقه و قدمتی بیش از 700 هزار ساله دارد.

رشیدیان عنوان کرد : منطقه ای که برای قوم ایرانی دارای تاریخی کهن است و از دیگر سو ، تمدن ، فرهنگ وادب خراسانی گستره ای وسیع تا چین و هند را متاثر کرده است و وجود بزرگان فرهنگ و ادب پارسی چون حکیم ابوالقاسم فردوسی ، عطار و خیام نیشابوری خود بر وجهه و اهمیت تاریخی و فرهنگی این خطه افزوده است.

وی ادامه داد : از سویی ظرفیت های طبیعی خراسان رضوی در آن چند فصل و از منطقه ای خشک و کویری تا معتدل و سبز را  داراست و مناطق حفاظت شده ارزشمند و غنی از دیگر جاذبه های استان است.

وی افزود : از سویی این استان از گذشته تا امروز مهد علم و دانش و ادب بوده چنانکه هم اکنون 236 مرکز آموزش عالی و 300 هزار دانشجو و 5 هزار عضو هیات علمی دارد که در کنار حوزه علمیه خراسان که بعد از قم دومین مرکز علوم دینی کشور می باشد ظرفیت علمی بی بدیلی است که طی سال های اخیر تلاش شده از این توان و امکان برای حل و فصل چالش ها و مسائل استان بهره گرفته شود.

وی ادامه داد : بدین منظور سه سال قبل 800 مورد از چالش ها و مسائل استان احصا و مهمترین های آن را به دانشگاه ها و مراکز علمی استان واگذارکردیم تا نقشه راه علمی برای پیگیری و حل و فصل آنها ارائه شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره تنوع قومیت های و تکثر مذاهب مختلف در این استان ، اظهار کرد : در عین این تنوع وتکثر این استان نمونه ای بی نظیر از همدلی و همراهی اهل تشیع و تسنن و اقوام و مذاهب مختلف است که در غالب مراسم و مناسبت ها در کنار هم و همراه هستند که در واقع وجود مقدس امام رضا (ع) خود دلیلی مهم  برای همدلی و همراهی در همه بخش هاست.

وی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال با توجه به جمعیت جوان جویای کار هم گفت : سال گذشته خراسان رضوی با تحقق 17 درصد اشتغال جدید کشور رتبه نخست در میان استان های مختلف به خود اختصاص داد.

رشیدیان با اشاره به هدف گذاری 160 هزار اشتغال جدید در سال گذشته افزود : بر اساس برش استانی برنامه ششم توسعه ، در سال نخست باید 123 هزار اشتغال ایجاد می شد که با این هدف گذاری این رقم یعنی حدود 124 هزار شغل جدید محقق شد که 16 هزار مورد آن در حوزه های حمایتی و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتگر بود.

وی تصریح کرد : اما این امر به معنای حل مشکل اشتغال نیست زیرا همچنان 260 هزار نفر بیکار در استان داریم که 48 درصد آنها را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهد .

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در اشتغال دانش آموختگان ناشی از آموزش های ما در مدرسه و دانشگاه است ، اظهار کرد : تا زمانی که در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه تحول ایجاد نشود و تفکر و فرهنگ شکل نگرفته و دانشگاه های ما تبدیل به نسل  سه و چهار نشود نمی تواند تغییری در این شرایط ایجاد نمود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از ظرفیت های بالای حوزه زیارت استان اقتصاد زیارت است ، گفت : این حوزه می تواند در بخش سوغات و صنایع دستی نمود قابل توجهی یابد و در این حوزه اقداماتی شروع شده است.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *