خودرو، وزیر را به مجلس می‌کشاند

 

نماینده تربت‌حیدریه:

خودرو، وزیر را به مجلس می‌کشاند

باستانی: «سایپا» 11 هزار نیروی مازاد دارد که در نبود آن‌ها قیمت هر خودرو آن به طور میانگین یک و نیم میلیون تومان ارزانتر تمام می‌شود

نماینده تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس در رابطه با پاسخگویی به شائبه اخیر گرانی خودروهای داخلی خبر داد.

سعید باستانی با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش 24 درصدی قیمت خودروهای داخلی افزود: نشست روز دوشنبه کمیسیون صنایع به موضوع قیمت گذاری خودرو اختصاص یافت که این موضوع با حضور خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند عامل بر قیمت گذاری خودروها تاثیر می‌گذارد، افزود: افزایش قیمت مواد اولیه یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری خودروها است به عنوان نمونه اگر در خودرو از پلیمر، سرب، سیمان، آلومینیوم و فولاد استفاده می‌شود با افزایش قیمت این مواد قیمت خودرو نیز تحت شعاع قرار می‌گیرد.

آنالیز قیمت خودروها باید به دست آورده شود

وی ادامه داد: خودروسازان باید حقوق و دستمزد پرداخت کنند که افزایش قیمت حقوق و دستمزد سبب افزایش قیمت خودروها می‌شود، البته موضوع دیگر بحث تلاطمات ارزی است که اگر خودرویی ارزبری داشته باشد به اندازه سهم ارزبری قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفته آینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور می‌یابد تا درباره قیمت گذاری و افزایش قیمت خودرو توضیحاتی به اعضای کمیسیون ارائه دهد، یادآور شد: باید یک آنالیز قیمت از خودروها به ویژه خودروهای پر فروش و زیر 45 میلیون تومان به دست آورده شود که با این آنالیز قیمت میزان ارزبری در خودروها، میزان افزایش قیمت مواد اولیه و میزان افزایش حقوق و دستمزد و سربار مشخص می‌شود.

سایپا اعلام می‌کند که 11 هزار نفر نیروی مازاد دارد

وی افزود: مجموعه خودروسازی سایپا در حال حاضر بنا به اعلام خودش 11هزار نفر از 49 هزار نفر نیرویی که دارد مازاد هستند و ادعا می‌کند که با 11 هزار نفر نیرو کمتر می‌تواند همین تعداد خودرو را تولید کند. در حالی که سالیانه هزار میلیارد تومان برای این 11 هزار نفر هزینه پرداخت می‌شود یعنی به ازای هر خودرو تقریبا یک و نیم میلیون تومان صرفه جویی می‌شود که اگر این هزینه سربار خودرو کاهش یابد خودروسازان دیگر نباید افزایش قیمت داشته باشند و باید به سمت بهره وری سوق پیدا کنند.

نماینده تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس دهم با بیان اینکه بهره وری در خودروسازی در دو بخش صورت می‌گیرد، ادامه داد: نخست بهره وری در نیروی انسانی که سربارها را زیاد می‌کند و دیگری در ساخت قطعات، مواد اولیه، زنجیره ارزش و قیمت‌های مناسب برای خرید قطعات که در حال حاضر به خودروسازان داخلی تحمیل می‌شود.

مردم حتی اگر به اندازه 20 میلیون تومان خودرو خریداری می‌کنند باید دارای حداقل کیفیت باشد که این حداقل کیفیت در خودروهای داخلی وجود ندارد و مردم نباید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را پرداخت کنند.

خودروسازان داخلی کاملا خصوصی نیستند

وی اظهار داشت: خودروسازان مجبور می‌شوند اقداماتی خارج از عرف اقتصادی همانند جذب نیرو و ایجاد یک پلن بدون توجیه اقتصادی انجام دهند که هزینه سربار ایجاد می‌کند لذا وضعیت خصولتی بودن خودروسازان که از یک سو دولت در فعالیت‌های خودروسازان دخالت می‌کند و از سوی دیگر خودروسازان به حمایت گسترده دولت نیاز دارند در حالی که دولت در مجموع 13 درصد در خودروسازان شریک است مشکلاتی برای خودروسازی کشور ایجاد کرده است.

باستانی با بیان اینکه خودروسازان داخلی کاملا خصوصی نیستند که بتوانند هزینه‌ها را کاهش داده و افزایش کیفیت و مشتری مداری را در دستورکار خود قرار دهند، افزود: از سوی دیگر نمی توان خودروسازان را به عنوان یک مجموعه دولتی پذیرفت که مردم هزینه سربار آن را پرداخت کنند.

سال گذشته یکی از خودروسازان 2 هزار و 800 میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده است

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از خودروسازان 2 هزار و 800 میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده است، ادامه داد: تسهیلاتی که به خودروسازان پرداخت می‌شود با هزینه‌های مالی بالا سود خودروسازان را کم می‌کند و از سوی دیگر نحوه مدیریت و اداره کردن خودروسازی‌ها هزینه بر است چرا که نیروی مازاد داشته و به صورت نادرست اداره می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با این وضعیت خودروسازان نمی توان ادامه داد، تاکید کرد: خودروسازان باید کاملا خصوصی شوند و تصمیم بگیرند که تولیداتشان رقابت پذیر باشد و از سوی دیگر حمایت‌های مالی که از آن‌ها صورت می‌گیرد باید مناسب باشد چرا که آمریکا در زمان بحران مالی اولین اقدامی که انجام داد ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت به خودروسازان بود.

حداقل کیفیت در خودروهای داخلی وجود ندارد

وی افزود: منابع مالی 22 و 23 درصد به خودروسازان ارائه می‌شود و از سوی دیگر قیمت‌ها افزایش می‌یابد در حالی که کیفیت خودروها پایین است و مردم به حق خواستار کیفیت مناسب برای خودروهای داخلی هستند.

باستانی با بیان اینکه کمیسیون صنایع باید هفته آینده تکلیف قیمت گذاری خودرو را مشخص کند، ادامه داد: مردم حتی اگر به اندازه 20 میلیون تومان خودرو خریداری می‌کنند باید دارای حداقل کیفیت باشد که این حداقل کیفیت در خودروهای داخلی وجود ندارد و مردم نباید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را پرداخت کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر منافع مردم در میان نبود کمیسیون متبوعش به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود نمی کرد، تصریح کرد: خودروی مناسب معمولی زیر 7 هزار دلار در دنیا وجود ندارد اما همین خودروهای 7 هزار دلاری دارای حداقل کیفیت‌های استاندارد است و اگر مردم بتوانند آزادانه خودرو خود را انتخاب کنند خودروی 7 هزار دلاری را بر خودروهای داخلی ترجیح می‌دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *