نمکدان‌ها دور از دسترس اطفال!

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه در سنین ۲ تا ۵ سالگی شکل می گیرد، اظهار داشت: تغذیه صحیح در دوران کودکی نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماریهای سنین بزرگسالی دارد.

زهرا اباصلتی گفت: عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه در سنین ۲ تا ۵ سالگی شکل می گیرد و با توجه به اینکه سلیقه های غذایی در این دوران پایه گذاری شده و تا سالها پایدار می ماند، بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود.

وی افزود: تغذیه صحیح در دوران کودکی نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماریهای سنین بزرگسالی مانند فشار خون بالا، چاقی، پوکی استخوان، بالا بودن کلسترول خون و بیماریهای قلبی– عروقی دارد.

اباصلتی به روش های مختلف دریافت نمک اشاره و بیان کرد: نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا، مصرف انواع سوپ های آماده، انواع شورها، ترشیها و کنسروها، مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، تنقلات شور مانند چیپس و فرآورده های غلات حجیم شده و … دریافت می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین می توان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت و مصرف غذا، کاهش مصرف مواد غذایی و غذاهای شور مانند انواع شورها، ترشیها، فست فودها و انواع سسها انتخاب میان وعده های غذایی سالم و کم نمک و استفاده نکردن از نمکدان در هنگام صرف غذا دریافت نمک را کاهش داد.

اباصلتی با بیان اینکه در سالهای اول زندگی به خصوص در ۲ سال اول ذائقه کودک شکل می گیرد، تصریح کرد: بنابراین عادات و رفتارهای غذایی مادر در خانواده همچنین رفتار مربیان مهد کودک و نوع غذاهایی که به کودکان می دهند نقش مهمی در شکل گیری ذائقه کودک به غذاهای شور، پرنمک، چرب یا شیرین دارد.

وی اذعان کرد: محیط خانواده (خواهر و برادران بزرگتر، عادات و رفتار غذایی والدین، مربیان مهد کودکها و محیط صرف غذا)، مسائل اجتماعی (اشتغال مادران، صرف حداقل یک وعده غذا یا بیشتر در مهد کودک، مدرسه، استفاده از غذاهای آماده و…) و پیام های رسانه ها به ویژه تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی نیز در دریافت و عادات غذایی کودکان دارند.

اباصلتی با بیان اینکه در نسل امروز کودکان تجربیات غذایی را در محیط غیر از خانه تجربه می کنند، خاطرنشان کرد: امروزه بر خلاف گذشته که تجربیات غذایی کودکان سنین قبل از مدرسه فقط در محیط خانه و خانواده متمرکز بوده، به علت به وجود آمدن تغییراتی در سبک زندگی خانواده ها و گذراندن بخشی از اوقات کودکان در مهدهای کودک، از طریق محیط مهدهای کودک نیز کسب می شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین لازم است مربیان مهد کودک به مقدار نمک غذا توجه کنند و به مسئول تهیه غذای کودکان آموزش دهند که مقدار نمک مصرفی در هنگام تهیه غذای کودکان را کاهش دهند همچنین هنگام غذا دادن به کودکان به هیچ عنوان از نمکدان استفاده نکنند و نمکدان را از دسترس کودک خارج سازند. به کودکان در مهدهای کودک باید با استفاده از لوح های فشرده آموزشی، مسابقه نقاشی، کتابهای آموزشی مصور در زمینه کاهش مصرف نمک آموزش داده شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *