ذخایر خون رو پایان است!

مدیرکل انتقال خون خراسان از کمبود خون در ذخایر این سازمان به دلیل ماه مبارک رمضان و تصور غلط از اهدای خون در این ایام خبرداد.

حمیدرضا اسلامی مدیرکل انتقال خون استان ضمن اشاره به این مطلب که مشارکت آگاهانه در بحث اهدای خون، اهمیتی کمتر از اهدای خون ندارد و باید اهداکنندگان خون با مشارکت آگاهانه در ماه رمضان در مسیری پیش بروندگفت: در کل ایام ماه رمضان، اهدای خون داشته باشیم تا بیماران به طور مستمر از فرآورده‌های خونی بهره ببرند، نه این‌که فقط در چند شب خاص، مردم به اهدای خون اقدام کنند.

وی افزود: کشور ما در حوزه اهدای خون، چه از منظر کمی و چه از منظر کیفی، در سطحی بسیار مطلوب قرار دارد که قطعا این دستاورد با مشارکت همه افرادی حاصل شده است که بدون هیچ گونه چشم‌داشتی، خونشان را به نیازمندان اهدا کرده‌اند. این در حالی است که به گفته بسیاری از متخصصان، روزه‌داری نه تنها با اهدای خون منافاتی ندارد، بلکه حتی به سلامت بدن نیز کمک می‌کند و افراد روزه‌دار هم می‌توانند بدون به وجود آمدن هیچ مشکل یا عارضه‌ای جسمی، در روزهای روزه‌داری هم به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون تصریح کرد: بیماران هموفیلی، تالاسمی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضا، مصدومان سوانح مختلف مثل سوختگی‌های شدید و تصادفات رانندگی و مبتلایان به‌ انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی‌درمانی، از جمله بیمارانی هستند که نیاز آنها به اهدای خون، همیشگی است.

وی بیان کرد: اگر شرایط به شکلی پیش برود که افراد زیادی در یک روز خاص برای اهدای خون مراجعه کنند، همه این افراد تا سه ماه آینده نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند، بنابراین اگر در روزها و ماه‌های آینده به اهدای خون نیاز داشته باشیم، دیگر نمی‌توانیم از حمایت این افراد بهره مند شویم و دقیقا به همین دلیل است که تاکید داریم مردم در ماه رمضان و در ماه‌های دیگر سال برای کمک به بیماران نیازمند اهدای خون داشته باشند ؛ بنابراین مردم اهدای خون را فقط به ایام خاص و مناسبت‌های ویژه محدود نکنند.

اسلامی در ادامه ضمن بیان این مطلب حداکثر طول عمر بخش پلاکت خون، سه روز است افزود: تا موقعی که به مصرف بیماران نیازمند برسد و بیشتر از این زمان نمی‌توان پلاکت خون را نگهداری کرد. بنابراین در صورتی که در شب قدر، اهدای خون خیلی زیاد شود، همه پلاکت‌های خونی در آن شب فقط تا سه روز آینده قابل استفاده خواهد بود، در حالی که در روزهای دیگر هم بسیاری از نیازمندان به این پلاکت‌های خونی نیاز دارند. بنابراین نیاز داریم که اهدای خون فقط به شب‌های قدر محدود نشود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی که تحت مداوا با شیمی درمانی هستند یا بیمارانی که به دلیل مصرف دارو یا برخی بیماری‌های دیگر از کمبود پلاکت خون رنج می‌برند، بیشترین گروه از بیمارانی هستند که نیازمند به اهدای پلاکت خون هستند، اما اگر میزان اهدای خون در شب‌های قدر خیلی زیاد باشد، ولی در مقابل، میزان اهدای خون در شب‌های دیگر ماه رمضان کاهش داشته باشد، این موضوع به ضرر بیمارانی تمام خواهد شد که نیاز شدید به پلاکت خون دارند. وی از همه مردم درخواست می‌کند که نذر اهدای خون در ماه رمضان را به شب‌های قدر موکول نکنند

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در ماه رمضان، ساعت کار پایگاه‌های انتقال خون در مشهد نیز افزایش پیدا کرده و آنها از ساعت 21:15 الی 1:15 بامداد کار می‌کنند، امید می‌رود شهروندان و هم استانی های عزیز روزه‌دار برای تکمیل اعمال معنوی خود در ایام رمضان، بیماران نیازمند به اهدای خون را تنها نگذارند و در ساعت‌های پس از افطار به یاری آنها بشتابند. همراه داشتن کارت ملی، داشتن 18 سال تمام و وزن بالای 50 کیلو، مهم‌ترین شروط اهدای خون در ماه رمضان است. اگر فردی از همه این ویژگی‌ها برخوردار باشد، می‌تواند با اهدای خون در ماه مبارک رمضان، ثواب روزه‌داری‌اش را چند برابر کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *