قلدری که قمه به دست گرفته است

دو سال پیش در چنین روزهایی لوس مارکوس؛ ستون‌نویس کهنه‌کار روزنامه واشنگتن پست با طرح این سوال که «ایدئولوژی ترامپیسم چیست؟» این گونه پاسخ داد که ترامپ با استفاده ابزاری از باورهای مردم و القای منش غیرمنسجم «شد، شد! نشد، نشد!» زندگی سیاسی و اقتصادی‌اش در ذهنیت مردم این ذهنیت را به وجود آورد که اگر هر کاری کنیم «چیزی برای از دست دادن نداریم»، چرا‌که ما چه بخواهیم و نخواهیم در نهایت «امریکایی» هستیم!

با این تفاسیر امریکایی‌ها می‌دانند که فلسفه عوام‌گرای «ترامپیسم» نیز مانند بسیاری دیگر از مسائل جهان متجدد، دوام و قوام نخواهد داشت و از طرفی حس کرده‌اند که با ظهور قدرت‌های جدید در عرصه سیاست جهانی و شتاب توسعه‌یافتگی در سطح جهان،  اعمال تغییر و تحولات «راهبردی» برای حفظ جایگاه یکه‌تاز آنها در جهان تجدد، امری ضروری خواهد بود. آن روزها که روزنامه نگار آمریکایی این موارد را پیش بینی می‌کرد هنوز ترامپ در دوره تبلیغاتی بود اما امروز این موارد تحقق پیدا کرده است.

رئیس جمهور فعلی آمریکا بعد از این که حاضر شد پای میز گفت‌وگو با کره شمالی بنشیند، در آخرین لحظات دیدار با «کیم جون اونگ» را لغو کرد. آن هم در شرایطی که این کشور روز جمعه برای اثبات حسن نیت خود سایت هسته‌ای کشورش را در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی منهدم کرد.

در حوزه سیاست خارجه این مورد، تنها اقدام تعجب برانگیز و عوام گرایانه ترامپ نیست. او در حالی کشورش را به صورت یک جانبه از  «برجام» خارج کرد که این توافقنامه، با تلاش قدرت‌های جهانی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ده سال مزاکره به تصوب رسیده بود. رئیس جمهور آمریکا در توجیه عمل خود از سناریو نخ نما شده «ایران هراسی» استفاده کرد و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم منحوس صهیونیستی تنها تایید کننده سخنانش بود. همان رژیم منحوسی که با حمایت آمریکا تلاش دارد تا پایتخت جعلی خود را به دنیا اثبات و  مسلمانان را تحقیر کند

ترامپ در نظر دارد تا با اتخاذ تحریم‌های بیش از پیش ایران را دوباره به پای میز مذاکره بکشاند تا امضای خود را بجای امضای اوباما پای توافقنامه قرار دهد ،

ترامپ که بجز قلدوری هیچ برنامه ای ندارد متوجه نیست امروز شرایط متفاوت است. ایران از مشمول فصل هفت منشور سازمان بین الملل خارج شده ، آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی‌ ایران را مورد تایید قرار داده و اتحادیه اروپا بر خلاف آمریکا به دنبال خروج از برجام نیست و به دنبال راهکاری برای گسترش تعامل با ایران است.

اما سوال اساسی این است که جهان و ایران در شرایط پیچیده فعلی چه راه حل برای کنترل قلدر قمه بدست  و خروج از این شرایط دارد؟

دبیر جبهه مردمی مشهد برای همه :توازن قدرت در دنیا از بین رفته است

دبیر «جبهه مردمی مشهد برای همه» در این باره معتقد است: در شرایط کنونی قدرت متوازن کننده ای در دنیا وجود ندارد. از سوی دیگر اخلاق و انسانیت در آمریکای ترامپی از بین رفته است و دولت‌های مردمی در اکثر کشورهای اسلامی روی کار نیستند به همین دلیل انسجام، همگرایی و جسارت در دولت‌های خاورمیانه و اسلامی از میان رفته است.

محمد حسین روشنک در گفت‌وگو با «صبح امروز» افزود: در حالی که همت و غیرت در کشورهای غیرمتعهد از میان رفته ، روسیه قدرت مالی و نظامی لازم را ندارد و انگیزه قدرت نمایی مالی بجای نظامی و مطرح بودن دردنیا در حاکمان چینی دوچندان شده ، اقتدار و استقلال لازم در در کشورهای اروپایی وجود ندارد ، سازمان ملل نیز از کارآمدی افتاده لذا شرایط برای مدیریت قلدرمآبانه ترامپ بر دنیا آماده بنظر می‌رسد  

روشنک تصریح کرد: در مکتب «ترامپیسم» دموکراسی، آزادی  ، اخلاق، تعهد و پیمان‌های بین‌المللی به سخره گرفته می‌شود و مدیریت دیکتاتورانه و قلدرمآبانه به دنیا تحمیل می‌شود. رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید: کشور من قدرت سلاح و ارز جهانی را دارم و کسی نمی‌تواند با آن مقابله کند. پس من کدخدای جهانم. زمان تک‌صدایی جهان رسیده و تنها صدایی که باید شنیده شود صدای ترامپ است.

دبیر «جبهه مردمی مشهد» برای همه تاکید کرد: خروج از «برجام» به خاطر رفتارهای ایران بهانه‌ای بیش برای آمریکا نبود تا قدرت خود را دردنیا به رخ بکشد و هر صدای مخالفی را خفه کند. رئیس جمهور امریکا به دنبال تضعیف نقش سازمان‌های بین المللی است تا حدی که فقط نامی از آن‌ها باقی بماند. او اهمیتی نمی‌دهد که وجهه‌اش قلدر، عهدشکن و زورگو جلوه کند، چرا که این وسیله ای است تا خراج بگیری را به اروپا و خاورمیانه  تحمیل کند.

روشنک در توصیف رفتارهای رئیس جمهور آمریکا گفت: کشورهایی که زودتر تسلیم شوند امتیاز «نوچه بزرگتر بودن» نصیب‌شان می‌شود و ترامپ به نوچه های تسلیم خود اجازه داده است در سایه گُنده لات او عربده کشی و خود بزرگ نمایی و زیاده خواهی و باج گیری کنند که نمونه آن در رژیم اشغالگر صهیونیستی نمایان است .

 

ضرورت جدی گرفتن «قلدری که قمه در دست دارد»

دبیر جبهه «مردمی مشهد برای همه» با اشاره به این که در شرایط فعلی برای احیای مجدد اخلاق ، انسانیت ، نظم جهانی و مبارزه با گنده لاتی ترامپی باید راهکارهای اساسی چید، افزود: مردمی شدن حکومت ها و دولت ها، تقویت شرم از نوچه بودن در حکام کشور ها، ایجاد همبستگی در کشورهای اسلامی حول محور قدس شریف ، تلاش برای احیای جایگاه جهانی کشورهای غیر متعهد ها، تلاش برای بخود آمدن اروپا در مقابل تحقیر مستعمره بودن   از جمله رویکردهایی است که باید دنبال شود.

 

وی توصیه کرد: هوشیار کردن چین از این منظر که باج خواهی ترامپ به زودی آن‌ها را نیز گرفتار می‌کند و متوجه کردن روسیه به حفظ جایگاه حداقلی خود در نظام جهانی در کنار تلاش برای حساس کردن سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی به مقابله با آمریکای ترامپی می‌تواند به تشکیل ساختاری برای مقابله با سیاست‌های یک جانبه و تخریبی ترامپ منجر شود؛

 

گنده لاتی که مسلح است

روشنک با تاکید گفت :در داخل کشور نیز باید با کنار گذاشتن شعارهای توخالی و جدی گرفتن «قلدر و دیوانه ای که قمه در دست دارد» به سمت تقویت مقاومت همه جانبه ، تلاش و همت مضاعف، حفظ منابع موجود، مصرف کالای داخلی و میدان دادن به آحاد مختلف جامعه همچون دوران دفاع مقدس برای مقابله با قلدر دیوانه ای بنام ترام پیش رفت و ظرفیت‌ همبستگی ملی را تقویت کرد ، ضمن اینکه باید از تمام ظرفیت دیپلماسی کشور برای رسوا کردن و تحقق آنچه گفته شد در مقابل قلدر نمایی و بد عهدی آمریکا استفاده کرد

شرایط ایران برای محور قرار گرفتن مقابله عاقلانه با امریکا و ترامپ بسیار مناسب است اگر قدر بدانم و از تندروی ها جلوگیری شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *