شهریه یا کمک به مدرسه؟

هرساله پس از پشت سر گذاشتن امتحانات، مهم‌ترین دغدغه والدین دانش‌آموزان ثبت‌نام فرزندان خود در مقاطع مختلف است. مدارسی که اولین شرط ثبت‌نام در آنها »محدوده و منطقه سکونت دانش‌آموزان» است. اما از این‌ مسئله که بگذریم؛ در هنگام ثبت‌نام با مساله اخذ شهریه و نارضایتی برخی والدین روبه‌رو هستیم.

با مراجعه به قوانین آموزش و پرورش متوجه شدیم، مشارکت مالی اولیا در مدارس طبق اصلاحیه قانون ماده 11 شورای اساسی وزارت آموزش و پرورش امری قانونی است، اما در این قانون شرایطی جهت پرداخت وجه کمک به مدرسه برای اولیا در نظر گرفته شده است. مدارس تحت رعایت سه شرط می‌توانند از اولیا وجه کمک به مدرسه دریافت کنند. اول اینکه کمک به مدرسه باید خارج از فصل ثبت‌نام انجام شود و همچنین پرداخت وجه نقد باید به صورت داوطلبانه از سوی اولیا انجام شود و در نهایت اولیا باید توجه داشته باشند در ازای پرداخت وجه باید رسید یا فاکتور از مدارس دریافت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این رابطه بیان کرده است: هیچ مدیری در مدارس دولتی و هیئت‌ امنایی حق ندارد که به دلایلی خودخواسته از نام نویسی دانش‌آموز خودداری کند و اجباراً وجهی را برای نام نویسی دریافت کند و تنها وجهی که اجازه دریافت دارد قیمت کتاب و حق بیمه دانش آموز است. که رقم قابل توجهی به شمار نمی‌آید، حتی دریافت وجه برای لباس فرم دانش آموز هم اجباری نیست و اولیا به صورت اختیاری رقم پیشنهادی را پرداخت می‌کنند.

قاسمعلی خدابنده افزود: در متوسطه دانش آموز وجه کتاب را هم خودش می‌پردازد و در مقطع ابتدایی هم پرداختی برای دریافت کتاب بین ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان است، دریافت وجه به جز موارد یاد شده خلاف است و متخلف باید پاسخگو باشد و کسانی که در این رابطه با مشکل مواجه می‌شوند مورد را باید به اداره پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد اطلاع رسانی کنند. آموزش و پرورش استان بیش از ۴۶۰۰ مورد بازدید میدانی از مراحل ثبت نام داشته و در بعضی موارد با مدیران متخلف برخورد شده و تذکر کتبی در پرونده آن‌ها ثبت و در مواردی منجر به عزل مدیر شده است.

وی در واکنش به این سوال که «چرا‌ برخی مدیران هنگام ثبت نام از والدین درخواست پول می‌کنند؟» تصریح کرد: باید بپذیریم که مدارس هزینه نگهداری و پرداخت آب و برق و گاز و غیره دارد و سرانه‌ای که به مدرسه تعلق می‌گیرد هم جوابگوی هزینه‌ها نیست. البته بیش از یک سال است که به جز برخی مدارس محروم نتوانسته‌ایم از محل سرانه به مدارس استان پرداختی داشته باشیم.

خدابنده تاکید کرد: مدیر مدرسه در مواردی می‌ماند که چگونه باید با این شرایط مدرسه را اداره کند سرانه مدرسه اگر هم داده شود جوابگوی هزینه‌های تهیه لوازم و احتیاجات مدرسه حتی هزینه گچ و تخته و رنگ آمیزی و تعمیرات نیست و به عنوان متولی آموزش و پرورش استان از اولیا دانش‌آموزان تقاضا دارم در حد توان یاری رسان مدرسه فرزند خود باشند، اما هیچ اجباری و الزامی برای پرداخت وجه ثبت نام ندارند. ما مدیرانی داریم که با توجه به وضعیت مالی ولی دانش آموز حتی پول کتاب و بیمه را از جیب خود حساب کرده‌اند و همکارانی داریم که در راستای کمک به دانش‌آموز و مدرسه با کمک خیرین و معلمان و انجمن اولیا و مربیان شرایط مطلوبی برای مدرسه و فضایی بانشاط در امر آموزش تلاش می‌کنند در عین حال مشاهده شده که مدیرانی هم خود خواسته از اولیا تقاضای دریافت وجه می‌کنند که اگر اولیا به اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش اطلاع دهند ما بشدت با آن‌ها برخورد خواهیم کرد؛ اما اگر امکان همیاری وجود دارد، می‌توانند به صورت اختیاری مددرسان مدرسه باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پاسخ به سوال«آیا مدارس هیئت‌ امنایی می‌توانند به صورت اجبار از والدین شهریه بگیرند؟»، گفت: مدارس هیئت امنایی در زمان ثبت نام نمی‌توانند تقاضای شهریه نمایند در این مدارس بعد از برآوردهای انجام شده از سوی هیئت امنا و براساس تعداد دانش‌آموز و تشکیل کلاس‌های فوق برنامه فرهنگی و هنری و آموزشی و امتیازبندی محل آموزشگاه و امثال آن هزینه‌ها محاسبه و براساس آن وجوهاتی دریافت می‌شود البته هزینه‌ها برای هر آموزشگاه با توجه به موقعیتی که دارند متفاوت است و بستگی به حجم برنامه‌ دارد.

در پایان اگر دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مدرسه دولتی محل سکونتش ثبت‌نام کند، در صورت ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها می‌تواند به مسئولان آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی کند تا نسبت به درخواست او رسیدگی شود. والدین قبل از اعتراض درباره روند ثبت‌نام در مدارس باید نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونتشان را برای تحصیل فرزندشان انتخاب کنند. همچنین والدین در صورت توان اقتصادی با توجه به کمبود بودجه در مدارس می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، در غیر این صورت اگر اجباری برای پرداخت شهریه بود، باید مسئولان آموزش و پرورش را نسبت به این قضیه آگاه کنند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *